شبکه سازی در کسب و کار چیست و چطور شبکه سازی کنیم ؟

شبکه سازی در کسب و کار چیست و چطور شبکه سازی کنیم ؟

شبکه سازی چیست و چطور شبکه سازی کنیم ؟

از آنجایی که ما تقریبا در تمامی محتواها سعی میکنیم راهکارهایی را برای رسیدن به موفقیت بیشتر تولید کنیم امروز یکی دیگر از راهکارهای رسیدن به موفقیت را با شما در میان میگذاریم و آن چیزی نیست جز شبکه سازی. شبکه سازی انسانی به معنای ایجاد یک شبکه ارتباطی بین افراد، گروهها و سازمانها است. این شبکه شامل روابط اجتماعی، شغلی، تحصیلی و فرهنگی میشود و برای کاربران امکان ارتباط و تبادل اطلاعات، تجربیات و منابع را فراهم میکند. شبکه سازی انسانی در حوزه های مختلفی از جمله تجارت، کارآفرینی، فرصتهای شغلی، آموزش و پژوهش، خدمات اجتماعی و سلامت استفاده میشود. به طور کلی شبکه سازی یعنی اضافه نمودن لیست مخاطبان.

شبکه سازی انسانی به عنوان یک ابزار موثر در جامعه، به افراد اجازه میدهد تا با دیگران در ارتباط باشند و از دانش و تجربیات آنها بهره مند شوند. این شبکه شامل تمامی روابط اجتماعی، شغلی، تحصیلی و فرهنگی است که یک فرد در طول زندگی خود با آنها در ارتباط است. شبکه سازی باعث میشود دیگران شما را بشناسند و به شما اعتماد کنند. البته موفقیت شما در شبکه سازی بستگی دارد به این که چقدر زمان میگذارید و برای آن چقدر تلاش میکنید.

شبکه سازی در تجارت و کارآفرینی

در حوزه تجارت، شبکه سازی انسانی به عنوان یک روش موثر برای افزایش فروش و رشد کسب و کار استفاده میشود. با ایجاد رابطه با مشتریان و همکاران جدید، شرکتها میتوانند به رشد سریعتر و پایدارتر دست یابند. به طور کلی مدیران موفق اغلب برای رشد کسب و کار خود در دوره ها مانند دوره تخصصی کوچینگ کسب و کار در اصفهان یا سمینارها یا نمایشگاهها شرکت میکنند و آن را یک فرصت خوب برای ساختن یک شبکه برای رشد کسب و کار خود درنظر می گیرند.

این شبکه سازی میتواند ارتباط با تولید کنندگان مواد اولیه محصولاتشان یا حتی ارتباط موثر با رقبا یا همکاران باشد. در حوزه کارآفرینی، شبکه سازی انسانی به عنوان یک راه برای پیدا کردن همکاران، سرمایه گذاران و مشتریان جدید استفاده میشود. با ایجاد رابطه با افراد دیگر در صنعت، کارآفرینان میتوانند به منابع و دانش لازم برای رشد کسب و کار خود دست یابند.

شبکه سازی در کسب و کار چیست و چطور شبکه سازی کنیم ؟

شبکه سازی در حوزه آموزش و پژوهش

در حوزه آموزش و پژوهش، شبکه سازی انسانی به عنوان یک راه برای پیدا کردن همکاران و پژوهشگران استفاده میشود. این شبکه به دانشمندان و پژوهشگران امکان میدهد تا با همکاران دیگر در صنعت خود در ارتباط باشند و دانش خود را به اشتراک بگذارند.

مراحل شبکه سازی چیستند؟

میتوان گفت شبکه سازی دارای چهار مرحله بسیار مهم شامل ملاقات، خوش آمدن، آشنایی و اعتماد است. همانطور که پیشتر ذکر آن رفت یکی از راهکارهای عالی در شبکه سازی شرکت در سمینارها و دوره های آموزشی مرتبط با رشته کاری یا تحصیلیمان مانند آموزش بیزینس کوچینگ در اصفهان است. در اینگونه محیط ها افرادی که با موضوع کاری یا تحصیلی ما مرتبط هستند یافت میشوند و این موضوع کمک میکند به اینکه شبکه سازی موثرتری داشته باشیم.

چگونه شبکه سازی کنیم؟

قبل از شرکت در سمینار یا گرد همایی حتما باید یک معرفی کامل و کوتاه برای خودتان آماده کرده باشید این موضوع باعث میشود در ارتباط اولیه اعتماد بنفس بالاتری داشته باشید. حتی میتوانید چند معرفی 60 ثانیه ای برای خود آماده داشته باشید تا بر اساس افرادی که با آنها ملاقات میکنید معرفی متفاوتی را ارائه دهید مثلا اگر با یک فرد آکادمیک آشنا میشوید سوابق تحصیلی و تدریس خود را معرفی کنید اگر با یک بیزینس من آشنا میشوید سوابق کسب و کار خود را معرفی کنیدو به همین ترتیب.

چگونه یک معرفی خوب از خودمان آماده کنیم ؟

همواره برای اینکه یک موضوعی خوب باز شود راه حلش این است که سوالات خوب در آن مورد بپرسیم به این ترتیب برای آماده سازی یک معرفی خوب باید به این سوال اساسی پاسخ دهید:

  1. چه مسئله ای را حل میکنید؟
  2. یکی از مشتریانتان یا اساتیدتان در مورد خدمات ، محصول یا تحصیل شما چه گفته است؟
  3. عاشق چه چیزی از شغل یا رشته تحصیلیتان هستید؟
  4. حضار حاضر هستند از شما چه بخرند؟ نه اینکه شما میخواهید به آنها چه بفروشید؟ به عبارت ساده تر به جای آنکه از ویژگی ها صحبت کنید از مزیت ها صحبت کنید. برای مثال یک فردی که برای خرید یک بیل میرود در اصل بیل نمیخواهد بلکه یک چاله میخواهد.

شبکه سازی در کسب و کار چیست

ترتیب معرفی چگونه باشد بهتر است؟

یکی از بهترین ترتیب ها برای یک معرفی تجاری به صورت زیر است:

  1. شما چه کسی هستید: معرفی کامل و خلاصه.
  2. این کاری است که انجام میدهید.
  3. اینگونه کارتان را انجام می دهید.
  4. این چیزی است که دیگران در مورد شما میگویند.
  5. اگر مردم خواستند با شما ارتباط بگیرند یا از محصولات و خدمات شما استفاده کنند با جزئیات برایشان توضیح دهید که دقیقا چه اقداماتی باید انجام دهند. مثل ارائه بروشور یا معرفی وب سایت …
  6. دوباره بگویید که شما دقیقا چه کسی هستید چون ممکن است در ابتدای بحث فراموش شده باشد.

حتما برای پیگیری ارتباطی که برقرار شده است سیستمی طراحی کنید. مثلا استفاده از شماره تلفن ها یا شبکه های اجتماعی فرد مقابل.

کلام پایانی

یک مثل قدیمی است که میگوید: “ارتباطات تان را زمانی بسازید که به آن نیازی ندارید، بنابراین هنگامی که به آن محتاج شدید در کنارتان خواهند بود.” بسیار مهم است که برنامه منظم برای شبکه سازی داشته باشید و همچنین برنامه منظمی برای پیگیری ارتباطات ایجاد شده طراحی کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *