روانشناسی رنگ ها در کسب و کار

روانشناسی رنگها در کسب و کار

در فضای رقابتی شدیدی که کسب و کارها امروزه با آن مواجه هستند، مدیران و صاحبان کسب و کارها ناگزیر هستند از تمامی روشهایی که برای ارتقای یک کسب و کار نیاز است استفاده کنند. یکی از گزینه هایی که در رشد کسب و کارها تاثیر گذار است استفاده از روانشناسی رنگهاست. در این مقاله سعی میکنیم روانشناسی رنگها را تعریف کنیم و بررسی کنیم که چگونه مدیران و صاحبان کسب و کارها با استفاده از روانشناسی رنگها میتوانند کسب و کار خود را ارتقا دهند و  اینکه به طور کلی بهترین استفاده ها از این ابزار چه میتواند باشد؟

روانشناسی رنگها چیست؟

روانشناسی رنگها یا Color Phycology علمی است که در آن تاثیرات رنگها را بر افکار و رفتار انسانها را بررسی کرده است. از آنجایی که جهانی که در آن زندگی میکنیم از رنگها تشکیل شده است و دانشمندان مشاهداتی از تغییر رفتار های انسانی در مواجه با رنگهای مختلف را مشاهده کردند، تحقیق در این خصوص را شروع کردند و به نتایج جالبی دست پیدا کردند. آنها متوجه شدند که انسانها بسته به سن، جنسیت و فرهنگ شان واکنش های متفاوتی در مواجه با رنگهای مختلف نشان میدهند.

آنها تاثیرات رنگها را بر شخصیت انسانها، رفتار های اجتماعی آنها، تصمیمات آنها و بسیاری موارد دیگر بررسی کردند. برای مثال آزمایشاتی که بر افراد مختلف انجام شده است نشان داده است که رنگ قرمز حتی به بالا رفتن ضربان قلب منجر می شود. رنگ آبی برعکس باعث کاهش ضربان قلب میشود یا رنگ زرد باعث افزایش تحرک میشود.

در طب های سنتی و علوم شرقی قدیم هم ارتباطاتی قوی بین رنگها و رفتارهای انسانی وجود دارد.  نتیجه این تحقیقات بسیار به علم روانشناسی کمک کرده است و به دنبال آن کسب و کارها هم به همین استناد سالهاست که در حال استفاده کردن از تاثیرات رنگها بر رفتار مشتریان خود، هستند. در ادامه بررسی خواهیم کرد که کسب و کارها چگونه میتوانند به نحو موثری از روانشناسی رنگها برای پیشبرد اهدافشان استفاده کنند.

چگونگی استفاده کسب و کارها از روانشناسی رنگها

روانشناسی رنگها را میتوان یک ابزار قدرتمند نامید که عمدتا در اختیار بخش بازاریابی و برندینگ قرار میگیرد. این بخشها با استفاده از تحقیقات انجام شده در خصوص رنگها سعی میکنند به بهترین نحو از این ابزار استفاده کنند. از آنجایی که رنگها بر احساسات و رفتار مشتریان تاثیر می گذارند، بسیاری از کسب و کارها هستند که به بهترین نحو از این ابزار استفاده میکنند. از آنجایی که هر برندی برای خودش هویت دارد و کسب و کار مرتبط با آن برند یک شعار دارد، خیلی مناسب است که رنگی که انتخاب میشود بیانگر شعار و هویت برند باشد.

روانشناسی رنگها و ارتباط آن با برند

کسب و کارها برای اینکه تصویری مناسب از برند خود در ذهن مشتریان حک کنند از رنگها استفاده میکنند. برای مثال وقتی که اسم ایرانسل را میشنویم رنگ زرد به ذهن ما خطور میکند. استفاده از این رنگها در تمامی آگهی ها، بیلبوردها، محصولات، سربرگها پاکت های نامه، وب سایت و هر آنچه که مربوط به یک برند هست، باعث میشود تصویری از یک برند در ذهن مشتری نقش بندد.

صنایع مختلف بر اساس حوزه ای که در آن فعال هستند بایستی رنگ مناسب صنعت خودشان را برای برند خود انتخاب کنند. بعضی اوقات یک برند ممکن است از ترکیب دو یا چند رنگ برای خودش استفاده کند که در این صورت ترکیب مناسب این رنگها خیلی اهمیت پیدا میکند و نشان میدهد که صاحبان آن کسب و کار باید تحقیقات کامل و دقیقی در خصوص روانشاسی رنگهای مورد اشاره انجام داده باشند و مطمئن باشند که ترکیب رنگی که انتخاب کرده اند پیامی را که میخواهند به مخاطبانشان منتقل کنند بدون اشکال منتقل میکند. تحقیقات نشان داده است که حدود 80 درصد از افراد برند ها را با رنگهای آنها در ذهن خود بیاد می آورند.

روانشناسی رنگها و بازاریابی

یکی دیگر از حوزه هایی که میتواند به خوبی از علم روانشناسی رنگها استفاده کند بخش بازاریابی است. از آنجا که میدانیم رنگها بر احساسات ، رفتار، خلق و خو و تصمیمات مشتریان تاثیر میگذارند. استفاده صحیح از رنگها میتواند تاثیر بسزایی در جذب مشتریان داشته باشد. برای مثال رنگ زرد شادی بخش است و رنگ قرمز شجاعت و عشق را تداعی میکند. در نظر بگیرید رنگ غذاهایی که اشتها آور هستند. تاثیر رنگها بر اذهان به صورت ناخودآگاه است.

از آنجا که این تاثیرات ناخودآگاه بسیار قوی هستند بسیار اتفاق افتاده است که افراد هنگامی که وارد یک سایت شده اند فقط به خاطر اینکه رنگهای مناسبی استفاده نشده بود، از ادامه منصرف شده و خارج شده اند. دریک تحقیق مشخص شده که اغلب افرادی که اهل خرید های سنتی هستند بیشتر به رنگ های آبی و صورتی متمایل هستند و برعکس کسانی که خرید های نوین و سریع انجام میدهند بیشتر جذب رنگهای مشکی یا نارنجی شده اند. رنگها به انسانها احساس منتقل میکنند حال اگر ما بتوانیم رنگهایی را برای محصولاتمان انتخاب کنیم که به مشتریان احساس خوبی بدهد قطعا در میزان خرید آنها از ما تاثیر بسزایی خواهد داشت.

برای استفاده از روانشناسی رنگها به چه مواردی باید توجه کنیم ؟

همانطور که در بالا هم اشاره کردیم بسیار مهم است که رنگ با هویت برند ما، شعار کسب و کار ما تناسب داشته باشد به علاوه رنگها باید با نوع کسب و کار ، صنعتی که در آن هستیم و حتی با فرهنگ محلی که در آن محصولاتمان را عرضه میکنیم و همچنین مصرف کنندگانی که داریم متناسب باشد. در مورد تناسب رنگها با فرهنگ یک جامعه، شرکت های بین المللی میبایست دقت زیادی به خرج دهند چرا که ممکن است برخی از رنگها در کشوری بسیار دوست داشتنی و در برخی دیگر کشورها منفور باشند.

در مورد تناسب رنگها با مصرف کنندگان میتوان رده های سنی را مطرح کرد؛ مثلا اگر کسب و کاری هست که محصولات مخصوص کودکان را تولید میکند حتما باید از رنگهای شاد استفاده کند. در مورد انتخاب رنگ به تناسب با نوع کسب و کار میتوان گفت اگر یک کسب و کار در حوزه محیط زیست فعالیت میکند خیلی بهتر است که از رنگ سبز استفاده کند.

کلام آخر

طبق مواردی که در دوره تخصصی کوچینگ کسب و کار در اصفهان بیان شد، علم روانشناسی رنگها این موضوع را ثابت کرده است که رنگها بر احساسات، رفتار و تصمیمات انسانها تاثیر میگذارد. از آنجایی که کسب و کارها برای جذب مشتری و انجام فروش های موفق، بهتر است که بتوانند بر تصمیمات و احساسات مشتریان تاثیر بگذارند یکی از روشهایی که در این حوزه به آنها کمک میکند استفاده از رنگهای مناسب برای برند و محصولاتشان است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *