تاثیرات داشتن ویژگی شخصیتی مثبت برای موفقیت افراد

تاثیرات داشتن ویژگی شخصیتی مثبت برای موفقیت افراد

تاثیرات داشتن ویژگی شخصیتی مثبت برای موفقیت افراد

در این مقاله به تاثیرات داشتن ویژگی های شخصیتی مثبت بر موفقیت افراد مبپردازیم. از آنجایی که شخصیت تشکیل شده است از افکار، گفتار، رفتار و ویژگی هایی که انسانها از خود بروز میدهند، بررسی کردن  این موارد احتمالا میتواند به ما کمک کند که از وجود ارتباطی مستقیم بین این آیتم ها با موفقیت اطلاع حاصل کنیم. این نکته حائز اهمیت است که بدانیم موفقیت حاصل عوامل بسیار زیادی است که در کنار هم باعث موفقیت یک فرد میشوند. ویژگی های شخصیتی اما در این بین یکی از تاثیر گذار ترین عوامل است.

آیا داشتن ویژگی های شخصیتی مثبت توارثی است؟

برخی در دوره تخصصی کوچینگ کسب و کار در اصفهان معتقد هستند داشت ویژگی های شخصیتی مثبت ژنتیک است. آنها معتقدند که انسانها با این ویژگی ها بدنیا می آیند، بهره وری، هوش و استعداد، پشتکار، انعطاف پذیری، خلاقیت ، مثبت اندیشی و… عواملی هستند که به اعتقاد برخی توارثی هستند. اما طبق مشاهداتی که داشته ام متوجه شدم که این موارد هم میتواند موروثی باشد و هم میتواند اکتسابی باشد.

از آنجایی که عوامل ارثی و ژنتیکی بهانه ی خوبی هستند برای اینکه انسانها عدم موفقیت خود را گردن آن بیندازند، خیلی راحت تر است که قبول کنیم اینها موروثی هستند و از نسلی به نسل دیگر منتقل میشوند. اما باور درست از نظر ما این است که درست است که انسانها بر اساس شرایط خانوادگی، محیطی و تربیتی با یکدیگر تفاوتهایی دارند ولی قادر هستند برای موفقیت تغییراتی در خود ایجاد کنند. گواه این مطلب تعداد بی شمار انسان موفقی است که خانواده های موفقی نداشتند.

ویژگی های شخصیتی مثبت چه چیزهایی میتوانند باشند؟

یکی از کارهای مهمی که یک انسان موفق باید انجام دهد، این است که در مقاطع زمانی مختلف، باورها و رفتارهای منفی خودش را شناسایی کند و در رفع آن‌ها کوشش کند. ضمن اینکه با تمرکز و توجه بر خصوصیات مثبت و توانایی‌های وجود خود، سعی در گسترش و تقویت آن‌ها داشته باشد. در این قسمت برخی از عادات رفتاری مناسب برای یک انسان موفق را مطرح می‌کنیم.

یک انسان موفق، مسئولیت کامل کارهای خود را می‌پذیرد. اگر عادت کنیم مسئولیت شکست‌های خود را بر دوش دیگران بیندازیم، هیچ‌وقت پیشرفت نمی‌کنیم. پیشرفت دقیقاً زمانی آغاز می‌شود که ما مسئولیت کامل اقدامات خوب یا بد خود را بپذیریم.

تاثیرات داشتن ویژگی شخصیتی مثبت برای موفقیت افراد

لس براون که یک سخنگو در زمینهء مهارت‌های اجتماعی است می‌گوید:

مسئولیت زندگی خود را در دست بگیرید. همیشه و همیشه این مسئله را به خاطر داشته باشید که تنها خود شما هستید که می‌توانید امکانات و شرایط لازم برای دست‌یابی به هدفی مشخص را فراهم کنید و هیچ‌کس دیگری نمی‌تواند این کار را برای شما انجام دهد.

یک انسان موفق، اغلب دنبال نکات و ویژگی‌های مثبت اشخاص و موقعیت‌هاست و اهل گِله و شکایت، ناله و زاری نیست. او سعی می‌کند از شرایط موجود هرچه که باشد استفاده کند، برای رسیدن به بازدهی مناسب. کمتر پیش می‌آید که او را در بستر بیماری ببینیم. یک انسان موفق، بسیار بخشنده است. معمولاً در فعالیت‌های اجتماعی دخالت دارد او می‌داند که هر چه بیشتر ببخشد، بیشتر به دست می‌آورد. یک انسان موفق، در زمان حال زندگی می‌کند از گذشته به‌جز، تجربه چیزی یادش نیست و برای آینده نگران و مضطرب نیست؛ بلکه فقط برای آینده برنامه‌ریزی می‌کند و خودش آینده را می‌سازد. همواره در شرایط دشوار آرامش خود را حفظ می‌کند و سعی می‌کند با قدرت فکر، بهترین راهکار را پیدا کند. یک انسان موفق، دائم در حال تفکر به ابتکارات و خلاقیت‌هاست.

یک انسان موفق، همواره به کسب علم و دانش اهمیت می‌دهد و سعی می‌کند سالیانه حداقل 10 درصد از درآمد خود را صرف یادگیری کند. او اهل مطالعه است. همواره به نکات مثبت توجه می‌کند و زندگی نامهء افراد موفق را مطالعه می‌کند.

یک انسان موفق، همواره آرامش خود را حفظ می‌کند. او انسانی مسرور است و برای احساسات خوب اش، ارزش قائل است. یک انسان موفق، سعی می‌کند بین گفتار، رفتار و اعمالش هماهنگی برقرار باشد. از کینه‌توزی، حسادت و ریاکاری می‌پرهیزد. کنترل خشم، در اختیار خودش است. انسانی صبور است. کنترل خود را از دست نمی‌دهد و در بحث‌ها و جدل‌ها وارد نمی‌شود. همواره خونسردی خود را حفظ می‌کند. در خط درست حرکت می‌کند و قضاوت دیگران برایش اهمیتی ندارد. منتظر تائید، تحسین و احترام دیگران نیست.

یک انسان موفق، حاضر نیست به هر قیمتی یا هر وسیله‌ای به اهداف خود دست یابد؛ بنابراین در مسیر زندگی خود صداقت و امانت را رعایت می‌کند. او معتقد است که به ‌هیچ‌ وجه هدف وسیله را توجیه نخواهد کرد.

یک انسان موفق، در حسرت گذشته باقی نمی‌ماند. علاوه بر اینکه خودش را می‌بخشد سعی می‌کند از تجربیات اتفاقات بد گذشته استفاده کند تا آینده‌ای بهتر را بسازد. یک انسان موفق، اهل شایعه‌پراکنی و غیبت نیست و از قضاوت در مورد دیگران پرهیز می‌کند. یک انسان موفق، از موفقیت دیگران خوشحال می‌شود.مارتین سلیگمن (Martin Seligman) در کتاب شکوفایی (Flourish) می‌گوید:

افرادی که برای ما اهمیت دارند، گاهی درباره موفقیت، پیروزی و مسائل خوبی که در زندگی‌شان اتفاق می‌افتد با ما حرف می‌زنند. نحوه واکنش ما می‌تواند در شکل‌گیری روابطمان مؤثر باشد. چهار روش برای پاسخ دادن وجود دارد و تنها یکی از آن‌ها رابطه را شکل می‌دهد.

یک انسان موفق، حرف‌هایی می‌زند که قابل‌سنجش است. حرف انسان باید قابل‌اندازه‌گیری باشد. مراقب باشید افرادی که انسانان شما هستند افرادی نباشند که فقط حرف‌های قشنگ می‌زنند، ولی حرف‌هایشان قابل‌دستیابی نیست.یک انسان موفق، باید نتیجه گرا باشد؛ یعنی حرفی درست است که به نتیجه برسد. یک انسان موفق هرگاه دستورالعملی صادر می‌کند، برای آن سررسید تعیین می‌کند؛ یعنی دستورات یک انسان موفق، بازه زمانی دارد. یک انسان موفق، دستگاه‌های تشویقی درست دارد، یعنی بر اساس عملکرد، افراد را تنبیه یا تشویق می‌کند، نه بر اساس شخصیتشان.

این باعث می‌شود که افراد، دقیقاً متوجه شوند به خاطر انجام چه‌کاری تشویق شده‌اند. اگر این کار به‌درستی انجام نشود، پاداش، نه ‌تنها جنبه انگیزشی به خود نمی‌گیرد، بلکه نتیجه عکس می‌دهد و برای کارکنان تبدیل به ‌حق و حقوق می‌شود و دیگر ممکن است، مسئولیت‌های سابق را به‌درستی قبل انجام ندهند. یک انسان موفق، دائماً در حال پیشرفت و رصد کردن تکنولوژی است.  یک انسان موفق، همواره در خصوص صنعتی که در آن مشغول به کار است مطالعه می‌کند و دائماً در حال به روز کردن معلومات خود است. یک انسان موفق، همواره به این فکر می‌کند که چه مزیت رقابتی نسبت به دیگر رقبا دارد. یک انسان موفق، نیاز را تشخیص می‌دهد و به رفع آن می‌پردازد. آنتونی رابینز می‌گوید: “انسانی را می‌توان موفق نامید که در تمام جنبه‌های زندگی‌اش موفق باشد.”

نتیجه گیری

برای رسیدن به موفقیت راه کارهای زیادی وجود دارد که به نظر میرسد انجام آنها کمی سخت است. به همین دلیل است که تعداد انسانهای موفق کمتر از انسانهای معمولی است. اگر میخواهید فرد موفقی باشید باید سعی کنید در خود ویژگی های انسانهای موفق را پروش دهید. یک از راهکار ها مطالعه زندگی نامه افراد موفق است. در کنار مطالعات خود توصیه میکنم کتاب دیگر باورهای مدیران موفق نوشته سنا غیور را حتما در برنامه مطالعاتی خود قرار دهید. در آن مجموعه علاوه بر توضیح ویژگی های مثبت فوق عوامل مهم دیگری مثل داشتن زندگی هماهنگ و متعادل برای رسیدن به موفقیت بررسی میشود. مهم این است که تصمیم بگیرید موفق شوید و در مسیر موفق شدن مطالعه و تحقیق کنید و از همه مهمتر در آن مسیر گام های عملی بردارید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *