اگر شما از طریق سایت ما با خدمات مشاوره آنلاین ما آشنا شده‌اید، این فرصت را از دست ندهید! در صورتی که پس از مطالعه این مقاله با ما تماس بگیرید، می‌توانید از 20 درصد تخفیف ویژه برای اولین جلسه مشاوره آنلاین خود بهره‌مند شوید. این تخفیف به عنوان هدیه‌ای از طرف ما به شما تقدیم می‌شود تا بتوانید با آسودگی خاطر و هزینه‌ای کمتر، از خدمات مشاوره تخصصی ما استفاده کنید.

رایگان یک ساعت مشاوره بگیر و 15،000،000 ریال سود کن.

هرم یادگیری ادگار دیل، ابزاری قدرتمند برای درک و دسته‌بندی سطوح مختلف یادگیری است. با استفاده از این مدل، می‌توانید مسیر یادگیری خود را به طور هدفمندتر و کارآمدتر طی کنید.

اما رسیدن به بالاترین سطح هرم یادگیری، به تنهایی آسان نیست. در اینجا، من به عنوان مشاور کسب و کار و بیزینس کوچ، به شما کمک می‌کنم تا با استفاده از استراتژی‌های اثبات‌شده، مهارت‌هایتان را ارتقا دهید، به اهدافتان برسید و در مسیر شغلی خود پیشرفت کنید.

هرم یادگیری ادگار دیل چیست؟

یادگیری یکی از مقوله هایی است که اغلب انسانها سالهایی از زندگی خود را با آن درگیر هستند. بخصوص از زمانی که مدرسه شروع میشود و تا هرزمانی که فرد ادامه تحصیل دهد و بعد از آن هرچقدر اهل یادگیری باشد، این موضوع ذهن فرد را به خود مشغول میکند. به عبارتی این سوال مطرح است که من باید چه کار کنم که سریعتر، راحتتر و به مدت طولانی تری بتوانم مطالبی که قرار است فرابگیرم را به ذهن خود بسپارم و در ادامه بتوانم از این یادگیری ها استفاده مناسب و به موقع در جریان کار و زندگی داشته باشم. برای پاسخ این سوال تحقیقات بسیار زیادی انجام شده و یکی از معروف ترین آنها مدل ها، هرم یادگیری ادگار دیل است که میزان یادگیری را بر اساس میزان مشارکت فرد تجزیه تحلیل و طبقه بندی میکند.

ادگار دیل کیست؟

ادگار دیل (Edgar Dale)یک معلم آمریکایی بود. وی در سال 1900 بدنیا آمد و تحصیلات خود را تا مقطع فوق لیسانس در دانشگاه ایالتی داکوتای شمالی به پایان رساند. بعد از آن به شغل معلمی روی آورد و پس از مدتی در دانشگاه شیکاگو مشغول تحصیل در مقطع دکترا شد. در همان زمان تحقیقات خود را در حوزه یادگیری شروع کرد و در دهه 1940 این مدل یادگیری یعنی هرم یادگیری ادگار را معرفی نمود.

هرم یادگیری ادگار دیل چه میگوید؟

ادگار دیل پس از تحقیقاتی که انجام داد به این نتیجه رسید که میزان یادگیری، ارتباط مستقیمی دارد با میزان مشارکت افراد در مسیر آموزش. به این مفهوم که یادگیری را به دو دسته تقسیم کرد:

  1. یادگیری فعال : در این نوع یادگیری فردی که در حال آموزش دیدن است خودش در این مسیر مشارکت فعالانه ای دارد. مانند انجام کارهای آزمایشگاهی، انجام فعالیت های گروهی ، یادگیری از طریق مباحثه و مذاکر و نهایتا آموزش دادن مبحث مورد آموزش به دیگران.
  2. یادگیری غیر فعال: همانطور که از اسم این دسته مشخص است در این مدل فردی که در حال آموزش دیدن است فقط حالت مصرف کننده دارد و خودش مشارکت فعالی در مورد آن موضوع ندارد. این نوع یادگیری همان روش معلم – شاگردی است که در سالهای پیشین بیشتر آموزشها به این ترتیب پایه ریزی شده بود ولی امروزه بسیار پیشرفت کرده است و در بسیاری موارد آموزشها به سمت یادگیری فعالانه سوق پیدا کرده است.

ادگار دیل به این نتیجه رسید که در انواع روش های یادگیری غیر فعال که در ادامه به انواع آن خواهیم پرداخت فرد حد اکثر تا 30 درصد از مطالب را فرا میگیرد در حالی که در روشهای فعالانه این میزان یادگیری تا 90 درصد قابل افزایش است.

بررسی علت تفاوتهایی که در معرفی این هرم وجود دارد.

در مورد اجزای تشکیل دهنده و میزاد درصد های یادگیری در سایتهای مختلف تفاوت هایی مشاهده میشود . از آنجایی که ادگار دیل در سال 1985 فوت کرده، هیچ وب سایت رسمی ندارد و نتایج تحقیقات وی به صورت رسمی منتشر نشده است. افراد مختلف در وب سایتهای مختلف با توجه به تجربیات خود این مدل را معرفی کرده اند هر چند که با توجه به اینکه رفتار های انسانی مورد تحلیل است، خود مدل اصلی هم نمیتواند ادعا کند که صد در صد درست است. در این مقاله سعی کرده ایم تقسیم بندی را ارائه کنیم که در اکثریت مقاله ها به آن اشاره شده است. اما مهم برداشتی است که آموزش دهندگان و آموزش گیرندگان بتوانند از مفهوم کلی این مقاله استفاده کرده و سطح یادگیری و درک خود را از موارد آموزشی بالاتر ببرند.

اجزای تشکیل دهند هرم یادگیری ادگار دیل چیستند ؟

همانطور که ذکر آن رفت با استفاده از روش های فعال میتوان تا 90 درصد، سطح یادگیری و میزان به یاد ماندن آن را بالا برد که ذیلا به ترتیب میزان یادگیری از بزرگ به کوچک آنها را مطرح میکنیم :

  1. مشارکت در آموزش دادن مطالب: تحقیقات نشان داده اند که اگرفردی در حال یادگیری مطلبی است بعد از مطالعه اگر شروع کند به آموزش دادن آن مطلب، تا 90 درصد میزان یادگیری وی از مطلب مذکور بالا میرود.
  2. بحث در خصوص مطالب آموزشی: زمانی که دانش آموزان یا دانشجویان به بحث و تبادل نظر در خصوص مطالب آموزشی میپردازند تا 70 درصد میزان یادگیری آنها بالا میرود.
  3. اثبات تجربی: برای این روش میتوان آزمایشگاهها و کارگاهها را مثال زد که در اینگونه روشها افراد تحت آموزش، مطالب نظری را به صورت عملی در محلی به مرحله آزمایش میگذارند و تاثیرات عملی آن را مشاهده میکنند در این روش اغلب معتقدند که تا 50 درصد میزان یادگیری بالا میرود.
  4. مشاهده تجربه: مشاهده تجربیات عملی دیگران روشی است که در آن بین 30 تا 40 درصد میزان آموزش پذیری بالا میرود.
  5. استفاده از ابزار های کمک آموزشی: استفاده از نمودارها، تصاویر، جداول و غیره تنها 20 درصد میزان یادگیری را بالا میبرد.
  6. مطالعه مطالب چاپی مثل کتاب مقاله و غیره : در این میان مرسوم ترین روش یادگیری مطالعه است که حد اکثر 10 درصد یادگیری را به خود اختصاص میدهد برای همین است که در تمام مقاطع تحصیلی آمایشات و تمرینات عملی و غیر عملی طراحی میشوند که بتوانند این میزان یادگیری را بالاتر ببرند.
  7. یادگیری از طریق گوش دادن به سخنرانی: این روش در اغلب مطالعات کمترین میزان بازده را به میزان فقط 5 درصد به خود اختصاص میدهد. به دلیل اینکه در هنگامی که ما به سخنرانی گوش میکنیم هر چند ثانیه تمرکز ما به مسائل حاشیه ای جلب میشود و دائم در حال از دست دادن قسمتی از مباحث هستیم برای اینکه بتوان این میزان یادگیری را در سخنرانی ها افزایش داد، یادداشت برداری روشی است که میتواند این میزان یادگیری را تا حدی افزایش دهد.

اگر به طور خلاصه بخواهیم یک توصیف دیگر از هرم یادگیری ادگارد دیل که تا حدودی با تقسیم بندی فوق تفاوت دارد و کمتر به آن اشاره شده است را معرفی کنیم، این معرفی به این ترتیب خواهد بود : گفتن و انجام دادن 90%، گفتن تا 70% ، شنیدن و دیدن تا50%، دیدن تا 30% ، شنیدن تا 20% و خواندن تا 10 درصد در میزان یادگیری موثر هستند. همانطور که پیشتر ذکر آن رفت نه هیچکدام از اینها صد در صد درست است و نه صد درصد اشتباه بلکه میتواند دیدگاههایی را ارائه که کند که افراد در حوزه آموزش و یادگیری برنامه ریزی های مناسب تری را انجام دهند.

نکته مهم در مورد هرم یادگیری ادگار دیل

در مورد هرم یادگیری ادگار دیل نکته قابل توجه این است که بدانیم این مدل یک مدل صد درصد اثبات شده از این بابت که برای همه انسانها و در همه موقعیت ها درست باشد نیست. بلکه این مدل در بسیاری از موارد درست بوده است و ما میدانیم اموری که در خصوص انسانها تجزیه و تحلیل ارائه میدهد معمولا استثناهای زیادی دارد. در مورد همین مدل بر اساس عادتها و آموزشهای قبلی مدل یادگیری افراد ممکن است متفاوت باشد.

اما این مدل یک مدل بسیار موثر است که به عنوان یک ابزار در اختیار معلمان، اساتید و حتی دانش آموزان و دانشجویان قرار دارد و با توجه به اصول آن میتوانند آموزشها و یادگیری ها، طرح دروس یا برنامه ریزی های آموزشی خود را انجام دهند. به طور کلی استفاده از هرم در توضیح مباحث بسیار کاربردی است. مثل هرم مازلو. یکی از مقاله هایی که در این وب سایت منتشر کرده ایم با نام هرم موفقیت سنیکا هرمی را توصیف میکند که بر اساس مطالعات، مشاهدات و تجربیاتی طی مشاورات کسب و کار و جلسات دوره تخصصی کوچینگ کسب و کار در اصفهان آنلاین یا حضوری طراحی شده است و برای آشنایی با مسیر موفقیت پیشنهاد میشود آن مقاله را حتما مطالعه بفرمایید.