تعادل در زندگی یکی از مهمترین عوامل شادی و سرور در زندگی و به نظر من عامل اصلی موفقیت است. همانطور که در مقاله مدیریت تعادل بین کار و زندگی مطالعه فرمودید بسیار از انسان هایی که به تعریف رسانه ها موفق هستند، به واقع انسانهای موفقی نبوده اند چرا که اگر در زمینه کسب و کار موفقیت هایی داشته اند ولی در جنبه های دیگر زندگی چالش های اساسی را تجربه کرده اند.

درگیر شدن با بیماری های مختلف، درگیری های خانوادگی چه با همسر و چه با فرزندان ، افسردگی و غیره. به طور کلی تعداد کمی از این افراد هستند که شادی واقعی را در زندگی تجربه کرده باشند و در عوض افرادی هستند که به ظاهر از لحاظ مالی به اندازه این افراد ثروتمند نیستند ولی به دلیل رعایت تعادل در جنبه های مختلف زندگی، شادی حقیقی را در زندگی و کسب و کار خود تجربه نموده اند. البته به هیچ عنوان منظور ما این نیست که پول بد است یا خوب است نکته قابل توجه این است که پول باید به عنوان یک ابزار برای شادی و سرور و سلامتی و آرامش و آسایش ما مورد استفاده قرار گیرد. زمانی که ما در زندگی خود تعادل را رعایت می‌کنیم پول می‌ تواند به کمک ما بیاید و ما را قادر سازد که از آن در مسیر آسایش خود و دیگران به نحو احسن استفاده کنیم.

تعادل بین پس انداز کردن و خرج کردن

رعایت تعادل در تمامی جنبه های زندگی مورد اهمیت است. در ورزش کردن، حتی در امور روحانی در کسب و کار و غیره. یکی از جنبه هایی که میبایستی به تعادل مناسبی برای آن دست یابیم تعادل بین پس انداز و خرج کردن است. بسیار زیاد شنیده‌ایم که گفته می‌شود برای اینکه بتوانیم زندگی شادی داشته باشیم همواره می‌ بایست پولمان را به راحتی و بدون فکر خرج کنیم و اصطلاحا می‌ گویند که اگر بیشتر خرج کنی بیشتر جای آن می‌ آید. این نوع تفکر باعث شده که بسیاری از جوانان هیچگونه برنامه‌ریزی برای آینده مالی خود پول‌ هایی که در اختیار دارند نداشته باشند. از طرف دیگر برخی می‌ گویند که باید فقط لوازم ضروری زندگی را تهیه و بقیه پولمان را پس انداز کنیم.

این نوع تفکر نیز اشکالاتی دارد به این ترتیب که افراد دارای این گونه تفکر تقریباً هیچگونه استفاده‌ ای از پول‌ های خود نمی‌ کنند و هیچگونه لذتی از داشتن آن پول‌ ها و ثروت نخواهند داشت چرا که معتقدند فقط باید پس‌انداز کرد. افرادی که در چهار سال گذاشته سرمایه خود را به ریال در بانک ها پس انداز کرده اند پولشان یک دهم شده است یعنی هر 100 میلیون آنها تبدیل به 10 میلیون تومان شده و معمولاً دیده‌ ایم که در آینده افرادی از مال و ثروت این‌ ها استفاده می‌کنند که این افراد هیچگونه رضایتی از آن ندارند. همانطور که در پاراگراف اول ذکر شد رعایت تعادل در تمامی جنبه‌ های زندگی باعث بروز شادی و سرور می‌شود در این مورد هم حتماً باید تعادلی وجود داشته باشد آنچه که من به تجربه به آن رسیده‌ام و همچنین از رفتار انسان ها و مدیران موفق مشاهده کرده ام و همواره در مشاوره های آنلاین و مشاوره های کسب و کار  اصفهان و سایر نقاط ایران اشاره کرده ام این است که اگر هوش مالی را به سه بخش عمده تقسیم کنیم:

اول هوش مالی پول ساختن

دوم هوش مالی پس انداز کردن

سوم هوش مالی بودجه‌ بندی یا کنترل هزینه‌ ها

بهترین ترکیبی که می‌توان بین این سه هوش مالی برقرار کرد این است که بیست تا سی درصد از تمرکز ما روی کنترل هزینه‌ها یا بودجه‌بندی باشد هفتاد تا هشتاد درصد بقیه تمرکز مابهتر است روی پول ساختن و پس‌انداز کردن باشد. اگر عمده تمرکز ما روی کنترل هزینه‌ ها باشد موقعیت‌ های پس‌انداز و پول ساختن را از دست خواهیم داد و از طرف دیگر اگر فقط تمرکز ما روی پول ساختن باشد یا روی پس انداز کردن باشد، عدم تمرکز روی کنترل هزینه‌ ها هر آنچه که به دست آوریم را از ما خواهد گرفت. این تعادل یکی از مهم‌ ترین نکاتی است که در مدیریت مالی زندگی شخصی و همچنین کسب و کار خود باید رعایت کنیم.

چند توصیه برای برنامه مدیریت مالی شخصی که در مشاوره های حضوری و مشاوره های آنلاین بسیار مورد پسند مراجعین بوده:

برنامه ریزی بودجه

باید برنامه ریزی دقیقی برای بودجه خود داشته باشید. این شامل مشخص کردن درآمد، هزینه ها و تعیین هدف های مالی است. مهمترین کار در این زمینه ثبت هزینه ها و در آمد هاست و کنترل موجودی هاست وقتی آنها را ثبت کنیم کنترل بهتری خواهیم داشت بسیاری از تصمیمات مالی را راحتتر خواهیم گرفت. اگر هزینه هایی اضافی داشته باشیم متوجه میشویم.

پرداخت بدهی ها

به طور کلی دو نوع بدهی داریم بدهی هایی که برای آنها سود پرداخت میکنیم و بدهی هایی که برای آنها سودی پرداخت نمیکنیم. اگر تمرکزتان به ویژه بر بدهی های با سود بالاباشد، به شما کمک می کند تا پس از پرداخت آنها، بتوانید بیشتر از درآمد خود را صرف سرمایه گذاری کنید. میتوان بدهی های با سود کم یا بدون سود را از محل سود سرمایه گذاری ها پرداخت کرد البته این مورد آخر به شرطی باید انجام شود که مطمئن شویم به اعتبار ما لطمه ای وارد نشود. بد قولی در پرداخت بدهی بسیار سریع و شدید به اعتبار آسیب می زند.

سرمایه گذاری

بر اساس اینکه در چه شرایط اقتصادی و در چه کشوری زندگی میکنید سرمایه گذاری در بازار سرمایه، املاک و مستغلات و یا صندوق های سرمایه گذاری، به شما کمک می کند تا ثروت خود را افزایش دهید. در کشور ما ایران سرمایه گذاری روی طلا، ملک و ارزهای خارجی بسیار تجربه شده که با سود همراه بوده یا حد اقل فرد را از لحاظ مالی اصطلاح سر جای خودش نگه داشته و این امکان را به وی داده که قدرت خرید خود را حفظ کند.

ذخیره پول

ذخیره پول در حساب پس انداز، به شما کمک می کند تا در مواقع ناگهانی و نیاز به پول، به راحتی آن را داشته باشید. البته این میزان ذخیر به نسبت کل سبد دارایی نباید خیلی زیاد باشد بخصوص در ایران. به هرحال دارایی هایی که نقد شوندگی آنها بالاست خیلی اوقات در بحران ها به ما کمک میکند و باعث می شود خیلی اوقات احساس اعتماد به نفس و آرامش را تجربه کنیم.

مدیریت ریسک

برای مدیریت ریسک، باید سرمایه گذاری های خود را به طور متناسب با هدف های مالی خود تنظیم کنید و از تنوع سرمایه گذاری استفاده کنید. البته اینکه سبد دارایی شما چه باشد در هر سال و امروزه در هر ماه تغییر میکند، اما آنچه که ما در مشاوره های کسب و کار اصفهان و ایران به آن تاکید میکنیم این است که هر شخص باید یک ملک شخصی داشته باشد که از کسب و کارش جدا باشد و در مورد بقیه سرمایه باید به گونه ای برنامه ریزی کند که فقط 30 درصد از سرمایه اش در سرمایه های پر ریسک مثل بازار سهام یا سرمایه گذاری در سایر شرکتها و مشارکتها باشد. بقیه هم میتواند ترکیبی از خودرو، طلا ، ارز و پس انداز بانکی باشد.

افزایش درآمد

برای افزایش درآمد، می توانید به دنبال فرصت های کاری جدید، کسب و کار خود را گسترش دهید یا مهارت های جدید را یاد بگیرید. در مشاوره آنلاین یک مراجعه داشتم که برای افزایش در آمد میخواستند کاملا رشته خود را تغییر دهند توصیه ای که به ایشان شد این بود که حتما برای افزایش در آمد در صنایع مرتبط با کسب و کار خودشان این کار را انجام دهند.

مشاوره مالی

در صورت نیاز، می توانید به مشاوران مالی مراجعه کنید تا راهنمایی در مورد سرمایه گذاری، بودجه ریزی و مدیریت امور مالی شخصی دریافت کنید. در وب سایت ما به ادرس sanikaweb.ir شما میتوانید برای انجام یکساعت مشاوره رایگان چه به صورت مشاوره تلفنی چه به صورت مشاوره آنلاین تصویری یا صوتی چه به صورت مشاوره حضوری اصفهان یا استفاده از خدمات تخصصی آموزش بیزینس کوچینگ اصفهان استفاده فرمایید و در صورتی که از نتیجه راضی بودید جلسات آتی را برنامه ریزی و ثبت نام بفرمایید.