چگونه با انگیزه تا اتمام کار ادامه دهیم ؟

چگونه با انگیزه تا اتمام کار ادامه دهیم ؟

چگونه با انگیزه تا اتمام کار ادامه دهیم ؟

یکی از مهمترین عواملی که همواره باعث می شود که تا پایان کارها سرحال باشیم و در مدت زمان مناسبی آن ها را به اتمام برسانیم انگیزه است. به طور کلی انگیزه سوخت موتور ماست برای ادامه دادن و اتمام کارهایی که شروع کرده ایم. اگر انگیزه وجود نداشته باشد آنقدر مشکلات و مسائل پیش می آید که میانه راه پشیمان میشویم از شروع کردن آن فعالیت. بنابراین انگیزه را می توان یک عامل تعیین کننده در موفقیت نامید. حال سوال این است که برای با انگیزه بودن چه کاری میتوانیم انجام دهیم. سنا غیور با ارائه مشاوره آنلاین کسب و کار در این زمینه به شما کمک خواهد کرد.

چرایی، مهمترین عامل ایجاد و تداوم انگیزه

اولین نکته در ایجاد انگیزه این است که در ابتدای شروع هر فعالیتی از خودمان بپرسیم چرا میخواهیم آن کار را شروع کنیم. حد اقل 5 تا و حد اکثر 17 تا چرایی باید برای هر کاری برای خودمان یادداشت کنیم واین چرایی ها را نصب و العین داشته باشیم چراکه هرزمان با مساله ای مواجه شدیم رجوع به این چرایی ها انگیزه لازم را به ما میدهد که با توان بیشتری بتوانیم آن چالش را پشت سر گذاشته و مسیر خود را تا انتها ادامه دهیم و بر عکس اگر در ابتدای راه فقط تمرکز ما روی چگونگی باشد احتمال بسیار زیاد یا کار را شروع نمیکنیم یا اگر شروع کنیم پس از برخورد کردن با یک یا دو مشکل از ادامه مسیر منصرف میشویم. در ادامه 5 تکنیک کاربردی برای بانگیزه ادامه دادن کارها ارائه میشود امیدواریم که با عمل کردن به این تکنیک ها از نصفه و نیمه رها کردن کارها راحت شویم و لذت تمام کردن کارها را بچشیم.

پنج تکنیک عالی برای حفظ انگیزه و اتمام کارها

تکنیک اول :  به خودتان بگویید فقط پنج تا دیگه

مثلا فقط 5تا ایمیل دیگه چک میکنم اگر فروشنده هستید بگویی فقط 5 تامشتری دیگه یا فقط 5 دقیقه دیگه اگر نویسنده هستی بگو فقط 5 خط دیگه یا فقط 5 صفحه دیگه میخونم. این تکنیک خیلی خوبی است به خاطر اینکه شما مجبور نیستید ذهنیت خود را عوض کنید. فقط  ذهن خودتان را در یک مسیر دیگرقرار میدهید. اتفاقی که می‌افتد این است که قطعاً شما بیشتر از این پنج تایی که برای خودتان تعیین کرده اید انجام خواهید داد.

تکنیک دوم: تقسیم کردن اهداف بزرگ به اهداف کوچکتر

بهترین کاری که یک انسان می تواند برای رسیدن به اهداف انجام دهد قرار دادن اهداف کوتاه مدت است به خاطر اینکه آسان تر است برای دست یافتن. ولی اهداف بلند مدت که خیلی طولانی هستند نمی توانند به ما انگیزه دهند. فرض کنید در حال فروختن  جنسی هستید که می‌خواهید آن را در در یک شهر پخش کنید؛ بهتر است که بگویید من اول فقط به پنج مغازه خواهم فروخت اما نتایج حاصله شما را هدایت می کند به بقیه مغازه ها. این تکنیک همان تکنیکی است که در دوره هدفگذاری مقدماتی که به صورت انلاین قابل تهیه است اشاره شده است در این دوره یکی از مهم ترین کارهایی که باید انجام دهیم این است که اهداف بزرگ را به اهداف کوچکتر و کوتاه مدت تر تقسیم کنیم و برای رسیدن به آن اهداف کوچک اقدام هایی را برنامه ریزی کنیم .

تکنیک سوم :  یک تعهد عمومی برای خود ایجاد کنید.

 مثلاً در شبکه اینستاگرام خود اعلام کنید که تا پایان هفته قرار است ۵۰ مغازه سر بزنید. این باعث می‌شود که شما مجبور به انجام این کار شوید. میتوانید از یک گروه همراهان موفقیت نیز بهره بگیرید در این تکنیک شما و حداقل دونفر دیگر از دوستان، همکاران، اشنایان خود که از لحاظ فکری نزدیک به هم هستید گروهی تشکیل میدهید و هفته ای یک بار به صورت حضوری یا آنلاین جلسه ای برگزار میکنید در این جلسه هر فرد اقدامات هفته گذشته خود را مطرح میکند، از سایر دوستان مشورت و بازخورد میگیرد و برای هفته پیش رو تعهد میدهد که اقداماتی را انجام دهد تا هفته آینده گزارش آنها را ارائه کند. ایجاد این تعهد ها باعث میشود که شما خود را موظف به انجام تعهدات خود کنید و اگر تعهدات یک هفته انجام نشود در جلسه که حاضر میشوید مشاهده میکنید که دیگران فعالیت های خود را انجام داده اند و این موضوع باعث میشود که هفته بعدی حتما به تعهدات خود عمل کنید.

تکنیک چهارم : دفع فشار 

استراحت کردن یک تکنیک بسیار قوی برای بازیابی انگیزه است. بهتر است بیرون بروید برای استراحت بهتر است حرکت کنید تا بشینید. با دیگران باشید تا تنها باشید، برای 10 دقیقه بیرون بروید گوشی را خاموش کنید و بایک نفری که دوست دارید حرف بزنید.  به طور کلی ما باید تکنیک های دفع فشار را برا خود تعریف کنیم و به انجام آنها پایبند باشیم. مثلا بازی کردن با کودکمان، صحبت کردن با همسرمان، ورزش، خواب، مطالعه یا هر چیزی که برای مدت کوتاهی تمرکز ما را از روی فعالیتی که در حال انجام آن هستیم بردارد.

تکنیک پنجم : سررسید تعیین کنید 

وقتی برای یک کار تاریخ تعیین کنید آن کار انجام میشود. به شما تمرکز میدهد. درمورد تعیین سررسید نکته ای که مهم است این است که نباید تاریخ ها خیلی نزدیک و غیر منطقی باشد چرا که برعکس عمل می کند و انگیزه را از شما می گیرند. زمانی که تعیین می کنید باید منطقی باشد و با توانایی های شما ما تطابق داشته باشد.

نتیجه گیری

همه ما تجربه هایی داریم که اقدامات و فعالیت هایی را شروع کردیم ولی آنها را ناقص رها کرده ایم. با استفاده از مطالبی که مطرح شد تا حد زیادی میتوانیم انگیزه خود را حفظ کرده و فعالیت های خود را به اتمام برسانیم. البته نهایتا باید تکنیک های اقدام گرایی و عملگرایی را هم فرا بگیریم که این تکنیک ها اتمام کارها را تضمین کند. برای مطالعه تکنیک های عملگرایی میتوانید مقاله های ” لزوم عملگرایی در دوران تحول کسب و کارها” و “اقدامگرایی در کسب و کار” را مطالعه فرمایید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *