نقش EQ یا EI در موفقیت

نقش EQ یا EI در موفقیت

نقش EQ یا EI در موفقیت

همانطور که میدانید عوامل بسیار زیادی هستند که بر موفقیت تاثیر مثبت یا منفی میگذارند.  یکی از عوامل موثر بر موفقیت انسانها هوش هیجانی است. در گذشته، همه گمان می‌کردند IQ تعیین‌کننده موفقیت انسان‌هاست؛ ولی بعداً به‌مرور متوجه شدند که لزوماً انسان‌هایی که IQ  بالایی دارند، انسان‌های موفقی نیستند و بالعکس بسیاری از انسان‌های موفق هستند که ظاهراً IQ بالایی ندارند، ولی بسیاری از انسان‌ها با  IQ  بالا را تحت نظارت خود، به‌عنوان زیردست دارند. اینجا بود که مفهوم هوش هیجانی یا EQ به میان آمد.

هوش هیجانی یعنی چه؟

هوش هیجانی یعنی تشخیص احساسات و رفتار خود وهمچنین، طرف مقابل، خواه مشتری، خواه کارفرما، خواه کارمند، خواه همسر یا فرزند شما باشد. انسان‌هایی که به‌راحتی بتوانند تشخیص دهند که احساسات و تفکرات فردی که مقابلشان است، چیست، از EQ بالایی برخوردار هستند. یک انسان موفق، حتماً باید از EQ بالایی برخوردار باشد و یا اگر نیست، آن را پرورش دهد. شما اگر بتوانید در مرحله اول از احساسات و نیازهای درونی خود کاملاً آگاهی داشته باشید و هم‌زمان بتوانید احساسات و نیازهای دیگران را تشخیص دهید، درنتیجه می‌توانید هیجانات خود و رابطه با دیگران را به‌صورت بهینه مدیریت کنید، نیازها را برطرف کنید و درنتیجه به موفقیت برسید.

هوش هیجانی به ارتباطات شما با تمامی انسان‌هایی که با آن‌ها در تماس هستید، کمک می‌کند و باعث می شود که آن ارتباط، ارتباطِ مؤثرتری باشد. با هوش هیجانی شما می‌توانید راحت‌تر بفروشید، راحت‌تر بخرید و راحت‌تر خدمات ارائه دهید و درنهایت و باوجود این ارتباطاتِ مؤثر می‌توانید درآمد بالاتری را کسب کنید. افرادی که هوش هیجانی بالایی دارند، مهارت‌های اجتماعی، روابط درازمدت پایدارتر و توانایی بیشتری برای حل اختلافات دارند. هوش هیجانی ظرفیت فرد برای قبول واقعیت‌ها، انعطاف‌پذیری، توانایی حل مشکل و توانایی مقابله با استرس‌هاست. هوش هیجانی بیش از آنکه ارثی باشد، اکتسابی است. هوش هیجانی دو بعد کلی دارد:

  1. بعد درون فردی: در بعد درونی، فرد هرچه هوش هیجانی بالاتری داشته باشد نسبت به احساسات، هیجانات و نیازهای خود اشراف بیشتری دارد و در هر حالتی دقیقاً می‌داند که چه احساسی دارد یا چه چیز را می‌خواهد.
  2. بعد برون فردی: در این بعد، فرد دارای هوش هیجانی بالا، با خطای بسیار کم می‌تواند بفهمد که طرف مقابل او چه احساس، هیجان یا خواسته‌ای دارد.

ارتقای هوش هیجانی

 جالب است که رعایت کردن بسیاری از اصول اخلاقی، باعث پرورش هوش هیجانی می‌شود؛ مانند کنار گذاشتن غرور، بیان صحیح احساسات، عشق ورزیدن، صداقت داشتن، تواضع داشتن، احترام گذاشتن، بخشنده بودن و غیره. این مطلب می‌تواند تلنگری باشد برای خوانندگان که به مطالعه دقیق هوش هیجانی بپردازند و آن را در خود پرورش دهند. در ابتدا می‌توانید با یک جستجوی ساده در اینترنت، آزمون‌های هوش هیجانی را  انجام دهید و از وضعیت هوش هیجانی کنونی خودآگاهی کسب کنید. یک آزمون هوش هیجانی معمولاً در موارد زیر به شما آگاهی می‌دهد:

  1. سازش‌پذیری، شامل:
    1. انعطاف‌پذیری: توانایی سازگار بودن شما با تغییرات محیطی.
    2. واقع‌گرایی: توانایی تطابق بین واقعیت و حقیقت رخدادها.
    3. حل مسئله: توانایی تشخیص مسائل، سپس یافتن راه‌حل‌های مناسب و اجرا کردن آن راه‌حل‌ها و نهایتاً حل مسائل.
  2. مدیریت استرس شامل:
    1. کنترل تنش‌ها: توانایی شما در مقابله با یک محرک بیرونی، کاهش اثرات آن و همچنین توانایی کنترل خود در پاسخ دادن به آن‌ها.
    2. تحمل استرس‌ها: توانایی شما در برابر مقابله با رویدادها و موقعیت‌های استرس‌زا به‌صورت مثبت و کم تنش.
  3. برون فردی، شامل:
    1. روابط: توانایی در ایجاد روابط پایدار، صمیمی و مثبت با دیگران.
    2. مسئولیت‌پذیری: نشان دادن خود به‌عنوان فردی که قابل‌اعتماد است و هر کاری به عهده‌اش گذارده شود به نحو احسن به نتیجه می‌رسد.
    3. همدلی: توانایی درک احساسات، نیازها و هیجانات دیگران.
  4. درون فردی شامل:
    1. احترام به خود: توانایی پذیرش و درک خود.
    2. خود ابرازی: توانایی در ابراز احساسات، باورها و افکار خود.
    3. استقلال: توانایی در کنترل افکار و اعمال خود؛ یعنی تحت تأثیر افراد و محیط پیرامون قرار نگرفتن.
    4. خودآگاهی: توانایی در آگاه بودن از احساسات و هیجانات خود.
    5. خودشکوفایی: درک کامل از توانایی‌های خود و انجام دادم کارهایی که از انجام آن‌ها لذت می‌برید.
  5. خلق خو، شامل:
    1. خوش‌بینی: نگرش مثبت داشتن به شرایط، اتفاقات و حتی مشکلات.
    2. شادمانی: توانایی در داشتن احساسات مثبت و شاد. آیا شما از زندگی لذت می‌برید؟

نمره کلی که شما دریافت می‌کنید حداکثر 450 است که تقسیم‌بندی آن به ترتیب جدول زیر است:

هوش هیجانی نمره ردیف
خیلی کم از 90 الی 162 1
کم از 163 الی 234 2
متوسط از 235 الی 306 3
زیاد از 307 الی 378 4
خیلی زیاد از 379 الی 450 5

من یک راه‌حل ساده به شما ارائه می‌دهم که بتوانید هوش هیجانی خود را بالا ببرید، فقط کافی است سؤالات آن آزمون را یادداشت کنید و بررسی کنید؛ هرکدام از سؤالات که پاسخ شما از بین پنج گزینه خیلی کم، کم، متوسط، زیاد و خیلی زیاد، کاملاً مثبت نبوده را انتخاب کنید و برنامه‌ریزی کنید که در آن مورد عالی شوید؛ مثلاً یک گزینه می‌تواند این باشد: «من به‌راحتی در جمع ابراز احساسات می‌کنم» یا این سؤال: «نمی‌توانم از حق خودم دفاع کنم»، اگر جواب شما به این گزینه بله نیست، این‌ها را به‌عنوان هدف انتخاب کنید و سعی در بالا بردنش انجام دهید. به همین سادگی شما ظرف مدت کمتر از سه ماه باکار کردن روی آن سؤالات می‌توانید هوش هیجانی خودتان را ارتقا بدید.

نقش EQ یا EI در موفقیت

نتیجه گیری

در این مقاله مشاوره کسب و کار در اصفهان، تاثیرات هوش هیجانی ( EQ یا EI) بر موفقیت افراد را بررسی نمودیم. تحقیقات نشان داده است که بسیاری از افرادی با ای کیو ی بالا کارمندان افرادی هستند که از هوش هیجانی بالاتری برخوردارند. افراد میتوانند روی هوش هیجانی خود کار کنند و آن را به عنوان یکی از عوامل موثر بر موفقیت پرورش دهند. با بالابردن هوش هیجانی فرد میتواند با تشخیص احساست خودش و احساسات دیگران ارتباط بهتری با دیگران بر قرار کند. همچنین فردی که هوش هیجانی بالایی دارد در مواجهه با چالشها و اتفاقات زندگی و کاری تصمیمات درست تری میگیرد و نتیجتا زندگی موفق تری را تجربه میکند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *