هرم موفقیتی که توسط سنا غیور در مرکز مشاوره و آموزش مدیریت کسب و کار در اصفهان و کوچینگ سنیکا طراحی شده است یک هرم ساده موفقیت ولی بسیار کاربردی است. زمانی که در حال تحقیق در خصوص مدیران موفق بودم در حال گذراندن دوره دکترای کسب و کار نیز بودم. در آن زمان یک نکته توجه مرا به خود جلب کرد. علوم مدیریتی که برای همه یکسان است. امروزه با وجود اینترنت ، تمام مدیران به اطلاعات و علوم مدیریتی دسترسی دارند و در هر زمینه که بخواهند میتوانند آموزش ببینند.

پس چرا با این وجود حتی در دو کسب و کار مشابه یکی موفق است و دیگری ناموفق؟ برای یافتن پاسخ این سوال شروع به بررسی و تحلیل مدیران موفق نمودم که البته نتیجه آن نوشتن کتاب “دیگر باورهای مدیران موفق بود.” بعد از نوشتن کتاب و انجام مشاوره های مختلفی با کسب و کارهای مختلف نهایتا به پنج تفاوت اساسی بین کسب و کارهای موفق و ناموفق رسیدم. در اصل به پنج تفاوت اساسی بین مدیران موفق و ناموفق دست پیدا کردم و اسم آن را هرم موفقیت سنیکا گذاشتم.

معرفی هرم سنیکا

پله اول(بیس هرم) : باورها، افکار و عادتها

پله دوم : هدف گذاری و برنامه ریزی درست

پله سوم: اقدامگرایی و عملگرایی

پله چهارم: نحوه برنامه ریزی برای آموزش، رشد و پیشرفت

پله پنجم: دانش و هوش مالی

پله اول (بیس هرم) : باورها، افکار و عادت ها

مهم ترین عاملی که در موفقیت تاثیر بسزایی دارد باورها و افکار هستند. همه انسان ها تحت تاثیر باورها و افکاری هستند که از سنین کودکی و نوجوانی در ضمیر ناخودآگاه آن ها جای گرفته است. این باورها به صورت نامحسوس کنترل بسیاری از امور زندگی ما مثل تحصیل، کسب و کار و روابط و حتی سلامتی ما را تحت کنترل قرار می دهند. وقتی که صاحب یا مدیر یک کسب و کار هستیم هم متاسفانه از این قاعده مستثنا نیستیم.

بسیاری از مدیرانی که با آنها جلسات مشاوره یا بیزینس کوچینگ برگزار کردم دقیقا در هیمن تله باورها گرفتار بودند و برای همین از یک حد مشخصی نمیتوانستند رشد کنند و به همین نسبت کسب و کاری که تحث اشراف مدیریت آنها بود نیز در نقطه ای متوقف شده بود و این در حالی بود که از لحاظ سواد علوم مدیریتی هیچ نقصانی وجود نداشت. این جا بود که در جلسات مشاوره و یا بیزینس کوچینگ بعد از کشف آن چند باور محدود کننده تاثیر گذار و کمک به مدیر کسب و کار برای شناسایی کامل و اصلاح آن باور تغییرات مثبت در کسب و کار شروع می شد. این موضوع بسیار برای بنده که به عنوان مشاور یا کوچ در حال همراهی با یک کسب و کار هستم بسیار لذت بخش است. تنها بعد از دو یا سه جلسه تغییرات مثبت در کسب و کار شروع میشود و این موضوع خودش انگیزه ای برای اصلاح باورهای دیگر صاحبان یا مدیران کسب و کار می شود.

نکته قابل توجه در خصوص باورها و افکار این است که لازم نیست ما تمام باورهای گذشته خود را کنکاش کنیم چرا که این کار بسیار زمان بر و همچنین ناخوشایند است. طبق تجربیات بدست آمده و همچنین طبق قانون پارتو-Pareto- 20 درصد از باورهای ما هستند که 80 درصد از زندگی فعلی ما را مدیریت میکنند و کافی است که این 20 درصد کشف و اصلاح شوند. برای مثال یک صاحب کسب و کاری که باور دارد برای اینکه بتوان برند اول در یک صنعت شد “حتما باید زد و بند داشت” این فرد هرگز به جز این راه نمیتواند به برند اول تبدیل شود. یا کسی که اعتقاد دارد تنها راه موفق شدن دزدی است این فرد یا اصلا موفق نمیشود و یا اگر موفق شود از این راه به موفقیت خواهد رسید.

در صورتی که اینها تنها باور هایی هستند که در ذهن این افراد شکل گرفته است و کافی است نمونه هایی را ببینیم که از راهها سالم به موفقیت رسیده اند. برای آشنایی بیشتر با نظام باورها و ضمیر ناخودآگاه فصل 10 و 11 کتاب دیگر باورهای مدیران موفق نوشته سنا غیور میتواند مفید باشد. هرچند که اگر مدیری بخواهد در کوتاه ترین زمان ممکن تغییرات شگرفی در حوزه کسب و کار و زندگی خود داشته باشد دوره خصوصی طراحی زیبای کسب و کار با کوچینگ مستقیم سنا غیور پیشنهاد میشود در این دوره فرد به راحتی باورهای محدود کننده ای که کسب و کارش را متوقف کرده کشف و اصلاح میکند و بعد از دو یا نهایتا سه جلسه تغییرات عمده ای را تجربه خواهد کرد. البته این تازه مرحله اول است البته که اصلاح باورها شرط لازم است ولی به هیچ عنوان برای موفقیت کافی نست.

پله دوم : هدف گذاری و برنامه ریزی درست

بعد از اینکه باورهای محدود کننده اصلی شناخته و اصلاح شدند تازه کار شروع شده است. در این مرحله مدیر یا صاحب کسب و کار میبایست مهارت هدفگذاری و برنامه ریزی را فرابگیرد. او باید بداند که چه اهدافی مناسب زندگی اوست و البته قبل از آن باید رسالتی برای خود و همچنین کسب و کار خود تعیین کند و بعد از آن بر اساس آن رسالت اهدافی برای خود مشخص کند که هم راستا با ارزشها درونی وی باشند. برای اینکه بتوانید به بهترین شکل اهدافی مناسب و قابل دستیابی برای خود مشخص کنید پیشنهاد ما خرید دوره هدفگذاری مقدماتی سنا غیور از مرکز مشاوره سنیکا است.

بعد از این مرحله باید برنامه ریزی مناسب برای رسیدن به این اهداف صورت گیرد که در این آموزش فرد میتواند اهداف را به گام های کوچک تر تقسیم کند و براساس برنامه زندگی خود برای رسیدن به آنها زمانهای مشخصی تعیین کند. برای انجام صحیح برنامه ریزی پیشنهاد ما دوره پیشرفته هدفگذاری و برنامه ریزی و استفاده از اپلیکیشن سنیکا است در این دوره با استفاده از این اپلیکیشن و همچنین همراهی یک کوچ با تجربه شما قدم به قدم برای رسیدن به اهداف خود برنامه ریزی کرده و برای رسیدن به آنها زمان های مناسب تعیین میکنید. این همراهی شما را قادر خواهد ساخت که به اهداف تعیین شده خود در کوتاهترین و منطقی ترین زمان ممکن دست پیدا کنید. البته که هدفگذاری و برنامه ریز شرط لازم هستند ولی برای رسیدن به موفقیت کافی نیستند بسیاری از انسانها را میشناسیم که اهدافی مناسب برای خود تعیین میکنند هرسال برنامه ریزی های دقیقی انجام میدهند ولی بعد از گذشت یکی دو هفته همه چیز فراموش می شود. برای اینکه فرد بتواند به اهداف خود دست پیدا کند مهارت اقدامگرایی و عملگرایی باید پرورش یابد.

پله سوم: اقدامگرایی و عملگرایی

همان طور که در دو مقاله یکی با عنوان ” اقدامگرایی در کسب و کار” و دیگری با عنوان” لزوم عملگرایی در دوران تحول کسب و کارها” به طور کامل اشاره کرده ایم بعد از اصلاح باورها و هدفگذاری و برنامه ریزی باید مهارت اقدامگرایی در فرد تقویت شود در غیر این صورت تغییرات مثبتی رخ نخواهد داد. یکی از تفاوت های بارز انسانهای موفق و معمولی در همین اقدامگرایی است زمانی که انسانهای معمولی هنوز در حال فکر کردن به اقدامات خود هستند افراد موفق آن را تجربه کرده اند و با اقدامات اصلاحی که در مسیر به آنها گفته شده است به نتیجه مطلوب خود رسیده اند. نکته مهم این است که اگر بهترین برنامه ریزی و هدفگذاری را داشته باشیم ولی به آنها عمل نکنیم مثل این است که هیچ کاری نکرده ایم و  هیچ هدفی نداشته ایم. تا اینجا مسیر موفقیت طی شده است و اگر کسی تا این مرحله مهارت های ذکر شده را در خود پرورش دهد به طور قطع به موفقیت هایی چشمگیر دست پیدا خواهد کرد. اما همانطور که میدانیم جهان ما دائما در حال رشد و تغییر است یک مدیر کسب و کار برای اینکه از این تغییرات جا نماند باید به مرحله بعدی توجه خاص داشته باشد.

پله چهارم: نحوه برنامه ریزی برای آموزش، رشد و پیشرفت

حال با بالا آمدن از سه پله اول هرم سنیکا شما تغییرات مثبت زیادی را در کسب و کار و حتی زندگی خود تجربه کرده اید. در این نقطه شما باید با تغییرات جهان پیرامون خود اعم از تغییرات اقتصادی و یا تکنولوژی همراه شوید و این تغییرات را در کسب و کار خود اعمال کنید. برای این کار شما موظف هستید که روزی یک ساعت در حوزه کسب و کار خود مطالعه کنید و حداقل در سال 20 درصد از در آمد خود را صرف آموزش خود کنید. این آموزش ها میتواند شامل دوره های آموزشی آنلاین یا حضوری، استفاده از خدمات بیزینس کوچ ها و مشاوران، خرید کتاب های جدید یا هر مورد دیگری که به رشد شما کمک میکند باشد. این البته صرف هزینه نیست و بلکه یک سرمایه گذاری بسیار سودمند است که شما روی خود و کسب و کارتان انجام میدهید.

در انتها باید بگویم که من صاحبان یا مدیران کسب و کاری را میشناسم که همه 4 مرحله فوق را انجام داده و میدهند ولی باز هم مدیران موفق تر از آنها وجود دارند. در این نقطه به وجه تمایز پنجم میرسیم و آن چیزی نسیت جز دانش مالی.

پله پنجم: ارتقای دانش مالی

آخرین و با اهمیت ترین پله هرم موفقیت سنیکا بعد از اصلاح باورها، دانش مالی است. هرچه دانش و هوش مالی صاحب کسب و کار بالاتر باشد موفقیت او نیز بالاتر است. این دانش یا حتی شاید بتوانیم بگوییم مهارت ، معمولا در خانواده و مدرسه و دانشگاه به هیچ عنوان آموخته نمیشود. این مهارت چیزی است که اغلب افراد یا با آزمون و خطا به ان دست پیدا میکنند (که البته خیلی دیر به نتایج مطلوب میرسند) و یا از تجربه و دانش دیگران استفاده میکنند. اگر یک مدیر کسب و کار بخواهد کسب و کار موفقی داشته باشد در این سه مساله مهارت کافی را داشته باشد:

  1. دانش مالی کسب درآمد
  2. دانش مالی سرمایه گذاری
  3. دانش مالی بودجه بندی یا کنترل هزینه ها

آنچه که در طی سالها مطالعه تحقیق و تجربه بدست آورده ام این است که 70 تا 80 درصد از تمرکز و توجه یک مدیر باید بر مورد یک و دو باشد و 20 تا 30 درصد آن باید برای مورد سوم یعنی کنترل هزینه باشد. اگر این نسبت تغییر کند مثلا تمرکز زیاد از حد بر روی کنترل هزینه ها باشد فرصت های مهم پولسازی و سرمایه گذاری ممکن است از دست برود و از طرفی اگر دانش مالی کنترل هزینه وجود نداشته باشد هر آنچه که کسب شود از دست خواهد رفت.

نتیجه گیری

با توجه به مطالب مطرح شده در این مقاله که تماما حاصل تجربیات و ملاقات ها با مدیران بزرگ و کوچک بوده است اگر یک مدیر یا صاحب کسب و کار میخواهد در کسب و کارش موفقیتی بیش از سایر رقبا داشته باشد حتما باید این مراحل هرم موفقیت را به ترتیب طی کند. اگر فرض کنیم که یک مدیری بخواهد هرم را از بالا به پایین طی کند هم اشکال خاصی به وجود نمی آید هرچند که مدتی زمان خواهد برد تا فرد در مسیر تغییرات مثبت قرار گیرد چرا که اگر دانش مالی کاملی وجود داشته باشد ولی باورهای محدود کننده ای در خصوص پولسازی وجود داشته باشد نتایج مطلوبی بدست نخواهد آمد یا اگر فرض بگیریم یک فرد دانش مالی دارد و عملگرا هم هست اما هدف گذاری و برنامه ریزی را نمیداند.

این موضوع باعث می شود که اقدامات پراکنده ای انجام دهد و نتواند از تمام توان و تمرکز خود در مسیری که نهایتا به او احساس خوبی میدهد حرکت کند بعد از چند سال ملاحظه میشود که بسیاری اقدامات انجام شده ولی از هیچکدام نتایج مطلوبی حاصل نشده است. بنا بر این خیلی مهم است که هرم سنیکا به ترتیبی که توضیح داده شد طی شود. ضمنا اینکه همه مراحل انجام شود. برای مثال اگر فرد همه مراحل را انجام دهد ولی فقط قسمت رشد و یادگیری را اهمیت ندهد. این موضوع باعث میشود که از تغییرات تکنولوژی بازار یا اقتصاد عقب بماند.