مقایسه مشاوره های کسب و کار

مقایسه مشاوره های کسب و کار به صورت حضوری یا به صورت آنلاین یا تلفنی

مقایسه مشاوره های کسب و کار به صورت حضوری یا به صورت آنلاین یا تلفنی :

با یک نگاه تاریخی می توان ملاحظه نمود که دانشمندان قرن های گذشته هر کدامشان در تمامی علوم حرفی برای گفتن داشتند. ابو علی سینا، زکریای رازی، فیثاغورس و …. اما با بلوغ بشر علوم هم تخصصی تر شدند و آنقدر این علوم وسیع شدند که دیگر امکان این نیست که یک فرد در تمامی علوم تخصص داشته باشد بلکه حتی در علمی مثل علم مدیریت یا پزشکی شاخه های متعددی است که افراد میتوانند در آن رشته های تخصصی مشغول به تحصیل و کار شوند. اما این آخر ماجرا نیست حال که جهان در حال توسعه روز افزون است علومی مثل علوم مدیریتی نیازمند تخصص های فراوان است.

برای دستیابی به این تخصص ها مدیران موفق از مشاوران کسب و کار ، بیزینس کوچ ها، منتورها و دوره های آموزشی کسب و کار استفاده می کنند تا بتوانند در این دنیای رقابتی کسب و کار خود را بروز نگه دارند و از بازار و مشتری ها و رقبا عقب نمانند. با توجه به پیشرفت های تکلولوژی شرکت های بین المللی تاسیس شده اند و شرکت هایی هستند که در سراسر جهان شعبه دارند و مدیریت این گونه شرکت ها خود یک علم مدیریتی مجزاست.

با توجه به اینکه استفاده از مشاوره کسب و کار، بیزینس کوچ ها و منتور ها جزئی جدایی ناپذیر از کسب و کارها شده است همواره این سوال مابین مدیران مطرح است که آیا مشاوره های خود را حتما باید حضوری انجام دهند یا انجام مشاوره های غیر حضوری مثل مشاوره تلفنی کسب و کار یا مشاوره آنلاین کسب و کار هم میتوانند نیاز کسب و کارهایشان را برآورده کند. در این مقاله به بررسی مزایا و معایب هرکدام از انواع این مشاوره ها میپردازیم.

مزایای مشاوره های آنلاین یا تلفنی

  1. دستیابی آسانتر به تعداد زیادتری مشاوران کسب و کار، بیزینس کوچ و منتورها در سراسر کره زمین چه از لحاظ تخصص های مختلف و چه از لحاظ توانایی ها و قیمت های متفاوت
  2. انعطاف پذیری برای گذاشتن قرارهای مشاوره. مدیران موفق عمدتا مشکل زمان دارند و این یک فرصت برای آنهاست که بعضا خارج از تایم اداری و با تمرکز کامل بتوانند از خدمات مشاوران کسب و کار، بیزینس کوچ و منتورها استفاده کنند.
  3. صرفه جویی در هزینه : به خاطر اینکه در مقایسه با مشاوره های حضوری هزینه رفت و آمد وجود ندارد معمولا مشاوره های آنلاین یا تلفنی با هزینه کمتری انجام می شوند.
  4. راحتی دسترسی: کسانی که می خواهند از خدمات مشاوره مدیریت کسب و کار در اصفهان، بیزینس کوچ و منتورها استفاده کنند خیلی راحت تر در هر کشوری که باشند میتوانند از خدمات آنها استفاده کنند و مسائل خود را حل کنند.
  5. معمولا کارایی بیشتری دارد به خاطر اینکه با حذف زمان ایاب ذهاب هم زمان بیشتری در اختیار است و هم امکان اشتراک گذاری مدارک و اطلاعات بسیار سریعتر و راحت تر است.
  6. معمولا در مشاوره های کسب و کار آنلاین مدیران و صاحبان کسب و کارها راحت تر مسائل خود را مطرح می کنند تا زمانی که حضوری صحبت می کنند.
  7. امکان دسترسی به تخصص هایی که ممکن است در محل وجود نداشته باشند.

معایب مشاوره های آنلاین یا تلفنی(غیر حضوری)

  1. محدودیت در تعاملات: معمولا در مشاوره های حضوری امکان بیشتری برای بررسی زبان بدن هست و همچنین افرادی که از لحاظ شخصیتی لمسی با بصری هستند ترجیج می دهند مشاوره به صورت حضوری باشد و معمولا در حالات غیر حضوری آن تمرکز کافی ندارند.
  2. در مشاوره های غیر حضوری ممکن است مسائل تکنولوژی به وجود بیاید مثل قطعی یا کاهش سرعت اینترنت. از کار افتادن نرم افزارها یا سخت افزارها مثل گوشی یا کامپیوتر یا میکروفن و غیره.
  3. عدم وجود اعتماد: بسیاری از مدیران کسب و کارها یا کارآفرینان هستند که به انجام مشاوره های غیر حضوری اعتمادی ندارند و احساس میکنند که ممکن است خیلی راحت اطلاعات آنها فاش شود.

مزایای مشاوره های کسب و کار حضوری

  1. برقراری ارتباطات و تعاملات موثرتر بین مشاوران کسب و کار، بیزینس کوچ و منتورها با مدیران و صاحبان کسب و کارها
  2. با توجه به وجود گزینه های ارتباطی غیر کلامی مثل زبان بدن امکان فهم بهتر و سریعتر منظور طرفین بیشتر فراهم می شود. این موضوع البته خیلی به نفع مشاور است چرا که خیلی راحتتر از مکالمات تلفنی میتواند مراجع را درک کند.

معایب مشاوره های حضوری

  1. به دلیل بعد مسافت یا ترافیک امکان دسترسی بسیار سخت تر از مشاوره های غیر حضوری است.
  2. قطعا هزینه های بالاتری نسبت به مشاوره های غیر حضوری دارد به خاطر اینکه هزینه جابجایی و ایاب و ذهاب باید لحاظ شود.
  3. برای گذاشتن قرارها معمولا اشکالاتی وجود دارد چرا که معمولا باید این قرارها در تایم های اداری انجام شود هم از نظر تنظیم کردن زمان جلسات و هم عدم تمرکز موجود در زمان جلسات مشاوره یا کوچینگ.

نتیجه گیری

پس از بررسی کلیه معایب و مزایای فوق به نظر می رسد که انجام مشاوره های غیر حضوری خیلی ارزشمندتر از مشاوره های حضوری است. چرا که هم امکان دسترسی آسان تری به مشاوران سراسر جهان وجود دارد و هم اینکه انجام این کار بسیار راحت تر است تنظیم زمان جلسات بسیار راحت تر است. نکته ای که اینجا وجود دارد افرادی هستند که از لحاظ شخصیتی حسی  یا بصری هستند. در مورد کسانی که سمعی هستند مساله بسیار راحت است معمولا این افراد هم در مشاوره های تلفنی و هم آنلاین میتوانند تمرکز کافی داشته باشند و برداشت ها و نتایج مناسب را از جلسه مذکور داشته باشند ولی تمرکز در جلسات غیر حضوری برای افرادی که حسی و بصری هستند بسیار مشکل است.

راه کاری که برای این دو دسته وجود دارد و به تمامی مشاوران کسب و کار، بیزینس کوچ ها و منتورها پیشنهاد می شود و قطعا خود ما هم رعایت می کنیم این است که برای افرادی که بصری هستند حتما در صورتی که اینترنت همراهی کند این جلسات به صورت تصویری برگزار شود. این موضوع بسیار موثر است و تمرکز این افراد را کاملا بالا میبرد ضمن اینکه برای مشاور هم امکان بررسی برخی از حالت های بدن و صورت وجود دارد. برای افرادی که لمسی (حسی) هستند علاوه بر برگزاری جلسات آنلاین تصویری حتما باید از ارسال جزوات به آن ها و همچنین اصرار در یادداشت کردن موارد توسط ایشان تا حد زیادی می تواند تمرکز آنها را بالا ببرد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *