ترس از شکست و راه های غلبه بر آن

ترس از شکست و راه های غلبه بر آن

خیلی از افراد هستند که تمام تمرکز خود را بر موفقیت می گذارند، هدفگذاری می کنند، برنامه ریزی می کنند، کتاب های مختلف در این حوزه ها مطالعه می کنند، دوره های آموزشی مختلف را می گذرانند ولی باز هم به اهداف خودشون دست پیدا نمیکنند. به نظر شما چرا آنها نمی توانند موفق شوند؟ با اینکه تمام تکنیکهای مختلف هدفگذاری و برنامه ریزی را انجام داده اند. برخی اوقات تنبلی و اهمال کاری باعث عدم وصول به اهداف می شود. یعنی با اینکه افراد اهداف مناسبی میگذارند، برنامه ریزی خوبی هم انجام میدهند باز هم به دلیل اینکه کارها را انجام نمی دهند موفق نمی شوند. خوب برای اینکه این مشکل حل شود یک راه کار استفاده از خدمات مشاوره، دوره تخصصی کوچینگ کسب و کار در اصفهان و بیزینس کوچینگ هست که به شما کمک می کند اولا اهداف مناسب و قابل دستیابی تعیین کنید، برای رسیدن به این اهداف برنامه ریزی مناسب و عملی انجام دهید و در پایان شما را همراهی میکند که اقدامات موثر برای رسیدن به این اهداف را انجام دهید.

ترس از شکست عامل اصلی جلوگیری از توسعه کسب و کار

یک عامل مهم دیگر که موضوع این مقاله است ترس از شکست است. ترس از شکست (Fear of failure) یک مورد عمومی روانشناسی است که بسیار از انسانها با آن دست و پنجه نرم میکنند.

چرا دست و پنجه نرم کردن؟

به خاطر اینکه در طول زندگی همراه انسان است و هرکاری را که میخواهد شروع کند به خاطر این ترس شروع نمیکند و چند سال بعد فقط حسرت انجام ندادن آن کار برایش باقی می ماند.

ترس از شکست و راه های غلبه بر آن

عوامل موثر بر ایجاد یا تقویت ترس از شکست

  1. یکی از عواملی که این ترس از شکست را تقویت میکند شکست های گذشته خود فرد یا نزدیکان اوست . این شکستها در ضمیر ناخودآگاه فرد ریشه دوانده است و فرد بدونه اینکه بداند کارهای جدید را شروع نمیکند وقتی که به کوچ یا روانشناس مراجعه میکند تازه متوجه می شود که در زمان کودکی یا نوجوانی اش فلان شخص که اتفاقا خیلی به او نزدیک بوده کاری جدید شروع کرده و شکست خورده و زندگی اش تحت تاثیر قرار گرفته یا نابود شده.
  2. زمانی که ما تمامی برنامه های و اهداف خود را با دیگران در میان می گذاریم که از نظر من این کار بسیار اشتباهی است (دلیل ان را در ادامه توضیح میدهیم )باعث میشود که ترس های مختلفی از سمت دیگران به ما منتقل شود و هرکسی بر اساس افکار و باورهای خودش نگرانی هایی را برای ما برشمرد که هرکدامش ممکن است یک شکست احتمالی باشد و توجه به این نظرات باعث عدم شروع اقدام جدید میکند. (البته برای شروع برنامه ها می بایست با مشاورین، کوچ ها و یا افرادی مشورت کنیم که خودشان قبلا تجربه این کار را داشته اند در غیر این صورت مطرح کردن اهداف و خواسته هایمان با افراد عادی چیزی جز ترس و عدم اقدام در پی نخواهد داشت)
  3. کمال طلبی منفی مورد دیگری است که ترس از شکست را تقویت کرده و خودش یک مبحث روانشناختی بسیار مفصل است که اتفاقا تعداد زیادی از انسانها با آن درگیر هستند و همین موضوع فرد را از شروع کارهای جدید منع میکند، چراکه او انتظار دارد همه چیز بی عیب و نقص باشد و ترس از اینکه یک وقت نقصی به وجود اید باعث میشود فرد اصلا به ریسک اقدامات جدید جال هرچه که باشد چه در خصوص توسعه کسب و کار یا در خصوص شروع یک کسب و کار جدید و یا ….. دست نزند.

راهکارهای غلبه در ترس از شکست

  1. تجسم و تصور بدترین اتفاقات محتمل و پیدا کردن راه کار های حل و فصل آن ها
  2. تغییر نگاه و تعریف ما از شکست .تعریفی که از شکست در ذهن ما وجود دارد این است که هروقت سرت به سنگ خورد دیگر بس است و برگرد به زندگی عادی اما فقط کافی است به جای اینکه اسم عدم موفقیت، در یک پروژه، شکست باشد اسمش، کسب تجربه باشد. یادمان باشد تا زمانی که اقدامی نکنیم نمیتوانیم درست یا غلط بودن آن را به طور قطعی متوجه شویم پس اقدام کردن باعث میشود نقص های کار ما پیدا شود و این تجربه (و نه شکست) به کمک ما می اید که بتوانیم مسیر پیش روی خودمان را اصلاح کنیم.
  3. هنگامی که به گذشته خود نگاه میکنیم به جای اینکه حسرت به اصطلاح شکست های گذشته خود را بخوریم کافی است سعی کنیم از آن اتفاقات درسها و تجربه هایش را به زمان حال بیاوریم و با استفاده از این تجربه های گرانقدر مسیر خود را اصلاح کنیم و رشد خودمان و کسب و کارمان را تضمین کنیم.
  4. یک راه دیگر، مطالعه و بررسی زندگی افراد موفق است وقتی زندگی آنها را مطالعه میکنیم میبینیم که زندگی های سرشار از آزمون و خطا، عدم موفقیت و موفقیت داشته اند و این میتواند الهام بخش ما باشد که با یک عدم موفقیت دنیا به اخر نمیرسد و تاز این موضوع راهنمای ما شده است که مسیر خود را اصلاح کنیم حتما این جمله ادیسون را یادتان هست که از وی پرسیدند احساست بعد از اینکه هزار بار نتونستی لامپ را اختراع کنی چه بود؟ او گفت من هزار راه را یاد گرفتم که با اونها نمیشد لامپ درست کرد. همانطور که ملاحظه میفرمایید همه چیز به نگاه ما به موضوعات بستگی دارد. راه کاری دیگه در این خصوص بررسی میزان شکست های پروژهای سازمانهایی مثل ناسا، یا گوگل یا اپل است وقتی ببینیم که چه تعداد زیادی پروژه نا موفق وجود داشته و این شرکت های بزرگ با وجود این شکستها رشد چشم گیری داشتند کمی ذهن ما آرام تر می شود.
  5. یک نکته قابل توجه این است که حتی اگر موفق شدیم هم نباید در خواب آن موفقیت گم شویم. بلکه در زمان موفقیت هم زمانی بگذاریم و به بررسی اشتباهاتمان و تجربیات کسب شده بپردازیم تا بتوانیم مسیر پیش روی خود را بهتر و مطمئن تر بچینیم.

  1. برای اینکه در آینده ترس از شکست شما را از اقدامات آینده محروم نکند راه کارش این است که اگر امروز یک شکستی خوردید فقط کافی است به یادداشت کردن تجربیات خود از این شکست حاضر بپردازید و یادگیری هاش را برای آینده ذخیره کنید. مطمئن باشید که این شکست امروز شما دری است برای موفقیتی در آینده (تجربیات حاصله باعث موفقیت شما در آینده خواهد شد.)
  2. به کمک یک کوچ کسب و کار اهدافی برای خود تعیین کنید که دو خصوصیت اصلی داشته باشد اول اینکه با ارزش های درونی شما هم راستا باشد و دوم بر اساس امکانات و شرایطی که دارید برای شما قابل دستیابی باشد اگر این اقدامات انجام شود ترس از شکست به حداقل خود می رسد.
  3. اهداف خود را خرد کنید به تکه های کوچک تر تقسیم کنید که اقدام کردن برای آنها راحت تر باشد.
  4. با خودتان مهربان باشید و قبول کنید که عدم موفقیت یک آیتم طبیعی است که برای هر انسانی ممکن است پیش آید.
  5. بهترین کار برای فرار از ترس از شکست اقدام نمودن است، انجامش دهید. قدم های کوچک ولی پیوسته در مسیری که میخواهید بردارید.
  6. حتما از کوچینگ فردی یا مشاور کمک بگیرید تا شما را در مسیر همراهی کند.
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *