چگونه ایده را به عمل تبدیل کنیم ؟

چگونه ایده را به عمل تبدیل کنیم ؟

چگونه ایده را به عمل تبدیل کنیم؟

همواره افرادی را در زندگی خود دیده ایم که دائما در حال ایده پردازی هستند اما تعداد کمی از آنها را در زمره انسانهای موفق یا الهام بخش طبقه بندی میکنیم. با اینکه ایده پردازی و خلاقیت از مارومات موفقیت است ولی بسیاری از ایده ها به هیچ موفقیتی نمیرسند. به نظر شما چرا این چنین است؟ چرا تعداد کمی از افراد هستند که با ایده پردازی و خلاقیت میتوانند به موفقیت دست پیدا کنند؟

چرا باید یاد بگیریم ایده ها را به عمل تبدیل کنیم ؟

همانطور که از مقدمه این مقاله میتوان حدس زد. تنها تفاوت انسانهای موفق ایده پرداز با انسانهای ناموفق ایده پرداز در عملگرایی است. در مقاله “اقدام گرایی در کسب و کار” و مقاله دیگری با عنوان ” لزوم عملگرایی در دوران تحول کسب و کارها“به بررسی اهمیت اقدام گرایی پرداختیم. در ادامه به راهکارها و مراحلی میپردازیم که به ما کمک میکند یک ایده خام را به عمل تبدیل کنیم.

بررسی علل عملی نشدن ایده ها

تبدیل نشدن ایده ها به عمل، دلائل بسیار زیادی دارد. یکی از مهمترین دلائل ترس از شکست است که یا در شخصیت فرد نهادینه شده است و یا اینکه شکست های قبلی به او دیکته میکند که اگر ایده ی جدیدی را اجرائی کند نیز شکست خواهد خورد. یک عامل مهم دیگر این است که ما عادت داریم به چگونگی ها فکر کنیم تا به چرایی ها.

از آنجایی ذهن ما دائما تمرکزش بر چگونگی انجام کارهاست و عمدتا نمیتواند برای برداشتن موانع راهکاری پیداکند، آنقدر قبل از پیاده سازی یک ایده به آن شاخ و برگ میدهد و انتظار دارد که از همان ابتدا تا انتهای مسیر را ببیند، که از اقدام منصرفمان میکند. بعضی اوقات نبود منابع انسانی، مالی و زمانی مناسب به فرد اجازه عملی کردن ایده هایش را نمیدهد. اما مهمترین عامل عدم خود باوری است. انسانها به دلیل داشتن باورهای محدود کننده از اقدام کردن پرهیز میکنند.

مراحل تبدیل یک ایده به عمل

حال که با اهمیت تبدیل ایده به عمل آشنا شدیم و علل عملی نشدن ایده ها را مروری کردیم به معرفی مراحلی میپردازیم که نه تنها بتوانیم ایده های ناب را پیدا کنیم بلکه با گذراندن این مراحل ایده  مناسب را انتخاب کرده و به عمل تبدیل کنیم.

  1. طوفان فکری: یکی از راهکارهایی که میتواند برای رسیدن به ایده های موثر و کارا کمک کند طوفان فکری است. در مقاله “طوفان فکری راه یافتن ایده های خلاق” به توضیح کامل طوفان فکری پرداختیم . با استفاده از یکی از روشهای مذکور میتوان به ایده های بسیار نوین و خلاقانه دست پیدا کرد.
  2. ارزیابی واولویت بندی ایده ها: بر اساس علایق، شرایط ، منابع و موقعیت هایی که در اختیار داریم میبایست تمامی ایده ها را ارزیابی کنیم و نهایتا اولویت بندی کنیم . از بین اولویت های بالا، آن ایده که قابلیت عملی سازی بیشتری دارد را انتخاب میکنیم.
  3. مطالعه و تحقیق: در این مرحله بایستی مطالعاتی را در خصوص آن ایده شروع کنیم. انجام مشورت با افرادی که قبلا آن ایده یا مشابه آن را عملی کرده اند فارغ از اینکه موفق شده یا نا موفق بوده اند. در این مرحله مطالعات و تحقیقات و مشاوراتی را انجام میدهیم تا نقاط ضعف و قوت ایده را کشف کنیم و بدون تعصب تمامی جوانب را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهیم .
  4. برنامه ریزی : پایه اقدامگرایی بر برنامه ریزی صحیح استوار است. در این مرحله ما اهدافی را مشخص میکنیم و برای رسیدن به آنها زمان انتخاب میکنیم و در کنار این موضوع به بررسی منابعی میپردازیم که برای رسیدن به آن اهداف نیاز داریم . به این سوال پاسخ میدهیم که برای پیاده سازی ایده به چه منابع انسانی، مالی و فیزیکی نیاز داریم.
  5. اجرای آزمایشی: در این مرحله امکاناتی را فراهم میکنیم که بتوانیم در یک مقیاس کوچک به اجرای ایده خود که ممکن است یک محصول یا یک خدمت باشد بپردازیم. برای مثال زمانی که اپلیکیشن هدف گذاری سنیکا را میخواستم اجرایی کنم ( این اپلیکیشنی است که در دوره های هدف گذاری پیشرفته دانشجویان از آن استفاده میکنند) بیست نفر از افراد علاقه مند داوطلب شدند که در اجرای آزمایشی این اپلیکیشن بنده را همراهی کنند. این اجرای آزمایشی باعث شد بسیاری از مشکلات این نرم افزار مشخص و اصلاح شود.
  6. اجرا: بعد از انجام اصلاحات در مرحله قبلی، نوبت اجرا اصلی است. در این مرحله به کمک تمامی علوم بازاریابی، فروش، برندینگ، مدیریت امور مالی، مدیریت و استفاده از مشاوران یا بیزینس کوچها میتوانیم ایده خود را به مرحله عمل برسانیم در این مرحله منابع مالی و انسانی مورد نیاز را استفاده میکنیم که بتوانیم بهترین نتیجه را بگیریم.
  7. کنترل و پیگیری: بسیاری تصور میکنند که بعد از اجرایی شدن ایده، کار تمام شده است و میتوانند کنار بایستند و از مزایای آن استفاده کنند، درحالی که این تازه شروع کار است. از این نقطه به بعد میبایست عملیات اجرایی دائما بر اساس گزارشات کنترل شود و پیگیری مراحل اجرایی در دستور کار روزانه شما قرار گیرد. برای اینکه یک ایده پایدار بماند انجام این مرحله بسیار ضروری میباشد.
  8. گرفتن بازخورد، بازنگری و اجرای مجدد: در مراحل کنترل و اجرا ممکن است چالشها و موانعی وجود داشته باشد که در این مرحله صاحب ایده میبایست بازنگری ها و اصلاحاتی را انجام داده و مجدد به اجرای ایده بپردازد. یکی از اشتباهات رایجی که از پیاده سازی و پایدار سازی ایده ها جلوگیری میکند این موضوع است که افراد با مواجهه با اولین چالش یا شکست از ادامه کار دست میکشند. درصورتی که در این مرحله میبایست اصلاحات انجام داده و مجدد ایده را اجرایی کنند.

نتیجه گیری

در این مقاله به اهمیت تبدیل ایده ها به عمل پی بردیم. با راهکارهایی که میتوانیم به ایده های خلاقانه دست یابیم و آنها را اجرایی کنیم آشنا شدیم و متوجه شدیم که یکی از تفاوت های عمده انسانهای موفق با انسانهای معمولی در اجرایی کردن ایده هایی است که بذهنشان خطور میکند. شما با رعایت اصول و روشهای فوق میتوانید ایده های خود را عملی کرده و در مسیر رشد و پیشرفت از دیگران پیشی بگیرید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *