بازاریابی ویروسی (Viral Marketing) چیست؟

بازاریابی ویروسی (Viral Marketing) چیست؟

بازاریابی ویروسی

حتماً تا حالا کسب و کارهای زیادی رو دیدید که سر زبونها افتادن هرجایی که درباره اونها و یا محصولاتشون صحبت میکنن. مثلاً توی دوره زمانی میبینید که یک سالن زیبایی هست که همه در مورد کار خوبش صحبت میکنند. یا فلان مشاوره کسب و کار در اصفهان که همه به یکدیگر معرفیش میکنند. واقعا یک صاحب کسب و کار چه چیزی بهتر از این میخواهد که همه در مورد کیفیت محصولات یا خدماتش صحبت کنند. اما چه میشود که این اتفاق می افتد؟ بازاریابی دهان به دهان یا بازاریابی ویروسی کلید این مطلب است.

چرا صحبت کردن دیگران در مورد کسب و کار ما مهم است؟

تحقیقات نشان داده است که صحبت و توصیه دیگران تا 50% روی رفتار ما تاثیر میگذارد بنا براین به جای صرف هزینه های هنگفت بازاریابی و تبلیغاتی که ممکن است بعضا کمتر از 10 تیا 20 درصد بازده داشته باشند اگر دیگران ما را معرفی کنند احتمال قوی 50 درصد موثر تر خواهد بود. تبلیغات دهان به دهان دست کم ده برابر بیشتر تاثیر خواهد گذاشت. پس خیلی خوب است کاری کنیم که دیگران درباره ما یا محصول ما یا خدمات ما صحبت کنند.

به طور کلی کیفیت، قیمت و تبلیغات به ویروسی شدن کمک میکند اما این تمام ماجرا نیست. وقتی یک موضوعی بحث داغ میشود میتوان از آن برای مسری شدن استفاده کرد. مثلا فلان منطقه جنگ میشود و شما هر شبکه اجتماعی را که باز میکنید ملاحظه میکنید که تمام محتواهای کسب و کارهای بی ربط یا باربط از جنگ صحبت میکنند. این به خاطر این موضوع است که آنها میخواهند مسری شوند و از این موج استفاده میکنند.

گامهای اساسی که باعث میشود مردم درباره چیزی صحبت کنند:

طبق گفته های جلسات مشاوره کسب و کار در اصفهان نه گام کلیدی برای اینکه مردم درباره چیزی صحبت کنند:

  1. راز آلود باشید راز همیشه احتمال فاش شدنش بیشتر است. بنابراین میتوانید به گونه ای خدمات یا محصولات خود را طراحی کنید که مثل یک راز بین مشتریان باقی بماند. همه چیز را طوری طراحی کنید که مشتری محور باشد، مردم دوست دارند راجع به خودشان با دیگران صحبت کنند، کسانی که عادت به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی دارند نمیتوانند این عادت را ترک کنند و این بستر مناسبی است برای اینکه ما استفاده کنیم برای اینکه راجع به ما صحبت کنند و مطلب به اشتراک گذارند.
  2. پیدا کردن ویژگی های منحصر به فرد خود : استفاده از واقعیت های شوکه کننده باعث میشود که مردم ما را به اشتراک بگذارند صحبت کردن راجع به چیزهای هیجان انگیز باعث جا افتادن ان میشود. مردم برای تعریف کردن جزئیاتی اضافه میکنند وشما باید بدانید که چه چیزی محصول شما را خاص میکند این خصوصیت باعث میشود مردم راجع به شماحرف بزنند.
  3. بازی سازی کردن : انسانها از امتیازی که بدست می اوردند لذت میبرند. مهندسی این بازی ها خیلی مهم است. مثلا 10 تا بخر 11تا ببریا مدالها یا کارتهایی که شرکت های هواپیمایی به مسافرات خوب خود میدهند به آنها اعتبار اجتماعی میدهد. بسیاردیده شده که افراد سفرهای بی مورد برنامه ریزی کرده اند که مثلا کارت نقره ای پرواز آنها تبدیل به طلایی شود و بعد راجع به آن با دوستان خود صحبت کرده اند.
  4. کاری کنیم که مردم فکر کنند از ما هستند : ورود افراد متفرقه ممنوع میباشد باعث میشود مردم بگویند کاش من متفرقه نباشم یا سایتی که میگوید حتما باید دعوتنامه داشته باشی، باید راس یک ساعت خاص از سایت ما خرید کنی البته بایدحواستان باشد به جای اینکه دور از دسترس باشید خارج از دسترس نشوید برای مثال آن سایتی که کارت دعوت میخواهد در زمانهایی خاص مهمان را بدون کارت قبول میکند
  5. یادآورها: کاری کنیم که مردم به یاد ما بیفتند با اجرای ایده های مستمر- چه چیز باعث میشود مردم به طور مستمر راجع به ما حرف بزنند؟ کیت کت شعاری داشت که میگفت یکم استراحت کن و یک کیت کت بخور و بعد از یک مدت کیت کت بهترین گزینه استراحت در کنار قهوه شد. شعار دوم ارزش شرکت کیت کت را یک و نیم برابر کرد هرکس قهوه میخورد یاد کیت کت می افتاد. البته درخصوص یادآورها پاسخ دادن به موارد زیر میتواند کمک کننده باشد:

یاداورد هر چند وقت یکبار اتفاق می افتد؟

ارتباط بین بازار و محصول شما چقدر قوی است ؟

موقعیت جفرافیایی شما چیست؟

الان چه زمانی از سال است ؟ چه جشنی در پیش است ؟

  1. احساسات: روانشناسان معتقدند که میزان احساسات از لحاظ میزان برانگیختگی میتواند در بازاریابی دهان به دهان موثر باشد. برای مثال عصبانی شدن و یاهیجانی شدن که هر دو محرک های قوی هستند ولی بالعکس غم محرک ضعیفی است. تبلیغات و پیامهای ما باید تبدیل به محرک قوی شوند شما باید با سه چرایی دلیل اصلی و هسته را بدست آورید و متوجه شوید که احساسات اصلی چیست؟ سعی کنید با محصول خود یا خدمات خود در دیگران هیچان به وجود اورید.
  2. نمایان کردن :اگر فردی از محصول ما استفاده میکند دیگران هم میبینند؟ مثلا بگ بزرگی که شما در فروشگاههای بزرگ دریافت میکنید و در پاساز میچرخید. وقتی مردم میبینند پس بهتر و بیشتر خرید میکنند.
  3. ارزش کاربردی: مردم عاشق این هستند که افکار و عواطف را با دیگران در میان بگذارن بنابراین شما میتوانید محتواهایی در خصوص محصولات یا خدمات خود تولید کند که مردم را ترغیب کند از طریق اینترنت این تمایل طبیعی را ارضا کنند و محصول یا خدمت شما را به اشتراک بگذارند. مطالب پر بینننده سایتها در اختیار همه هستند چون هم سرگرم کننده است و همچنین برای گوینده اعتبار ایجاد میکند
  4. داستان : داستان سرایی یکی از روش های بازاریابی است که در حوزه بازاریابی ویروسی بسیار موثر است از آنجایی که داستانها در نیم کره راست مغز قرار میگیرند به حافظه بلند مدت مردم منتقل شده و میتوانند راحتتر راجع به ان صحبت کنند. مصرف کننده برای شناخت شما و صحبت درباره شما باید داستان شما را بدانند پس سعی کنید برای خود و برند خود یک داستان بگویید- مردم دوست دارند داستانی فکر کنند. داستان باید منطق داشته باشد، باید بدون پیرایه باشد باید واقعی باشد سرگرم کننده و خلاقانه باشد قابل فهم باشد و به برند شما ربط داشته باشد.

کلام آخر

به طور کلی یکی از کم خرج ترین روش ها و موثرترین روش های بازاریابی، بازاریابی ویروسی است. البته همانطور که تاثیر گذاری آن فوق العاده است وایرال شدن آن هم طولانی تر و سخت تر از روش های دیگر بازاریابی است و به طور کلی برای کسب و کارهایی با سایز های کوچک موثر تر است برای کسب و کارهای بزرگ باید این روش را در کنار سایر روشهای حرفه ای بازاریابی استفاده نمود و به تنهایی کافی نیست.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *