چگونه هوش مصنوعی فروش و خدمات مشتری را متحول می کند؟

چگونه هوش مصنوعی فروش و خدمات مشتری را متحول می کند؟

مدتی است هرکجا که می رویم یا هرجایی که صحبت از تکنولوژی یا فن آوری به میان می آید؛ حتما از هوش مصنوعی و به خصوص چت جی پی تی صحبت می شود. همانطور که میدانیم در دنیای تکنولوژی سالهاست که از هوش مصنوعی استفاده می شود. این هوش مصنوعی است که در شبکه های اجتماعی، ما را رصد میکند و بعد تمام آنچه که علاقه داریم را به ما نمایش می دهد. این هوش مصنوعی است که یک وب سایت را در سرچ در صفحات اول یا آخر قرار میدهد یا به ما پیشنهاد می دهد. اتقاقی که اخیرا افتاده است این است که استفاده از هوش مصنوعی در حال عمومی شدن است.

مثلا  امروز عموم مردم میتواند از چت جی پی تی استفاده کند. همه میتوانند محتواهایی مثل متن، عکس یا فیلم را با کمک هوش مصنوعی تولید کنند. البته این موضوع فقط منحصر به این موارد نیست و استفاده از هوش مصنوعی در حال گسترش است. به نظر میرسد که فضای دیجیتال را متحول کند. در این مقاله ما میخواهیم به تاثیرات هوش مصنوعی در فضای کسب و کار به خصوص تاثیرات آن بر فروش و خدمات مشتری صحبت کنیم.

آیا باید از هوش مصنوعی ترسید؟

امروز خیلی ها هستند که با شنیدن اسم هوش مصنوعی احساس ترس میکنند. این فکر به ذهنشان خطور میکند که هوش مصنوعی قرار است زندگی بشر را تحت تاثیر قرار دهد، فضای شخصی را از انسانها بگیرد، قرار است به جای انسانها تصمیم گیری کند یا حداقل در تصمیم گیری ها اعمال نفوذ کند. از طرفی هم همه میدانیم که تا حدود 40 درصد از شغل های فعلی ممکن است در آینده ای نه چندان دور تحت تاثیر هوش مصنوعی کلا از بین بروند. اینها میتوانند همگی، واقعیت های جامعه امروز ما باشند و مشکل اینجاست که اجتناب ناپذیر هستند. اما اینها مسائلی نیستند که انسان بخواهد از آنها بترسد یا با هوش مصنوعی مقابله کند یا حتی احساس بد به خود راه دهد.

چرا که هوش مصنوعی یک ابزار است که قرار است به کمک انسان بیاید و زندگی را برای او راحتتر کند. دقیقا مثل سیستم های مکانیزه و ربات هایی که امروز کار های کارگران قدیم را انجام میدهند. ربات هایی که در کارخانه های ماشین سازی یا خوراکی کار میکنند، در زمان خودشان بسیار برای بشر ترسناک بودند. ولی در عوض نه تنها انسانها به کارهای راحتتر مشغول شدند بلکه سرعت تولیدات و کیفیت محصولات بالاتر رفت. هرچند آنهایی که ترسیدند و مقاوت کردند از کار بیکار شدند!

چگونه هوش مصنوعی میتواند به کسب و کارها کمک کند؟

همانطور که در انتهای پاراگراف قبلی شرح آن رفت هوش مصنوعی به عنوان یک ابزار به کمک انسانها آمده است و در ابتدای راه است. اینکه ممکن است بسیاری از شغلها از بین برود بی شک اتفاق می افتد اما از طرف دیگر شغلهای جدیدی به وجود می آیند. کسانی که به هوش مصنوعی به عنوان یک ابزار نگاه کنند میتوانند از آن به نفع خودشان بهترین استفاده ها را انجام دهند. دقیقا مثل کسانی که با ظهور اینترنت فروشگاههای خود را آنلاین کردند و از مزایای آن استفاده کردند. مثلا یک نفر که امروز کار معماری انجام میدهد و در طول ماه 5 طرح تولید میکند، با کمک هوش مصنوعی میتواند 100 طرح تولید کند.

کسی که میخواهد یک نرم افزار یا اپلیکیشن بنویسد با کمک هوش مصنوعی در یک زمان کوتاه با کمترین اشکال میتواند این کار را انجام دهد… امروز خلاقیت این است که بدانیم در حوزه کاری خود چگونه از هوش مصنوعی بهره ببریم که سرعت، دقت و بهره وری خود را بالاتر ببریم.

تاثیرات هوش مصنوعی بر فروش و خدمات به مشتریان

یکی از استفاده های پول ساز از هوش مصنوعی در زمینه خدمات مشتری و فروش است. با استفاده از هوش مصنوعی میتوانیم الگوهای رفتاری مشتریان را کشف کنیم. هوش مصنوعی میتواند با بررسی اطلاعات و رفتار مشتریان به ما بگوید که آنها چه سلیقه و رفتاری دارند و حتی در آینده چه نیازهایی خواهند داشت.

هوش مصنوعی میتواند با استفاده از ربات ها تعاملات با مشتری را ارتفا بخشد. میتواند بهترین راهنمایی ها را در کوتاه ترین زمان ممکن در هر زمانی از شبانه روز با سرعت بالا انجام دهد. هوش مصنوعی میتواند بازار را پیش بینی کند، با تحلیل اطلاعات میتواند روند تقاضا، رقابت و حتی قیمت ها را پیش بینی کند. هوش مصنوعی میتواند با انجام پشتیبانی های خود کار به کمک کسب و کارها بیاید. کسب و کارها با هوش مصنوعی میتوانند مشاوره های خودکاری را برای مشتریان خود طراحی کنند و حتی سفر مشتری را برنامه ریزی و با وی همراهی کنند.

 

کلام آخر

در این روزها بسیاری از مراجعین ما در دوره تخصصی کوچینگ کسب و کار در اصفهان یا حضوری و جلسات مشاوره کسب و کار توسط سنا غیور، نگرانی خود را از ظهور هوش مصنوعی ابراز میکنند و اعلان میکنند که کمی از رشد آن نگران هستند. همانطور که در این مقاله هم اشاره کردیم با آنها مطرح میکنیم که به جای اینکه هوش مصنوعی را به عنوان یک تهدید ببینند، آن را به عنوان یک فرصت در نظر گرفته و با استفاده از سوالات قدرتمند بررسی میکنیم که هوش مصنوعی چگونه میتواند کسب و کار آنها را ارتقا دهد.

البته بعضی از کسب و کارها هستند که ممکن است تحت تاثیر هوش مصنوعی امکان حذف شدن آنها باشد. اما به طور کلی استفاده از هوش مصنوعی در ارائه خدمات به مشتریان بسیار موثر است. هوش مصنوعی با ارتباط خصوصی که با مشتریان بر قرار میکند میتواند تمام رفتار، علایق و ترجیحات آنها را ضبط کرده و در مراجعات بعدی آنها را به راحتی لحاظ کند. این موضوع باعث میشود وفاداری مشتریان دو چندان شود. صاحبان و مدیران کسب و کارها میبایست پذیرای تغییرات باشند تا بتوانند بقاداشته باشند و رشد کنند، در غیر این صورت از بازار حذف خواهند شد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *