مشاوره سرمایه گذاری کسب و کار در اصفهان

مشاوره سرمایه گذاری کسب و کار در اصفهان

برنامه ای در تلویزیون آمریکا پخش میشود که در آن چند نفر سرمایه گذار حرفه ای و خبره حضور دارند، سپس افرادی که دارای ایده های جدید هستند در این برنامه حاضر میشوند و سعی میکنند نظر حداقل یکی از این سرمایه گذاران را جلب کنند که روی ایده آنها سرمایه گذاری کنند. بعضی اوقات میلیون ها دلار سرمایه گذاری روی یک ایده صورت میگیرد و سوال اینجاست که این سرمایه گذاران چگونه تصمیم گیری میکنند؟ بر اساس چه شاخص هایی تصمیم میگیرند که روی چه ایده هایی سرمایه گذاری کنند و روی چه ایده هایی خیر؟در این مقاله سنا غیور، ارائه دهنده خدمات انواع مشاوره کسب و کار در اصفهان مانند مشاوره آنلاین کسب و کار، مشاوره تلفنی کسب و کار و مشاوره حضوری کسب و کار سعی بر این است که برخی از شاخص های مناسب برای تصمیم گیری سرمایه گذاری را معرفی کنیم .

بررسی عوامل خارج از کنترل در سرمایه گذاری ها

آنتنی رابینز میگوید در تصمیم گیری های ما دو دسته عوامل دخیل هستند:

  1. عواملی که در دائره نفوذ ما هستند : به این مفهوم که برای بررسی و کنترل این عوامل ما مستقیما دخیل هستیم و میتوانیم اقدام عملی انجام دهیم. مثلا برای انجام یک سرمایه گذاری با هزینه اولیه بسیار زیاد شروع کنیم یا بالعکس. با مثلا بررسی نیاز بازار در کنترل ما است.
  2. عواملی که در دائره نفوذ ما نیستند: عواملی که چه بخواهیم و چه نخواهیم اتفاق می افتند مثل قیمت ارز، تحریم های بین المللی و غیره .

بنا بر توضیحات فوق وقتی میخواهیم برای یک سرمایه گذاری تصمیم گیری کنیم علاوه بر بررسی مواردی که در دائره نفوذ ما هستند مثل بررسی نیاز یا پتانسیل بازار، عوامل خارج از دائره نفوذ را نیز در نظر بگیریم. برای مثال شرایط سیاسی و اقتصادی که ممکن است ایجاد شود و نیاز بازار را تغییر دهد.

بررسی تاثیر مناطق جغرافیایی در تصمیم گیری های سرمایه گذاری

یکی از عواملی که در دائره نفوذ تصمیم گیری ما هست انتخاب منطقه یا مناطق جغرافیایی است که سرمایه گذاری ما در حال انجام شده است. در این بررسی شرایط اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی منطقه ای که قرار است کسب و کار مورد نظر ما در ان مناطق فعالیت کند باید مورد تدقیق واقع شود. مثلا امروزه بازارسرمایه گذاری در کشورهای خارج از ایران برای گرفتن اقامت یا پاسپور آن کشورها بسیار داغ است و تقریبا تمام صاحبان سرمایه و کسب و کار به فکر سرمایه گذاری افتاده اند. اما یک سوال کلیدی که افراد کمی از خودشان میپرسند این است که : آیا خالص جریان سرمایه به آن کشور مثبت هست یا خیر؟ نسبت بدهی شرکت ها و همچنین اشخاص حقیقی به در آمد در ان کشورها چقدر است؟ در ابتدای سال 1402 که درحال نوشتن این مقاله هستم حدود سه درصد از خروج سرمایه دنیا از کشور کانادا صورت میگیرد و این درحالی است که نسب بدهی شرکتها و اشخاص در کانادا به در امدشان بالای 200 درصد است و با این وجود تمام ایرانیان صف بسته اند که سرمایه های خود را به کانادا منتقل کنند.

در کشوری که ما زندگی میکنیم علاوه بر تورم لجام گسیخته ای که با ان مواجه هستیم دائما شرایط سیاسی به سمتی میرود که تحریم های شدید تری اعمال میشود، عوارض گمرکی غیر عادی نیز وجود دارد که باعث شده ورود کالاهای قاچاق به کشور چندید برابر شود. این موضوع در کنار تحریم های نفتی باعث شده که سرمایه ها از تهران شروع به خارج شده به سمت شهر های مرزی برود. در چنین شرایطی شاید سرمایه گذاری در شهر تهران در حالی که همواره در طی 30 سال گذشته از سر مایه گذاری در هر شهر دیگری از ایران بازده بیشتری داشت (البته در صورتی که تمام شرایط دیگر سرمایه گذاری مناسب رعایت میشد) امروز باید مورد بررسی و تدقیق بیشتری قرار گیرد.

تاثیر تکنولوژی بر تصمیم گیری سرمایه گذاری

در حال حاضر جهان در حال ورود به تکنولوژی موج پنجم است و این در حالی است که ایران با تکنولوژی موج دوم در حال کار کردن است برای مثال ساختمان های تیرچه بلوکی در کشور های پیشرفته سالهاست که منقرض شده و تمام ساختمانها به صورت پیش ساخته مونتاژ میشود. در ایران برای ساخت یک ساختمان 10 طبقه شاید 4 سال زمان نیاز باشد و این در حالی است که در ژاپن در 10 ماه این ساخت انجام میشود و با هزینه ای معادل نصف هزینه ای که در ایران ساختمان سازی میشود. به طور کلی حضور تکنولوژی موج پنجم یعنی با باید 50 درصد قبل منابع مصرف کنیم و در آمد بیشتری از قبل کسب کنیم . به این مفهوم که پول، وقت منابع انسانی و ماشینی کمتری از قبل مصرف کنیم. در سرمایه گذاری هایی که در ایران در حال انجام شدن است چند درصد موارد فوق مورد توجه قرار میگیرد؟

امروز در ایران در نقطه ای که قرار گرفته ایم هر لحظه ممکن است قیمت انرژی بروز رسانی شود در چنین صورتی گاز و برق به میزانی حدود 20 برابر امروز افزایش پیدا میکند، در چنین شرایطی دیگر زندگی کردن در خانه هایی با متراژ بالای 90 متر غیر اقتصادی خواهد بود. آیا سرمایه گذاران در حوزه ساخت و ساز این موضوع را مد نظر خود قرار داده اند؟

پایه و اساس هر سرمایه گذاری ، مناسب بودن یا مطابقت بازار/محصول است. ما دو طرف این مفهوم را در نظر می گیریم، اگرچه باید تشخیص دهیم که هر یک نسبت به دیگری چه مفهومی دارد.

برخی از بررسی هایی که میتوان انجام داد و بعد سرمایه گذاری کرد:

  1. نیاز واقعی بازار چیست؟

بررسی نیاز بازار به دو بخش تقسیم میشود یکی نیاز فعلی بازار و دیگری  پتانسیل تغییر در مصرف است. این مفهوم همه چیز را از نیازهای بالینی برآورده نشده، چالش‌های پیش روی شرکت‌ها، مشکلات اجتماعی و غیره گرفته تا تمایل به سرگرمی و تعامل اجتماعی در بین جوانان را پوشش می‌دهد. پتانسیل تغییر در مصرف ممکن است همیشه وجود داشته باشد، مانند وجود شرایط بیماری، یا به دلیل تغییر شرایط، مانند افزایش ثروت. درک نیاز بازار، درک یک خواسته برآورده نشده بازار است.

 سرمایه‌گذاری‌های جدید معمولاً با این فرضیه شروع می‌شوند که این پتانسیل واقعی است، اما اولین کار همیشه تأیید این فرضیه و معمولاً تجدید نظر در فرضیه بر اساس حقایق و شواهد است.

راه حل عملی چیست؟

بسیاری از افراد در سرمایه گذاری اشتباه می کنند که با مفهوم محصول شروع میکنند. درصورتی که مهم این است که تمرکز را بر روی خود نیاز حفظ کنیم. به این ترتیب، کارآفرین سعی خواهد کرد بفهمد که چه چیزی برای ارائه یک راه حل قانع کننده که در واقع تغییر در مصرف مورد نیاز را تحریک می کند، مورد نیاز است. این انضباط فکری شانس ایجاد محصولی را به حداقل می‌رساند که ابعاد حیاتی نیاز را در نظر نمی‌گیرد.

اگر یک تیم کارآفرین تأیید کند که بازار/محصول بالقوه مناسب را شناسایی کرده است و بنابراین مبنای احتمالی برای سرمایه گذاری دارد، باید به سه سوال دیگر پاسخ داده شود.

  1. جایگزین های مشتری چیست(بررسی فضای رقابتی)؟

جهان ، جهان جایگزین هاست. کارآفرینان اغلب این اشتباه را مرتکب می‌شوند که رقابت را مانند سایر شرکت‌ها  که دقیقا همان ایده محصول را دارند، تصور کنند. اما رقابت را باید از دیدگاه مشتریان در نظر گرفت. مجموعه کاملی از جایگزین هایی که مشتری دارد چیست؟

  1. آیا تیم مناسبی داریم؟

اگر یک تیم ایده ای قابل اجرا داشته باشد، تنها زمانی می تواند سرمایه گذاری کند که بتواند تمام زمینه های کلیدی مورد نیاز برای موفقیت آن سرمایه گذاری را به خوبی اجرا کند. این امر مستلزم مهارت، تخصص و تجربه مناسب و همچنین انگیزه و پشتکار است.

  1. آیا سرمایه گذاری از نظر مالی پایدار است؟

سوالات اساسی در اینجا این است:

  1. آیا کسی به ما پول کافی می دهد تا بتوانیم سرمایه گذاری خود را ایجاد، حفظ و توسعه دهیم؟
  2. آیا مشتریان مورد نظر ما به اندازه کافی برای محصول یا خدمات ما پرداخت خواهند کرد؟

اگر پاسخ مثبتی برای این سوالات وجود داشته باشد، آنگاه کارآفرین می تواند در مورد منابع مالی لازم برای راه اندازی و ایجاد سرمایه گذاری به دیگران درخواست ارائه کند. سوالی که باید پاسخ داده شود این خواهد بود که آیا شانس موفقیت به اندازه کافی زیاد است و بازده بالقوه به اندازه کافی برای جذب سرمایه گذاری وجود دارد؟برای ارزیابی، پرسیدن دائمی سوالات فوق بسیار موثر خواهد بود.

البته مواردی که در این مقاله اشاره شد به عنوان مقدمه ای برای بررسی هایی است که باید برای انجام یک سرمایه گذاری مورد تدقیق و بررسی قرار گیرد که طبعا بر اساس میزان سرمایه گذاری، منطقه سرمایه گذاری و همچنین سایر شاخص های سود آوری سرمایه گذاری متفاوت خواهد بود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *