راه های کنترل فشار عصبی و استرس

راه های کنترل فشار عصبی و استرس

راه های کنترل فشار عصبی و استرس

از آنجایی که در قدیم عوامل استرس زا کمتر بودند، فشار های عصبی و استرس نیز کمتر بودند. شما در نظر بگیرید یک کشاورزی که نه رادیو داشت، نه تلویزیون، نه روزنامه و نه هیچ رسانه ای که بخواهد صبح اول وقت و شب آخر وقت آن را نگاه کند یا گوش دهد و حجم بسیار بالایی از نگرانی، استرس، ناامنی، خشونت، اخبار بد و .. را به ضمیر خودآگاه و ناخودآگاه خود وارد کند.

این فرد با تنها استرسی که مواجه بود، استرس ناشی از مسائل روزمره زندگی خود و یا نهایتا اتفاقاتی که برای هم محله ای هایش می افتاد، بود. برعکس در دنیای حاضر ما 24 ساعته در معرض اخبار و اتفاقات بد و استرس زا هستیم. فقط گوشی موبایلی که در اختیار ماست علاوه بر اینکه هر لجظه با یک تماس تلفنی از محل کار، خانواده، دوستان یا… میتواند آرامش ما را برهم بزند و فشار عصبی به ما وارد کند، با وجود شبکه های اجتماعی میتواند ما را در جریان تمامی اتفاقات و اخبار بد قرار دهد. به گونه ای که چک کردن گوشی برای اکثریت قریب به اتفاق به یک عادت اعتیاد وار تبدیل شده است.

برای کنترل استرس بهتر است تکنولوژی را کنار بگذاریم و به قرون قبل باز گردیم؟

با مطالعه مقدمه فوق ممکن است به این نتیجه برسیم که بهتر است تکنولوژی را کنار بگذاریم تا بتوانیم زندگی بدون استرس و فشار عصبی را تجربه کنیم! اما این فقط پاک کردن صورت مسئله است. جهان همواره در حال گسترش است البته به صورت موجهای سینوسی، بعضا پیشرفتهای تکنولوژی باعث عقبگرد میشود. اما به طور کلی حرکت جهان رو به رشد، سلامتی و ثروت بیشتر است.

هرچند که عدم توجه به امور معنوی به طور صحیح باعث میشود که گاها انسانها از تکنولوژی به ضرر گروهی دیگر استفاده کنند و این روند رشد را به تعویق اندازند. برای مثال کشف اتم و انرژی حاصل از آن چه کمک بزرگی به بشر کرد؛ اما عدم وجود اخلاقیات آن را به یک جریان خانمان سوز برای بشر تبدیل کرده است. اگر بخواهیم به طور کلی قضاوت کنیم البته روند رشد را ملاحظه میکنیم، پس برای کنترل فشارهای عصبی و استرس، حذف کردن تکنولوژی نمیتواند تصمیم درستی باشد.

فشار عصبی و استرس چیست؟

فشار عصبی و استرس، مجموعه عکس العمل هایی است که در بدن و ذهن انسان در مواجه با تنش ها و فشارهای زندگی اتفاق می افتد. نگرانی از عدم قطعیت های آینده، نگرانی از عدم امنیت، افکار منفی، اخبار بد و غیره که میتوانند در محیط های کاری، یا محیط خانوادگی و سایر محیطها بوجود آیند همه و همه مواردی هستند که باعث بروز این گونه تنشها و فشارها میشوند.

از انجایی که استرس سیستم ایمنی ما را ضعیف میکند، علاوه بر تاثیرات منفی ذهنی و روانی، باعث بروز بیماری های مختلف نیز میشود. برای همین کنترل آن بسیار مهم است. همان طور که در کتاب دیگر باورهای مدیران موفق اثر سنا غیور در فصل مدیریت احساسات به طور کامل اشاره شده است،  امروزه انسانهایی که بهتر بتوانند اینگونه فشارها و استرسها را مدیریت کنند، سریعتر میتوانند احساسات مثبت را تجربه کرده و انسانهای موفق تری خواهند بود.

راهکارهای کنترل فشار عصبی و استرس

امروزه راهکارهای بسیار زیادی برای کنترل فشار عصبی و استرس وجود دارد. جالب است بدانید که یکی از بیشترین موضوعاتی که در اکثریت جلسات مشاوره و آموزش مدیریت کسب و کار در اصفهان و یا جلسات بیزینس کوچینگ آنلاین یا حضوری ما مطرح میشود همین موضوع چگونگی کنترل استرس و فشار های عصبی است. ما در این جلسات به فرد کمک میکنیم که تشخیص دهد کدامیک از این راهکارها برای او بر اساس موفعیت اجتماعی، کاری، خانوادگی و غیره  موثر تر است. در ادامه راهکارهای مختلف را مطرح میکنیم.

  1. مدیتیشن و یوگا: یکی از بهترین راهکارهایی که به کنترل این فشارها کمک میکند انجام مدیتیشن در دو نوبت حداقل 20 دقیقه ای در صبح و عصر است. نوبت صبح کمک میکند که پر انرژی با مسائل برخورد کنیم و نوبت عصر باعث میشود که تنش های وارد شده در طول روز را مدیریت کنیم.
  2. مطالعه: انجام مطالعه در حوزه هایی که به آن علاقه داریم، حتی خواندن رمانهای آموزنده باعث میشود ما از فضای فکری موجود فاصله بگیریم و در فضایی دیگر غوطه ور شویم. مطالعه به مدت نیم ساعت در روز بسیار راهکار خوبی است.
  3. ورزش: تمرینات جسمانی علاوه بر اینکه به سلامت جسم کمک میکند، تاثیر بسیار قوی بر ذهن و روان انسان دارد. انجام روزی نیم ساعت پیاده روی یا نرم دوی یا هر ورزشی که علاقه داریم، میزان بسیار زیادی از استرس و فشار عصبی را دفع میکند.
  4. عادتهای تغذیه ای سالم: یکی از عواملی که امروزه به بالا رفتن استرس و فشار عصبی دامن زده است، عادتهای تغذیه ای ناسالم است. برای رسیدن به آرامش بیشتر نه تنها باید وعده های غذایی منظم در کنار عزیزانمان را تجربه کنیم (حداقل یک وعده در روز در کنار عزیزانمان باشیم بدون استفاده از عوامل حواس پرتی مثل گوشی یا تلویزیون و غیره) بلکه باید غذاهای سالم مصرف کنیم.
  5. نگرش: به قول آنتنی رابینز “your life is your perceptions”. زندگی ما نوع نگرش ماست به اتفاقاتی که تجربه میکنیم. به دلیل خاصیتی که ذهن انسان دارد اکثریت ما همواره در مواجه با اخبار و اتفاقات، بدترین اتفاق ممکن را تجسم میکنیم و بابت آن به خود و اطرافیانمان فشار وارد میکنیم، این در صورتی است که تحقیقات نشان داده است که تنها 10 درصد از اتفاقاتی که همواره انسان نگران آنهاست به واقعیت تبدیل میشود و 90 درصد نگرانی های ما اصلا اتفاق نمی افتند. از نظر نگارنده این آیتم مهمترین کاری است که یک انسان میتواند برای کنترل استرس و فشارهای عصبی انجام دهد. همه چیز از فکر شروع میشود و اگر ما یاد بگیریم که افکار خود را به گونه ای مدیریت کنیم که بدترین اتفاقات را پیش بینی نکند و به اتفاقات، نگرشی مثبت تر (و نه خیلی زیاد خوشبینانه) داشته باشد تا حدود 80 درصد از استرس ها کنترل میشود.
  6. کنترل دایره ارتباطی: جیم ران میگوید زندگی شما متوسط زندگی پنج نفری است که در طول هفته بیشترین زمان را با آنها میگذرانید. این یک حقیقت است، تاثیر پذیری از دیگران به صورت ناخودآگاه اتفاق می افتد، اما تعیین اینکه من با چه کسانی در ارتباط باشم تا حد زیادی در دست خودم است. پس اگر لازم است دایره ارتباطی خود را تغییر دهید با کسانی ارتباط داشته باشید که آیه یاس نخوانند، مثبت اندیش باشند و به دنبال تبدیل تهدید ها به فرصتها باشند نه کسانی که هر تهدیدی را پایان دنیا میدانند.
  7. برنامه ریزی برای تفریح و سرگرمی منظم نیز یکی از روشهایی است که به کنترل استرس کمک میکند.
  8. پرهیز از مواجه با محیط ها ، شرایط و افراد پر استرس. یکی از بهترین روشها، ندیدن اخبار است، من بیست سال است که اخبار گوش نمیدهد و هیچ اتفاق بدی که برایم نیفتاده هیچ، بلکه بسیار هم از این بابت خوشحال هستم. البته برخی مواقع انسان به پیگیری یک خبر خاص احتیاج پیدا میکند که به موضوع کاری یا خانوادگی اش یا … مربوط است که در این صورت میتوان فقط آن خیر را پیگیری نمود، ولی دیدن کل اخبار چیزی جز نگرانی ، استرس ، خشم و ناامنی به دنبال ندارد. اگر توجه کرده باشید مواردی که در اخبار اعلان میشود عمدتا خارج از دایره نفوذ ما هستند به این مفهوم که ما کار خاصی برای آن نمیتوانیم انجام دهیم به جز اینکه فکر و جسم ما را تحت الشعاع قرار دهد.

کلام آخر

با توجه به دنیای پر تلاطم امروز هر فرد میبایستی به دنبال روشهایی باشد که بر اساس شرایط کاری، زندگی و ارتباطی اش بتواند فشارهای عصبی و استرس های حاصل از تنشهای روز مره را کنترل کند. در این مقاله به 8 روش برای کنترل آنها اشاره شد ولی اینها تنها نمونه هایی هستند که میتوانند استرس و فشار عصبی را تعدیل کنند. در پایان باید اشاره کنیم که در بسیاری از موارد خودمان قادر به تشخیص و درمان عوامل استرس زا نیستیم.

در این حالت توصیه میشود که از خدمات مشاوران، بیزینس کوچ ها یا کوچ ها استفاده شود که در مدت زمان کوتاهی میتوانند به ما کمک کنند که آن عوامل را تشخیص داده و تعدیل کنیم. جالب است که بدانید افرادی مثل آنتی رابیز، بریان تریسی، دارن هاردی و… که در حوزه های کوچینگ، دوره تخصصی کوچینگ کسب و کار در اصفهان، مشاوره  کسب و کار یا روانشناسی کار میکنند؛ خودشان حداقل یک کوچ یا بیزینس کوچ یا مشاور دارند. چراکه فردی که مسائل را از بیرون نگاه کند بهتر میتواند به ما کمک کند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *