اهمیت رعایت اخلاق حرفه ای در محیط کسب و کار

اهمیت رعایت اخلاق حرفه ای در محیط کسب و کار

اهمیت رعایت اخلاق حرفه ای در محیط کسب و کار

امروزه و با توجه به محیط های رقابتی که برای کسب و کارها ایجاد شده یکی از مهمترین مقوله هایی که مدیران موفق و به دنبال آن کسب و کارهای موفق بر اهمیت آن تاکید دارند، رعایت اخلاق در محیط کسب و کار است. همانطور که در کسب و کارهایی که انحصاری هستند ملاحظه میکنیم خیلی از اصول اخلاقی رعایت نمیشود. کیفیت اکثر محصولات خودرویی داخلی نمونه ای از این کسب و کارهای انحصاری هستند.

 امروزه رعایت اخلاق در محل کار نه تنها در موفقیت کارمندان و مدیران کمک میکند بلکه در موفقیت خود کسب و کار تاثیر بسزایی دارد. هرچند بعضی معتقدند که اگر بخواهند کاملا اخلاقیات را رعایت کنند کسب کارشان تعطیل خواهد شد. در این مقاله سعی میکنیم به این موضوع بپردازیم که آیا رعایت اخلاق به کسب و کارها کمک میکند یا مانع پیشرفت آنهاست.

تفکیکی جدید از انواع اخلاق

به طور کلی رعایت اخلاق در کسب و کار در بلند مدت تاثیرات خود را نشان میدهد و ممکن است در ابتدای یک کسب و کار خیلی به چشم نیاید. البته از نظر ما اخلاق دو جنبه دارد یکی اصول اخلاقی ظاهری و اتیکت مانند احترام، زیبا صحبت کردن، خوشرو بودن، حق مشتری را رعایت کردن، احترام به بزرگتر گذاشتن و … که این مورد از همان ابتدای کسب و کار به موفقیت کسب و کار کمک شایانی خواهد کرد و به عبارت ساده تر تاثیرات کوتاه مدت دارد. نوع دوم اخلاق جنبه درونی یا باطنی آن است که همان صفات و فضایل اخلاقی هستند مثل صداقت، امانت ، مهربانی، خدمت کردن و … همه ما میدانیم که رعایت اخلاق دسته اول بدون وجود دسته دوم، آن را به ریاکاری تیدیل میکند.

ممکن است در ابتدای راه مشخص نباشد و تاثیرات مثبتی بر کسب و کار داشته باشد اما آنهایی که پشتوانه اخلاقی مناسبی ندارد در دراز مدت باعث اسیب های جدی به کسب و کار میشود. برای مشخص شدن بحث فوق یک مثال میتواند این باشد: احترام گذاشتم به دیگران بدون صداقت برابر است با چاپلوسی.

اهمیت رعایت اخلاق حرفه ای در محیط کسب و کار

کدام مهمتر است؟

همانطور که در بالامطرح شد نهایتا رعایت هردوجنبه اخلاقی مهم است یعنی نمیتوان صادق بود ولی با مشتری برخورد بدی داشت پس کاری که صاحبان و کارمندان در یک کسب و کار باید انجام دهند این است که اصول اخلاقی را به طور کامل فرا بگیرند و رعایت کنند و مطمئن باشند اگر این موضوع در کوتاه مدت ظاهرا باعث سود رسانی کمتر است در بلند مدت باعث رشد کسب و کار خواهد شد.

رهبری و اخلاقیات

بنا بر توضیحات فوق رهبری فراتر از رعایت اصول و قواعد و قوانین تعیین شده کسب و کار است. یک رهبر باید نه تنها خودش سعی میکند در تمامی مراودات تجاری با صداقت و شفافیت رفتار کند، باکارمندان و مشتریان با احترام رفتار کند، متوجه مسائل زیست محیطی باشد و … بلکه باید در هنگام استخدام پرسنل این موضوع را در نظر بگیرد که آیا فرد مصاحبه شونده از شخصیت و اخلاقیات لازم برخوردار هست یا خیر؟ همانطور که در مقاله ای با عنوان چگونه کارمندان فوق ستاره استخدام کنیم شرح آن رفت مهارت و تخصص در اولویت بعدی قرار میگیرد. چرا که شما اگر پرسنل با اخلاق استخدام کنید در نهایت میتواند مهارت لازم را کسب کند و تخصص لازم را آموزش ببیند.

آیا رعایت اخلاق در محیط کار راحت است؟

به نظر من در برخی موارد یکی از سخت ترین کارها رعایت اصول اخلاقی در محیط کار است. در اینجا یک داستان از خودم نقل میکنم : 6سال پیش با یک تیم 5 نفره از متخصصانی که کسب و کار خودشان را داشتند جلساتی برگزار کردیم که راه اندازی یک کسب و کار جدید را بررسی کنیم بعد از برگزاری جلسات متعدد یک موقعیت خیلی خوب پیدا شد. یک کارخانه تولید آب معدنی که مالک دو چاه بود و مدتها بود به دلیل مهاجرت صاحبانش متوقف شده بود.

در آن زمان صاحبان بعد از مدتی تصمیم به راه اندازی مجدد آن کارخانه گرفته بودند همه چیز مهیا بود و با توجه به اینکه نامبردگان ارتباط نزدیکی با یکی از اعضای تیم ما داشتند این کار به ما پیشنهاد شد و تنها یک شرط برنامه ریزی برای صادرات آن به یکی از کشورهای عربی! موقعیت خیلی خوبی به نظر میرسید. نهایتا در جلسه ای که با دوستان خود برگزار کردیم به این نتیجه رسیدیم که این کسب و کار در شرایط کم آبی که ایران دارد و همچنین تولید پلاستیک اصلا کار اخلاقی به نظر نمیرسد. بنابر این عذر خواهی کردیم و جالب بود که بلافاصله بعد از این تصمیم گیری یک موقعیت بسیار عالی تر در یک صنعت دیگر به ما پیشنهاد شد و به اقدام در خصوص آن مورد مشغول شدیم و امروز خداوند را شاکرم که آن تصمیم را گرفتیم.

رعایت اصول اخلاقی چه محسناتی دارد؟

در یک محیط با اخلاق ارتباط بین کارمندان و روسا و همچنین ارتباط بین کارمندان و مشتریان سرشار از ادب و احترام است این احساس خوب و این روابط خوب باعث میشود بهره وری بالا رفته و همه از بیشترین سطح انرژی خود استفاده کنند. به طور کلی همکاری و تعامل بالا میرود و این نهایتا به نفع شرکت است. اعتبار سازمان بالا رفته و بسیار در برند سازی موثر است. در چنین سازمانی کار تیمی به راحتی قابل انجام است. طبعا کارهای بی اخلاقی مثل زیر آبزنی و غیره کمتر دیده میشود. مشتریان نیز ترجیح میدهند با سازمانی کار کنند که اصول اخلاقی را رعایت میکند.

اهمیت رعایت اخلاق حرفه ای در محیط کسب و کار

در کدام حوزه های کسب و کار رعایت اصول اخلاقی مهمتر است؟

با توجه به تجربیاتی که ما در مشاوره های کسب و کار آنلاین یا دوره تخصصی کوچینگ کسب و کار در اصفهان آنلاین داشته ایم رعایت اصول اخلاقی در تمامی زمینه های کسب و کار اهمیت خاص خود را دارد. یک رهبر باید در تعامل با کارمندان، تعیین حقوق و حتما حق هر کسی را همانطور که باید پرداخت کند، در انجام بازاریابی و تبلیغات و معرفی اجناس خود کاملا صداقت را رعایت کرده و تا آنجا که امکاناتش اجازه میدهد اجناس با کیفیت بالا را به مشتریان ارائه دهد. در تولیدات خود حتما رعایت اصول محیط زیستی را مد نظر قرار دهد و به طور کلی درهر زمینه ای از کسب و کار، اولین سوالی که یک رهبر باید از خود بپرسد این است که آیا در این تصمیم یا در این اقدام اصول اخلاقی را رعایت میکنم یا خیر؟

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *