چهار مرحله اصلی پیشرفت چیستند؟

چهار مرحله اصلی پیشرفت چیستند؟

تعریف های زیادی از پیشرفت و موفقیت به گوش ما می رسد. انسانهای مختلفی در این خصوص نظریه پردازی کرده و میکنند. هرکدام از تعاریف نقاط قوت یا ضعفی دارد و هر کدام از ما نیز بر اساس آموخته ها، تجربیات، مطالعات علایق و امکاناتی که در اختیار داشته و داریم تعریفی خاص از موفقیت و مراحل رسیدن به آن داریم. در این مقاله قصد داریم یک تعریف اساسی از موفقیت و همچنین چهار مرحله ای که یک انسان باید طی کند تا در این مسیر قرار گیرد را مقرفی کنیم.

براستی یک انسان موفق چه کسی است و چه خصوصیاتی دارد ؟

پس از تحقیقات بسیار زیاد، صحبت با افراد موفق و همچنین مطالعه زندگی انسانهای موفق به این نتیجه رسیدم که خیلی از افرادی که به عنوان افراد موفق برای ما تعریف شده اند، در واقع انسانهای موفقی بوده اند ولی عمدتا در زمینه های شغلی یا تحصیلی اما اکثریت این افراد در حوزه هایی مثل سلامتی یا خانواده و ارتباطات یا تربیت فرزند بسیار انسانهای ناموفقی بوده اند. بعد از تمامی این تحقیقات و مشاهدات و تجربیات نهایتا به این نتیجه رسیدم: موفقیت یعنی احساس شادی، سرور و رضایت از زندگی گذشته و حال و امیدواری به برنامه های آینده است. بر اساس این تعریف ممکن است انسانی به ظاهر موفق وجود داشته باشد که تمام زندگی دچار اشکالات سلامتی یا مشکلات خانوادگی باشد.

چگونه باید به احساس سرور و رضایت برسیم؟

سوالی که اینجا باید پاسخ داده شود این است که چگونه باید به آن احساس رضایتمندی و سرور دست پیدا کنیم ؟ پاسخ به این سوال هم نیاز به تحقیقات زیادی داشت. بعد از اینکه از بین انسانهای موفقی که سراغ داشتم بعضی که خصوصیت فوق را داشتند انتخاب کردم و با آنها مصاحبه کردم و همچنین مشاهدات و مطالعاتی که انجام دادم به یک پاسخ دست پیدا کردم و آن را در کتاب “دیگر باورهای مدیران موفق” به رشته تحریر در آوردم. شما میتوانید این کتاب را از وب سایت من تهیه فرمایید.

اگر بخواهم به صورت خلاصه بگویم انسانی به آن احساس سرور و رضایتمندی میرسد که تعادل را در جنبه های مختلف زندگی خودش رعایت کرده باشد. یعنی از لحاظ جسمانی، روحانی، تحصیل، روابط، کسب و کار و غیره در سطح قابل قبولی رشد کرده باشد. این انسان هم در اکثر مراحل زندگی شاد است و هم اینکه در هر مرحله برنامه ریزی های مناسبی برای آینده دارد معمولا استرس و اضطراب کمتری را نسبت به دیگر انسانها متحمل میشوند.

این نکته ای است که در تمام مشاورات کسب و کار آنلاین یا حضوری همچنین جلسات بیزینس کوچینگی که برگزار میکنم به مراجعین گوشزد کرده و میتوانم بگویم یکی از مهمترین مطالبی است که با مراجع آن را بررسی و تجزیه تحلیل کرده و سعی میکنیم قدم به قدم مراجع را به داشتن زندگی متعادل سوق دهیم. بازخوردهای بسیار خوبی از صاحبان کسب و کار دریافت کرده ام وقتی که این زایه دید برای آنها باز شده است و آنها برای رسیدن به آن اقدامات موثر و عملی برداشته اند. البته در طی جلسات همراهی لازم با ایشان صورت گرفته است.

چهار مرحله اصلی پیشرفت چیستند؟

چهار مرحله اصلی رسیدن به موفقیت فوق چیست؟

برای رسیدن به موفقیت راهکارهای بسیار زیادی معرفی شده است اما از نظر اینجانب سناغیور بیزینس کوچ و مشاور کسب و کار، بنیان گذار حس خوب در کسب و کار چهار مرحله اساسی و پایه ای وجود دارد که اگر فرد آنها را رعایت نکند تمام نکات پیشرفتی که در کتابها و سخنرانی های افراد مختلف هست بی فایده خواهد بود چرا که فونداسیون اصلی وجود ندارد.

  1. مرحل اول این است که بدانیم چقدر آمادگی تغییر را داریم؟

برای پاسخ به این سوال میتوانیم از خود بپرسیم برای رسیدن به موفقیت چقدر حاضر هستم از چیز هایی که خیلی دوست دارم چشم پوشی کنم تا چیز های با ارزش تر بدست آورم. به بیان دیگر چقدر حاضر هستم چیزهای جذاب کم ارزش مثل تلوزیون دیدن، اخبار دیدن، با دوستان و فامیل وقت گذراندن، تفریح کردن و غیره را محدود کنم و آنها را با کتاب خواندن، در دوره های آموزشی شرکت کردن، کار و تلاش کردن مهارت های جدید یاد گرفتن جایگزین کنم.

  1. مرحله دوم پاسخ به این سوال است که واقعا چقدر آمادگی یادگیری یا روحیه یادگیری دارم؟

برای پاسخ دادن به این سوال شما میتوانید به خود از یک تا ده نمره دهید. اکثریت بالای 5 به خود نمره میدهند. اما جالب است که بدانید کسی در این مرحله موفق است که بیشتر از نمره یک به خود ندهد و همواره اعتقاد داشته باشد که در هر حوزه ای نیازمند یادگیری است حتی حوزه ای که در آن مدرک دانشگاهی دارد. جنین فردی واقعا آماده است برای تغییر و یادگیری.

  1. مرحله سوم پاسخ به این سوال است که شما به چه کسی گوش میدهید؟

استفاده از خدمات مشاوران کسب و کار یا آموزش بیزینس کوچینگ در اصفهان این روزها باب شده است و بلوغ استفاده از این خدمات ایجاد شده است اما یک نکته مهم وجود دارد که افراد به آن توجه نمیکنند و آن این است که آیا این فردی که درحال دادن مشاوره به من است خودش نتیجه ای که مد نظر من هست را در زندگی گرفته است؟ اصولا در چنین مواردی خیلی مهم است که بدانیم منتور، کوچ یا مشاور ما خودش در خصوص مطلبی که در حال مشورت دادن در آن خصوص است به چه نتابجی دست پیدا کرده است. اصولا باید با کسی مشورت کنیم که نتیجه مورد نظر ما را در زندگی گرفته باشد. عدم توجه به این نکته بسیار مهم باعث شده بسیاری از مشاوره های کسب و کار یا جلسات بیزینس کوچینگ نتایج مطلوبی را در بر نداشته باشد.

  1. رعایت تعادل منطقی و مناسب بین تفکر و اقدام است

همانطور که در مقاله ” لزوم اقدام گرایی در دوران تحول کسب و کارها” به طور مفصل توضیح داده شده، برقراری تعادل بین تفکر و اقدام یکی از مهم ترین چالش های مسیر رشد و موفقیت است. اینکه فرد متوجه باشد نقش تفکر و باور بسیار با اهمیت است و بالای 80 درصد از موفقیت زمانی است که فرد باورها و تفکر خود را اصلاح کرده است و چرایی های مناسب را برای رسیدن به آن هدف یا موقعیت مشخص کرده است و بیست درصد بقیه اقدامات و اعمالی است که در مسیر رسیدن به آن هدف یا موفعیت انجام میدهد. برهم خودن این تعادل رسیدن به موفقیت را دچار چالش میکند.

چهار مرحله اصلی پیشرفت چیستند؟

کلام آخر

به طور کلی برای رسیدن به هر هدفی به خصوص اگر آن هدف موفقیت، رشد و پیشرفت باشد خیلی مهم است که اصول پایه ای را فراگرفته و رعایت کنیم این اصول حکم پی ساختمان را دارند هرچه این اصول قوی تر رعایت شود مابقی راه مستحکم تر و راحتتر پیش خواهد رفت در غیر این صورت در میانه های راه تمام تلاشها بر باد خواهد رفت.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *