امروزه با توجه به گستردگی تخصص ها و همچنین پیشرفت های عظیم تکنولوژی و از همه مهمتر با ظهور هوش مصنوعی کار برای مشاوران بسیار سخت شده است از طرفی هر کسی هر زمانی که بخواهد به منابع عظیمی از اطلاعات در هر زمینه که بخواهد دسترسی دارد و از طرف دیگر این گستردگی تخصص ها از مشاوران این امکان را گرفته است که بتوانند در زمینه های زیادی مشاوره ارائه کنند. به طور کلی اگر یک مشاوره بخواهد موفق باشد باید در یک یا دو موضوع تخصصی و یا در یک حوزه خاص صنعت تجربه کسب کند و تبحر پیدا کند . خود این مطلب اندازه بازار را برای ارائه مشاوره تحت تاثیر قرار داده است. در چنین عصری یک نوع دیگری از مشاوره در حال بلوغ است و آن هم صنعت کوچینگ و آموزش بیزینس کوچینگ در اصفهان است.

برخی از تفاوت های کوچینگ با مشاوره

تفاوت اساسی که کوچینگ با مشاوره دارد این است که در کوچینگ اعتقاد بر این است که مراجع خودش تخصص و اطلاعات و تجربه لازم برای حل مساله خودش را دارد و کوچ فقط وظیفه دارد از طریق درست  گوش دادن، سوالات قدرتمند پرسیدن و بازخورد دادن به مراجع کمک کند که خودش راه کار را پیدا کند. کوچینگ از این بابت اهمیت دارد که مقاومت کمتری از طرف مراجعین و کسب و کارها و مدیران انها دارد چرا که آنها احساس نخواهند کرد که شخصی از بیرون سازمان آمده و خودش را برتر میبیند و میخواهد به من مدیر دستور بدهد. یکی دیگر از تفاوت های کوچینگ با مشاوره این است که کوچ در مسیر رسیدن به اهداف افراد را همراهی میکند و حتی در مراحلی پیگیری اقداماتی که مراجع باید انجام دهد به عهده کوچ خواهد بود. البته تفاوت های دیگری هم وجود دارند که در جای دیگری باید راجع به آنها صحبت کرد.

کوچینگ فردی چیست؟

کوچ فردی کسی است که به افراد کمک میکند که به اهداف تعیین شده خود در مسیر زندگی ، شغلی تحصیلی یا … دست پیدا کند.یک کوچ خوب از طریق همرراهی کمک میکند که مراجع بر موانع فائق آید ، استراتژی های مناسب طراحی کند و برای رسید به  اهداف آنها را در زمان های تعیین شده اجرا کند. البته کوچهای مختلف در زمینه های مختلفی تخصص دارند و میتوانند در حوزه های مختلف به افراد کمک کنند از جمله بیزینس کوچینگ، لایف کوچینگ، کوچینگ سلامت، کوچینگ روابط ، رشد فردی و غیره.

یک کوچ شخصی خوب به مراجع کمک میکند که نقاط ضعف و قوت خود را تشخیص دهد، اهداف واقع بینانه بر اساس ارزشهای فردی خود تعیین کند و برای رسیدن به این اهداف استراتژی های عملی طرح ریزی کند تا به آن اهداف دست پیدا کند.همچنین در ادامه مسیر با همراهی و پیگیری مسیر رسیدن به اهداف را راحتتر میکند. کوچها با پرسیدن سوالات قدرتمند به مراجع کمک میکنند که از زوایای دیگری به مسائل خود نگاه کنند که این موضوع بسیار به مساله رشد فرد کمک میکند. استفاده از یک کوچ فردی چه در زمینه های شغلی یا تحصیلی یا زندگی به انسان کمک میکند که بتواند از تمام توانایی خود در مسیر زندگی استفاده کند و نهایتا به احساس رضایتمندی دست پیداکند.

چرا بهتر است که هر فرد یک کوچ شخصی داشته باشد؟

یک نکته قابل توجه این است که بزرگترین مشاوران و کوچها و صاحبان کسب و کار خودشان از کوچ فردی استفاده میکنند. حتی شخصی مثل آنتی رابینز که یکی از حرفه ای ترین کوچها حال حاضر جهان است خودش از خدمات کوچینگ دیگر دوستانش استفاده میکند به این دلیل که کوچها با سوالاتی که میپرسند به فرد کمک میکنند که ذهنش منظم شود و بتواند مطالب را دسته بندی کند همچنین از زوایای دیگری به موضوع نگاه کند. به طور کلی یک تصویر بزرگتری از مساله را به فرد نشان میدهد. بعضی اوقات ما در یک مساله گیر کرده ایم و فقط یک جمله که از یک کتاب میخوانیم یا از یک دوست میشنویم آن مساله را برای ما حل میکند. از طرف دیگر بیشتر از 80 درصد انسانها همواره درگیر اهمال کاری و به تعویق انداختن کارها هستند وجود یک کوچ خوب باعث میشود کارها در زمانی که باید انجام شوند، انجام شوند و همین به موقع انجام دادن کارها خودش اعتماد به نفس به انسان میدهد و عملگرایی را پرورش میدهد.

بیزینس کوچینگ (کوچینگ کسب و کار)

یکی از شاخه های اصلی دوره تخصصی کوچینگ کسب و کار اصفهان، بیزینس کوچینگ یا کوچینگ کسب و کار است که امروزه بسیار مود توجه صاحبان و مدیران کسب و کار های بزرگ می باشد. بیزینس کوچینگ خود دارای شاخه های مختلفی مثل رهبری ، هدفگذاری کسب و کار، ارتباطات ، مدیریت منابع انسانی، مدیریت زمان، برنامه ریزی استراتژیک و غیره می باشد که به فراخور احتیاج صاحبان و مدیران کسب و کارها مورد استفاده قرار میگیرد .

انواع مدلهای بیزینس کوچینگ

بیزینس کوچینگ میتواند به صورت فردی با صاحبان و مدیران کسب وکار برگزار شود یا به صورت گروهی برای مدیران یا کارمندان یا به صورت کارگاهی و جلسات کوچینگ آنلاین انجام شود.

کوچینگ فردی چیست ؟

نتایج استفاده از خدمات بیزینس کوچینگ

استفاده از خدمات بیزینس کوچینگ باعث میشود رشد عملکرد و بهره وری در سازمانها و کسب و کارها به وجود آید به رهبران اجازه میدهد مدیریت بهتری داشته باشند ارتباطات موثر تری  داشته باشند مهارتهای کارهای تیمی افزایش یابد و نهایتا رضایت شغلی را بالا میبرد . استفاده از این خدمات در توسعه کسب و کار بسیار مفید خواهد بود.

البته توضیحات پیرامون بیزینس کوچینگ بسیار مفصل تر از موارد مطروحه فوق می باشد و شاید لازم باشد در جای دیگری مفصل تر به آن پرداخته شود.

نکته پایانی

بر طبق موارد پیش گفته اگر فردی میخواهد انسان موفقی باشد در زندگی احساس بهتری داشته  باشد و اهداف مناسبی برای خود تعیین کند و در زمان مناسبی به این اهداف دست پیدا کند بهترین روش یافتن یک کوچ فردی است که بتواند وی را در مسیر کار، زندگی ، تحصیل و غیره همراهی کند. به این ترتیب از اتلاف وقت و سرزنش هایی که اغلب انسان ها نسبت به خود انجام میدهند جلوگیری شده و اعتماد به نفس و احساسات عالی حاصل شده خود به پیشرفت و موفقیت کمک میکند.

استفاده از خدمات کوچینگ باعث می شود انسان بتواند در تمام مراحل زندگی از این تکنیک برای مذاکرات و حل مسائل شخصی، خانوادگی تربیتی کسب و کار و غیره استفاده کند. به طور کلی امروزه مدیران و رهبرانی موفق هستند که هم خودشان از خدمات کوچینگ فردی استفاده میکنند و همچنین برای حل مسائل از تکنیک هایی که در جلسات کوچینگ فرا میگیرند استفاده میکنند.