آیا پول شادی و خوشبختی می‌آورد؟

آیا پول شادی و خوشبختی می‌آورد؟

آیا پول شادی و خوشبختی می‌آورد؟

از آنجایی که هدف اصلی اکثریت کسب و کارها بدست آوردن پول است، به نظر میرسد باید راجع به کارکرد و تاثیر پول تحقیقاتی انجام شود. از کودکی خاطرمان هست که انشایی با عنوان “علم بهتر است یا ثروت؟” مینوشتیم و اکثریت قریب به اتفاق در آن انشا نتیجه گیری میکردیم که علم بهتر از ثروت است.

چرا که با علم میتوان ثروت را بدست آورد؛ ولی بدون علم نمیتوان به ثروت رسید!!! چه باورهای اشتباهی را به خورد ما میدادند. در بسیاری از دوره تخصصی کوچینگ کسب و کار در اصفهان یا مشاوره کسب و کار توسط سنا غیور، مراجعین ما هنوز پاسخ این سوال را نمیدانند. یا بهتر بگویم هنوز برایشان سوال است که اگر علم بهتر است، چرا بهتر است؟ و اگر ثروت بهتر است چرا ثروت برای بسیار از اطرافیان آنها باعث درد سر و بدبختی شده است!! برای بعضی دیگر باعث خوشبختی؟ در این مقاله میخواهیم به این سوال پاسخ دهیم که آیا پول شادی و خوشبختی به همراه دارد یا خیر؟

علم بهتر است یا ثروت؟

قبل از هرچیز میخواهم نظر خودم را راجع به این موضوع انشا بگویم تا شاید برای همیشه برای همگی ما حل شود. به طور کلی مقایسه کردن علم و ثروت اشتباه است. چرا که هر کدامشان کارکردهای مختص به خود را دارند. مقایسه علم با ثروت دقیقا مثل این است که بخواهیم دست و پا را مقایسه کنیم یا یک موضوع انشا بدهیم و بگوییم ” دست بهتر است یا پا؟!!” علم و ثروت دقیقا همین نسبت را دارند. هردو ابزارهایی هستند که میتوانند در مسیر رشد و پیشرفت به انسانها کمک کنند و البته در بعضی موارد باعث شکست و نابودی شوند. برای مثال اگر علم با اخلاقیات همراه نباشد، نتیجه آن سلاحهای سنگین امروزی یا تولید بمب های شیمیایی و اتمی میشود که البته این موضوع خودش یک موضوع مجزاست و پرداختن به آن در این مقاله نمی گنجد.

آیا پول شادی و خوشبختی می‌آورد؟

پول چرک کف دست است!

اگر میخواهید کسب و کار موفقی داشته باشید در ابتدا باید باورهای خود را نسبت به پول اصلاح کنید. در غیر این صورت کسب و کار شما هیچ وقت به سود نمیرسد. یکی از مثل هایی که از بچگی به ما گفته میشده عبارت” پول چرک کف دسته”  است. عبارتی کاملا اشتباه و حاصل باورهای پیشینیان ما.

امروز ما میدانیم که پول نه تنها چرک کف دست نیست بلکه حلال بسیاری از مشکلات است. پول باعث میشود بسیار از کشف ها انجام شود. پول باعث شده که ما جهانی سالم تر داشته باشیم. پول میتواند برای انسان شادی و خوشبختی به همراه بیاورد. از طرف دیگر بسیار دیده ایم که افرادی وقتی به پول رسیده اند؛ انسانهای خطرناکی شده اند. آنها جرمهایی را مرتکب شده اند. پول به آنها قدرت داده و آنها از آن بدترین استفاده ها را داشته اند. از نظر من یکی از دلائل اصلی تمامی جنگها، اختلافات داخلی و بین المللی ، تمام کشور گشایی ها، استعمارها ، انقلابات وغیره، میتواند پول باشد. پس آخر چه شد پول بد است یا خوب؟

پول

پول به خودی خود نه بد است نه خوب. پول دقیقا به یک ابزار میماند. یک چاقو را در نظر بگیرد که با آن، هم میتوان میوه خرد کرد و هم میتوان آدم کشت. ما نمیتوانیم بگوییم چاقو بد است یا خوب است چرا که چاقو یک ابزار است. پول هم دقیقا همین طور است به علاوه اینکه یک تعبیر زیبا را همواره باید بیاد داشته باشیم، پول مانند یک ذره بین عمل میکند. یعنی چه؟ با توجه به اینکه انسانها وقتی به پول میرسند دستشان بازتر میشود، قدرت بیشتری پیدا میکنند، صفات درونی شان را بروز می دهند.

اگر یک انسانی خسیس باشد وقتی پول دار شود خسیس تر میشود و اگر بخشنده باشد وقتی پول دار شود بخشنده تر می شود. پس این پول نیست که بد یا خوب است انسانی که به پول میرسد تعیین کننده آن است که آیا ثروتی که بدستش میرسد باعث شادی و خوشبختی وی میشود یا برعکس به بلای جانش تبدیل میشود.

رابطه پول با شادی و خوشبختی

رابطه بین پول و خوشبختی موضوعی است که از دیرباز مورد بحث بوده است. بسیاری هستند که شدیدا معتقدند که پول است که شادی و خوشبختی را به همراه دارد و از طرف دیگر بسیاری از انسانها معتقد هستند که پول نه تنها باعث خوشبختی نیست بلکه ممکن است باعث دردسر هم باشد. آنها معتقد هستند که سلامتی، آرامش، آزادی، داشتن روابط عالی و .. اینهاست که خوشبختی واقعی به همراه می آورد نه پول.

وقتی که کمی دقیقتر تحقیق کنیم متوجه میشویم تعاریفی که انسانها در خصوص رابطه پول با خوشبختی ارائه میدهند کاملا به سطح زندگی آنها بستگی دارد. کسانی که بی خانمان هستند و فقیر هستند بیشتر اعتقاد دارند که پول خوشبختی می آورد چرا که آن تجربه نکرده اند و از طرف دیگر افراد فوق ثروتمند هستند که اعتقاد دارند عوامل دیگری غیر از پول باعث شادی و خوشبختی میشود. قشر متوسط اما کسانی هستند که هنوز دنبال پاسخ به این سوال هستند که آیا واقعا پول خوشبختی به همراه خواهد داشت یا خیر؟

واقعیت در مورد پول چیست؟

واقعیت در مورد پول این است که پول در حد رفع نیازهای ضروری انسان، مثل خوراک، سرپناه، پوشاک، امنیت و مواردی از این دست بسیار ضروری است که اگر نباشد باعث بسیاری از مشکلات، شکستها و ناراحتی ها شود. وقتی کمی از این فراتر می رود هم لذت بخش است تا جایی که فرد را به استقلال مالی برساند به این مفهوم که بتواند درآمد ثابتی داشته باشد و برای تامین مخارج زندگی نیازمند کارکردن نباشد.

اما از طرفی وقتی از یک حدی فراتر میرود باید مدیریت شود، باید بلوغ آن وجود داشته باشد، باید فرد خیلی روی خود کار کرده باشد که ثروت مند شدن، او را مضطرب نکند. فرد باید خیلی مواظب باشد که ثروتمند شدن ، صفات بدش را تقویت نکند و برعکس باعث تقویت صفات مثبتش شود.

کلام آخر

اگر بخواهیم پول برای انسان شادی و خوشبختی به همراه داشته باشد باید بلوغ فکری برای آن ، وجود داشته باشد. پول به خودی خود نه بد است نه خوب است بلکه بد بودن یا خوب بودن آن به فردی بستگی دارد که از آن استفاده میکند. پول نباید به عنوان هدف زندگی یک فرد تعیین شود، بلکه باید به عنوان یک ابزاری در مسیر رسیدن اهداف تعریف شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *