چطور کارمند فوق ستاره استخدام کنیم؟

چطور کارمند فوق ستاره استخدام کنیم؟ مراحل جذب کارمندان عالی چیست؟

چطور کارمند فوق ستاره استخدام کنیم؟ مراحل جذب کارمندان عالی چیست؟

یکی از مهم ترین بخش های یک سازمان یا کسب و کار نیروی انسانی آن است. بخاطر همین است که این مبحث دوره های تخصصی مخصوص به خود را دارد و افرادی در این خصوص تحصیل می کنند تا بتوانند برای جذب نیروهای مناسب به شرکت ها و سازمانها کمک کنند. اما از طرفی برای یک بیزینس نو پا، صرفه اقتصادی ندارد که یک نفر متخصص منابع انسانی استخدام کند و عمدتا خود بنیان گذار کسب و کار خودش باید استخدام های اولیه را انجام دهد. در این مقاله سعی بر این است که تعدادی از اصول کلی، اولیه و تاثیر گذار در جذب کارمندان فوق ستاره را معرفی کنیم که کارآفرینان در ابتدای مسیر بتوانند با استفاده از این اصول استخدام های عالی را داشته باشند.

چگونه مصاحبه را انجام دهیم؟

  1. خواندن رزومه
  2. پرسیدن سوال توسط وی
  3. دوره آزمایشی قبل از استخدام دائم

یکی از راحت ترین کارها برای زمین زدن یک کسب و کار استخدام نیروی انسانی نامناسب و غیر متخصص است و بالعکس اگر نیروی انسانی مناسبی استخدام کنید آغاز راه پیشرفت است. پیدا کردن شخصی برای ملحق شدن به شما اصلا راحت نیست. کارآفرینان احساساتی هستند و وقتی یک نفر علاقه به کارشان نشان میدهد چشم شان را کور میکند و دیگر به رزومه وی توجه نمیکنند. موقع استخدام باید بر مبنای رزومه و مهارت های موجود وی تصمیم گیری کنید. حتما سوابق را بررسی کنید باید کاملا منطقی باشید و احساسات را کنار بگذارید یک پروسه استخدام طراحی کنید و به آن پایبند باشید.

پر هزینه ترین اشتباهات

بالای 50 درصد از هزینه های یک شرکت حقوق پرسنل است. استخدام های ضعیف میتواند فلح کننده باشد. معمولا نصف ظرفیت کارمندان استفاده میشود. کارمندی که نارضایتی دارد خسارات زیادی به شما و کسب و کارتان وارد میکنند. هزینه یک استخدام بد 6 تا 15 برار هزینه حقوقش است. وقتی کارها حساس باشد این خسارت بیشتر است. برای استخدام یک فرد مناسب باید زمان و هزینه صرف کنید و به آن توجه کنید چون استخدام خیلی مهم است فرد قرار است کنار شما بنشیند و کسب و کار شما را پیش ببرد.

چطور کارمند فوق ستاره استخدام کنیم؟

کارمندان عالی

یک نفر میتواند به جای سه نفر کار کند و زندگی حرفه ای بهتری برای شما بسازند. آنها کاغذ بازی ها را حذف میکنند و شما را به سمت کارهای مهم سوق میدهند. کارمندان خوب کارمندان خوب را جذب میکنند چون دنبال همکاران عالی هستند. آنها از خرابکاری های کارمندان درجه دو میترسند. ولی کارمندان درجه دو حتما درجه سه را استخدام میکنند. چرا که به هیچ عنوان دوست ندارند زیر دستانشان از آن ها بهتر باشند.

ریچارد برانسن می گوید این انسانها هستند که یک شرکت را میسازند.

بیزینس ها آدم ها هستند نه محصولاتشان.

کارمندان درجه یک مجانی هستند.

آن ها خیلی بیشتر از حقوق خودشان برای شما صرفه اقتصادی دارند. فقط باید به آنها فرصت کافی بدهید و از آنها پشتیبانی کنید.

آن ها فشار و استرس را از روی دوش شما برمیدارند برعکس کارمندان درجه 2 و 3 هم هزینه بیشتری دارند هم استرس و مشغولیت های بیشتری برای شما ایجاد میکند. آدم های مثبت نگر استخدام کنید اینگونه باعث میشوید انرژی به شرکت شما سرازیر شود. سعی کنید کارمندانی استخدام کنید که از شما واردتر خلاقتر و ماهرتر هستند. آدم های  پرشور و انرژی را استخدام کنید و پرسنل منفی نگر را اخراج کنید.

این نکته همیشه آویزه گوشتان باشد: کیفیت زندگی شما به تصمیم شما در استخدام هایتان بستگی دارد.

آدم های بدرد بخور انتخاب کنید و آنها را نگه دارید.

سه نکته مهمی که در پایان باید به آن توجه کنید این است که اولا دقیقا بدانید چه میخواهید. باید بدانید که پرسنل مناسب بیزینس شما دقیقا چه خصوصیاتی دارند. کارمندان مودب صمیمی و سخت کوش استخدام کنید. هیچ وقت فکر نکنید که فردی را استخدام کنید و بعد شخصیت او را تغییر دهید.  شما نمیتوانید به آدمها یاد بدهید که صمیمی، سخت کوش و مودب بشوند. یعنی حتی می توان گفت بین یک کارمندی که متخصص است ولی شخصیت مناسبی ندارد و کارمندی که شخصیتی مناسبی دارد ولی در تخصص و مهارت کامل نیست بهتر است کارمندی را انتخاب کنیم که شخصیت سالم تری دارد چرا که مهارت را می توان آموزش داد ولی شخصیت آموختنی نیست.

یک لیست تهیه کنید از خصوصیات افرادی که دقیقا میخواهید استخدام کنید و بعد در هنگام مصاحبه این لیست را تیک بزنید. از خود بپرسید که آیا با فرهنگ سازمان من همخوانی دارد؟  ارزش های افراد را بررسی کنید و از رزومه وی باید فراتر بروید. شخصیت وی را بررسی کنید.

نکته دوم این است که بدانید آنها چه میخواهند 4 چیزی که پرسنل دنبال آن هستند.

  1. همکاران و دایره ارتباطی
  2. چالش: کیفیت بالای کار برای انسانهای بزرگ مهم است.
  3. فرصت : آیا دنبال فرصت رشد و بزرگ شدن هستند؟
  4. پول : آدم های بزرگ پول خوبی هم میخواهند ولی آخرین اهمیت را دارد.

برای یک کارمند خوب موارد فوق به ترتیب اولویت مهم است. پس برای استخدام اول حقوق را اعلان نکنید. در درخواست خود بگویید که با چه کسانی همکاری خواهند داشت.

چطور کارمند فوق ستاره استخدام کنیم؟

اصل سوم: علاقه

آیا فردی که استخدام میکنید به کاری که قرار است برای آن استخدام شوند علاقه دارند؟ آیا از انجام آن لذت میبرند؟ ریچارد برانسون میگوید بیزینس باید جالب و جذاب باشد. این از هر پارامتر دیگری مهمتر است. اگر هدف اصلی شما در یک بیزینس فقط پول است اصلا آن را شروع نکنید. در تمامی جلسات آموزش بیزینس کوچینگ در اصفهان و مشاوره سرمایه گذاری کسب و کار در اصفهان که به صورت آنلاین یا تلفنی یا حضوری برگزار میکنم به مراجعینم که اغلب کارفرمایان هستند میگویم که “برای استخدام یک کارمند درجه یک باید صبر داشته باشید”.

باید استراتژی مناسبی داشته باشید و بر اساس استراتژی استخدامی که دارید رفتار کنید ناامید نشوید تا زمانی که بهترین کارمند را استخدام کنید. چرا که هزینه استخدام نیروی نامناسب بسیار زیاد است و شرکت های کمی هستند که از عهده این هزینه بر آیند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *