نیچ مارکتینگ و تاثیرات آن بر برند سازی

نیچ مارکتینگ و تاثیرات آن بر برند سازی

نیچ مارکتینگ و تاثیرات آن بر برند سازی

کسب و کارها امروزه با چالش هایی جدید دست و پنجه نرم میکنند. امروزه با ظهور اینترنت و شبکه های اجتماعی و اخیرا هم با حضور هوش مصنوعی رقابت در بازار ها بسیار پیچیده تر و سخت تر شده است. امروز دیگر کسب و کارها نمیتوانند بدون نگرانی هر قیمتی را که دلشان میخواهد روی محصولات و خدمات بی کیفیت یا با کیفیت بگذارند. این روزها وقتی یک مشتری به یک کسب و کار مراجعه میکند به احتمال بالای 80 درصد هم از قیمت ها اطلاعات کاملی دارد و حتی در مورد کیفیت ها و نوع کارایی محصولات و مقایسه آنها اطلاعات کاملی را از اینترنت بدست آورده است. در چنین فضایی کسب و کارها باید استراتژی هایی را انتخاب کنند که بتوانند با رقبای خود رقابت کنند. یکی از این استراتژی های نیچ مارکتینگ یا بازاریابی جایگاه است.

نیچ مارکتینگ یعنی چه ؟

نیچ مارکتیگ استراتژی بازاریابی است که بر اساس آن کسب و کار پس از بررسی کل نیازها و خواسته های مشتریان آن حوزه یک نیاز خاص را انتخاب میکنند که احتمالا هم رقبا خیلی به آن توجه نکرده اند و هم اینکه مشتریان راحتتر و سریعتر برای برطرف کردن آن پول پرداخت میکنند. بعد از این مرحله اقدام به تولید آن محصول یا خدمت خاص میکنند به این ترتیب احتمالا فروش راحتتر و بیشتری را تجربه خواهند کرد.

مزایای انتخاب استراتژی نیچ مارکتینگ

  1. کاهش رقابت : همانطور که پیش تر ذکر شد با انتخاب قسمتی خاص از بازار رقبای کمتری پیش روی ما خواهند بود.
  2. مشتریان هدف مشخص: وقتی مشتریان مشخصی داشته باشید برای بازاریابی هزینه کمتر و برنامه ریزی مشخص تری را میتوانید انتخاب کنید چرا که مجبور نیستید همه کانالهای ارتباطی با مشتری را و همچنین کانالهای تبلیغاتی را امتحان کنید نهایتا بین دو تا سه کانال را که امتحان کنید کانال ارتباطی اصلی را خواهید یافت.
  3. هویت برند قوی : وقتی قسمت خاصی از بازار را انتخاب کردید و رقبای کمتری داشته باشیدم طبعا برند شما راحتتر و زودتر شناخته میشود.
  4. بازاریابی های موثر تر و کم هزینه تری میتوانید انجام دهید. برای اینکار باید به سوالات: چگونه میتوانم با مشتریان هدفم ارتباط برقرار کنم ؟ از چه کانالهای ارتباطی بهتر است استفاده کنم؟ چه پیامی باید به مشتریانم منتقل کنم پاسخ داده شود.
  5. وفاداری مشتری بالا میرود . به این ترتیب که مشتریان شما گزینه های زیادی برای انتخاب ندارند و اگر شما کیفیت ارائه محصول یا خدماتتان قابل قبول باشد مشتریان وفاداری خواهید داشت.
  6. خطر ورشکستگی یا شکست پایین می آید به خاطر اینکه شما تمرکز بیشتر و دقیقتری بر مشتریان خود دارید. احتمال از دست دادن آنها خیلی پایین می آید. بر اساس تحقیقات انجام شده توسط سازمان کسب و کارهای کوچک در امریکا بیش از 65 درصد از کسب و کارها در 10 سال اول راه اندازی خود شکست میخورند و نیچ مارکتینگ استراتژی است که احتمال موفقیت اینگونه کسب و کارها را بالا میبرد.

مراحل پیاده سازی نیچ مارکتینگ

در مرحله اول با انجام تحقیقات بازار نیازها و خواسته های مشتریان مشخص میشود و به این ترتیب مشتریان هدف تعیین شود. برای اینکه این مرحله به درستی انجام شود سوالاتی از قبیل مشتریان ما دقیقا چه نیازها و خواسته هایی دارند؟ مشتریان هدف ما کجا زندگی میکنند و جه سطح درآمدی دارند؟ باید به خوبی پاسخ داده شود.

در مرحله دوم  بر اساس مهارت و توانایی و تخصصی که در کسب و کار وجود دارد یک یا چند نیاز خاص انتخاب شده و بر اساس آنها محصولات و خدمات طراحی و تولید میشوند. برای دستیابی صحیح به این مرحله سوالاتی از قبیل آیا محصولات یا خدمات فعلی ما نیازهای مرحله اول را برآورده میکنند؟ اگر خیر چه تغییراتی باید در آنها ایجاد شود تا بتوانند نیازهای خاص مشتریان هدف مار ا برآورده سازند؟ و اگر با انجام تغییرات این مهم اتفاق نمی افتد ما به چه منابع، تخصص یا مهارتهایی نیاز داریم که بتوانیم خدمات و محصولات مورد نیاز آنان را تولید کنیم؟ پاسخ داده شود.

در مرحله بعدی یافتن کانالهای ارتباطی است که کسب و کار  میتواند از طریق آنها به مشتریان هدف خود دسترسی داشته باشد. پس از یافتن کانالهای ارتباطی مناسب انجام تبلیفات در این کانالهاست برای جذب مشتریان بیشتر.

نیچ مارکتینگ و تاثیرات آن بر برند سازی

نقش نیچ مارکتنیگ در برند سازی

یکی از اصلی ترین مزایای نیچ مارکتینگ کمک به برند سازی است چگونه؟ در نیچ مارکتینگ هویت برند به صورت مشخص تر تعریف میشود و کسب و کار خیلی راحتتر از رقبایش قابل تشخیص است. از آنجایی که آگاهی از برند در مورد کسب و کارهایی که از نیچ مارکتینگ استفاده می کنند بالاتر میرود طبعا فروش و درآمد بالاتری تجربه میشود. برای اینکه به بالا رفتن آگاهی از برند کمک کند باید به سوالات :چگونه میتوانم برند خود را به مشتریان معرفی کنم؟ برای معرفی برند از چه ابزارها و تکنیک هایی استفاده کنم ؟ چه پیامی را باید به بازار منتقل کنم ؟ پاسخ داد.

نیچ مارکتیگ برای چه نوع بیزینس هایی بهتر است؟

امروزه بسیاری از بیزینس ها میتوانند از این استراتژی استفاده کنند و من به عنوان بیزینس کوچ و مشاوره کسب و کار در اصفهان در کلیه جلسات آموزش بیزینس کوچینگ در اصفهان آنلاین و همچنین مشاوره های کسب و کار صاحبان کسب و کار را هدایت میکنم به نیچ مارکتینگ البته برخی از آنها به طور کامل میتوانند سمت این استراتژی بروند ولی برخی دیگر میتوانند یک قسمت خاص از خدمات یا محصولات خود را برای این استراتژی طراحی کنند و بقیه فعالیت خود را به صورت عادی ادامه دهند.

اما اگر بخواهیم بگوییم مشخصا نیچ مارکتینگ برای چه کسب وکارهایی مفید است میتوان گفت : کسب و کارهای جدید، کسب و کارهای کوچک، کسب و کارهایی که هویت برند قوی دارند، کسب و کارهایی که در فضای رقابتی بسیار شدید هستند و همچنین کسب و کارهایی که برای وفاداری مشتری ارزش بسیاری قائل هستند میتوانند از این استراتژی استفاده کنند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *