خلاصه کتاب شجاعانه رهبری کن برنه براون

خلاصه کتاب شجاعانه رهبری کن برنه براون

خلاصه کتاب شجاعانه رهبری کن برنه براون

  • چطور میتوان رهبری  تاثیر گذارتری داشته باشید.
  • برای این کار باید اعتماد، صداقت و شکست را بشناسید.
  • ارزشهای خود را کشف کنید.
  • به خود اجازه آسیب پذیر بودن بدهید.
  • باید بدانید که شجاعت و کمال گرایی نمیتواند در کنار هم باشند.
  1. آسیب پذیر باشید

باید به خود اجازه دهید که آسیب پذیر باشید تا خلاقیت و نوآوری در شما به وجود آید. آسیب پذیری سرمایه ای برای نو آوری است . آسیب پذیری هیجانی است که در هنگام خطر احساس میکنید. البته افسانه های مخربی پیرامون ان وجود دارد ولی بر خلاف آن افسانه ها آسیب پذیری اصلا ضعف نیست. نشانه آن زمانی است که وقتی انسانها در موقعیتی آسیب پذیر هستند اقدامات شجاعانه و خلاقانه تری انجام می دهند. این را بدانید که عدم اطمینان در روند خلاقیت و نواوری تنیده است . برای تولید ایده های نو نباید آسیب پذیری را معادل ضعف دانست.

  1. مدیران شجاع صادقانه بازخورد میدهند و شجاعانه بازخورد میگیرند.

یک رهبر واقعی از کارمندان خود بازخورد میگیرد و از آنها سوال میکند که از چه چیز یا چیز هایی ناراحت هستند. او میداند که صراحت به نشانه مهربانی است . صداقت و صراحت خیلی مهم است و ایجاد اعتماد میکند. ما رک نیستیم چون فکر میکنیم مهربان تر هستیم . ولی برعکس کسانی که رک نیستند دارای ارتباطات کوتاه مدتی با دیگران هستند ولی در عوض هرچه رابطه شفاف تری وجود داشته باشد در طولانی مدت روابط عمیقتری و طولانی تری با دیگران برقرار میشود.

یک رهبر واقعی به صراحت مشکلات را مطرح میکند تا اصلاح شوند نه اینکه صبر کند تا این اشکالات روی هم تلنبار شود و منجبر به یک فاجعه شوند. بسیار از رهبران ضعیف فکر میکنند اگر حرف خود را در لفافه بزنند مهربانی به خرج داده اند در صورتی که عدم صداقت و شفافیت عین نا مهربانی است . برای مهربان بودن با دیگران باید صداقت و شفافیت داشته باشیم  .

  1. ارزش اصلی یک رهبر اقدامات جسورانه اوست

اقدامات جسورانه زمانی اتفاق می افتند که انسان بر اساس ارزشهای درونی خود اقدام کند. ارزشهای ما هستند که وقتی بر خاک افتاده ایم مانند ستاره قطبی ما را هدایت میکند. بنابر این اولین کاری که بعد از خواندن این کتاب یک رهبر باید انجام دهد اولویت بندی ارزشهایش است و در مرحله بعدی انتخاب دو اولویت ابتدایی از بین ده ارزش اولیه. میگوییم دو اولویت چراکه پایبندی به آنها خیلی راحتتر خواهد بود ولی اگر تعداد آنها زیاد شود دیگر اسمش ارزش نیست و تبدیل میشود به فهرستی از کلمات بی معنا. یک رهبر باید بداند که وقتی بر اساس ارزشهایش اقدام میکند ریسک پذیر تر خواهد شد.

یک رهبر همواره باید از خود بپرسد که آیا این اقدام من در راستای ارزشهایم است یا بر خلاف آنها؟ چه چیزی برای من اهمیت دارد؟

خلاصه کتاب شجاعانه رهبری کن برنه براون

  1. اعتماد

در خصوص اعتماد سوالی که یک رهبر باید از خودش یپرسد چقدر قابل اعتماد هستم و به چند نفر اعتماد دارم؟ ما در اعتماد کردن به دیگران مشکل داریم. یک رهبر قبل از هرچیز باید تحقیق کند و بداند مفهوم اعتماد چیست ؟ در مرحله بعدی باید بداند که هفت رفتار اعتماد سازکدامند؟ در اینجا این هفت رفتار اعتماد ساز را مختصرا معرفی میکنیم:

مرزها: یک فرد قابل اعتماد نماد احترام به مرزهای دیگران است و اگر نمیدانیم باید از دیگران مرزهایشان را سوال کنیم .

قابل اطمینان بودن: کاری که قول داده ایم انجام دهیم . بیشتر از حد خود قول ندهیم . مهارت نه گفتن را بیاموزیم تا قابل اطمینان شویم.

مسئولیت پذیری: مسئولیت اشتباهات خود را بپذیرید و عذر خواهی کنید.

مخزن اسرار باشید: اطلاعاتی که مربوط به  دیگران است را نباید انتقال دهیم.

صداقت: یک تعریف متفاوت از صداقت :انتخاب شجاعت به جای راحتی و انجام آنچه درست است نه آنچه مصلحت است .

عدم قضاوت :اگر یک رهبر چنین خصیصه ای داشته باشد مردم میتوانند احساسات واقعی شان را به وی بگویند بدون اینکه ترس از قضاوت وی داشته باشند

سخاوت: در مورد اعمال و گفتار دیگران سخاوتمند باشید.به این مفهوم که تا جایی که امکان دارد سعی کنید بهترین و مثبت ترین برداشت را از رفتار وگفتار دیگران داشته باشید.

  1. یاد بگیرید چگونه شکست بخورید.

مانند چتر بازهاباشید. چتر بازان باید نحوه برخورد ایمن بازمین را بیاموزند. اگر میخواهید شجاع باشید خود را برای فرودهای نا هموار اماده کنید. ترمیم پذیر باشید به این مفهوم که وقتی زمین خوردید سریع خود را باز سازی کنید و در شکست ها گیر نکنید. در کنار این باید مهارت انعطاف پذیری را در کارمندان خود نیز پرورش دهید.

  1. کمالگرایی ما را از پیشرفت شخصی باز میدارد:

باید به خود اجازه دهید که دیوار های اطراف خود را فرو بریزید . باید خود را از بند کمالگرایی رها کنید. این را بدانید که کمالگرایی برای جلب نظر مثبت دیگران است. اگر یک رهبر کمالگرایی داشته باشد درگیر سیستم اعتقادی مخرب دیگران میشود چون خود واقعیش را در انجام کارهای قابل تحسین دیگران میبیند نقش افرینی برای دیگران تمام زندگی و کسب و کار وی را اشغال میکند. این عبار سمی را دور بریزید: “ممکن است دیگران چه فکر یدر مورد من کنند.” در عوض باید خود محور و با انگیزه باشید. این را بدانید که اهداف ما بسیار مهمتر از راضی نگه داشتن دیگران هستند. باید کارهایی که درست است انجام دهیم نه کارهایی که مورد پسند دیگران است. این نکته بسیار مهم را همیشه به خاطر داشته باشید که : ترس از مورد انتقاد قرار گرفتن همواره جایگزین تلاشهای شما در مسیر رسیدن به اهدافتان خواهد شد.

نتیجه گیری سنیکا

در جلسات مشاورات کسب و کار آنلاین یا دوره تخصصی کوچینگ کسب و کار در اصفهان آنلاین یا حضوری برخی از صاحبان و مدیران ارشد کسب و کار ها با چالش فوق مواجه هستند.  البته به صورت یک طیف است اما اغلب مشکلاتی که دارند به خاطر ترس از قضاوت دیگران و نداشتن مهارت نه گفتن به موقع است. در یکی از کیس ها با بررسی کاملی که انجام دادم نهایتا این کتاب را به مراجع معرفی کردم و بعد در یک جلسه راجع به آن صحبت کردیم خودم باورم نمیشد که تحولاتی بعد از آن جلسه در آن سازمان اتفاق افتاد. فقط به خاطر اینکه مدیر توانست بر ترسهای خود غلبه کند و خود را در یک فضای آسیب پذیر دید. او متوجه شد تصمیم گیری با ترس نهایتا به نابودی او منجر خواهد شد پس تصمیم گرفت تغییر کند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *