شناخت تیپ شخصیتی مشتریان

شناخت تیپ شخصیتی مشتریان

شناخت تیپ شخصیتی مشتریان

امروزه مهمترین کاری که کسب و کارها باید انجام دهند فروش است تا بتوانند به هدف اولیه کسب و کار که بقا است برسند و حتی از آن فراتر رفته به سود آوری، رشد و توسعه دست پیدا کنند. کسب و کارها برای رسیدن به فروش مورد نظر خودشان انواع استراتژی ها را استفاده میکنند. بعضا ممکن است دانش فروش مدیران فروش یا فروشنده های خود را ارتقا میدهند و حتی در بعضی از موارد مجبور به جایگزینی آنها میشوند. استراتژی های مختلف بازاریابی و تبلیغاتی را استفاده میکنند. یکی از مواردی که بسیار مهم است ولی به آن توجه کافی نمیشود، شناخت تیپ شخصیتی مشتریان است.

بخصوص در کسب و کارهایی که از استراتژی نیچ مارکتینگ استفاده میکنند و مشتریان خاص و مشخص دارند میتوان به خوبی از این گزینه یعنی شناخت تیپ شخصیتی مدیران بهره بسیار زیادی برند. به این ترتیب که وقتی یک فروشنده تیپ شخصیتی مشتریان خود را بشناسد راحتتر میتواند با آنها مذاکره کند و نهایتا به آنها فروش انجام دهد.

مزایای دانستن تیپ شخصیتی مشتریان

دانستن تیپ شخصیتی مشتریان ابزاری بسیار کار آمد در اختیار کسب و کارها میباشد. شناخت تیپ شخصیتی مشتریان بسیار مفید است برای اینکه کسب و کارها بتوانند خدمات موثر تر ارائه دهند، پیامهای بازاریابی هدفمندی را ارسال کنند و باعث میشود مشتریان تجربه ناب تری در آن خرید داشته باشند.با شناخت تیپ شخصیتی مدیران رضایت مشتریان بالا می رود، چراکه کسب و کارها این امکان را دارند خدمات و محصولات خود را به گونه ای طراحی کنند که پاسخ گوی نیازهای هر تیپ شخصیتی به صورت مجزا باشد.

یکی دیگر از مزایا ارتباط قوی تری است که با مشتریان از لحاظ احساسی برقرار میشود که این مورد خودش وفادارسازی مشتریان را تقویت میکند. وقتی با مشتریان بر اساس تیپ های شخصیتیشان برخورد شود احتمال شکایت و نارضایتی پایین می آید. توسعه محصولات خیلی راحتتر و هدفمند تر انجام میشود. با توجه به دانستن تیپ شخصیتی مشتریان هزینه های فروش و بازاریابی موثر تر مصرف میشود. وقتی که یک کسب و کار پرسنل خود را آموزش دهد که بر اساس تیپ شخصیتی مشتریان رفتار کنند، این موضوع باعث درک بیشتر مشتریان توسط پرسنل میشود و خود این مطلب روی افزایش فروش تاثیر مستقیم میگذارد. از دیگر مزایا میتوان به برند سازی اشاره کرد.

وقتی که یکی کسب و کار نیازهای شخصیتی مشتریان خود را برآورده کند خیلی سریعتر به برند قدرتمندی تبدیل میشود. در هنگام تغییرات بازار کسب و کارهایی که اطلاعات بیشتری از تیپ شخصیتی مشتریان خود دارند راحتتر میتوانند با تغییرات خود را وفق دهند.

شناخت تیپ شخصیتی مشتریان

انواع تست های مناسب برای شناخت تیپ شخصیتی مشتریان

توضیحی که در اینجا لازم است داده شود این است که استفاده از این تستها در هر جایی میتواند کارآمد باشد مثل استخدام پرسنل، انجام مشاوره های تحصیلی و شغلی یا روانشناسانی که میخواهند به مراجعین خود کمک های موثرتری انجام دهند به راحتی با انجام این تست ها میتوانند خدمات موثرتری ارائه دهند. در این مقاله ما مشخصا تاثیر شناخت تیپ شخصیتی مدیران را بر افزایش فروش بررسی خواهیم کرد.

یکی از این تست ها، تست شخصیت شناسی MBTI میباشد. این تست بسیار دقیق تراز سایر تستها است و 16 تیپ شخصیتی را بررسی میکند، فقط مشکلی که وجود دارد این است که تشخیص آن نیازمند پاسخ دادن به سوالات زیادی است و ممکن است مشتریان در این خصوص اقدام نکنند. تست دیگری که خیلی میتواند کمک کند، تست DISC است. در مقایسه، تعدد تیپ های شخصیتی در تست دیسک کمتر و مشخص تر است و با کمی تجربه با صحبت کردن با مشتری تا حدودی قابل تشخیص است و اگر فروشنده این آموزش را دیده باشد با احتمال 80 درصد میتواند تیپ شخصیتی غالب مشتری را تشخیص داده و با وی وارد مذاکره ای مخصوص تیپ شخصیتی خودش شود.

توضیح بیشتر در مورد تست شخصیتی دیسک

از آنجایی که ما سعی داریم مقالاتی که در سایت قرار میدهیم نتایج عملی برای کسب و کار ها داشته باشند در ادامه به معرفی بیشتر تست دیسک میپردازیم و به این ترتیب انتظار میرود با خواندن این مقاله خواننده بتواند تا حدودی تیپ شخصیتی مشتریان خود را تشخیص داده و از تکنیک های موثری برای فروش و آموزش بیزینس کوچینگ در اصفهان استفاده کند. برای اینکه بتوانید ارتباط بهتری با مشتری خود برقرار کنید و مشتری حرف شما را بپذیرد ادامه مقاله را بادقت بیشتری مطالعه بفرمایید:

در تست تیپ شخصیتی DISC چهار نوع تیپ شخصیتی اصلی وجود دارد:

اول تیپ شخصیتی D: آقای مدیرقاطع: اینها افراد اتوکشیده ای هستند قاطع هستند و مدعی هستند و در شغل خود مدیر هستند دیسیپلین خاص دارند و معمولا تنها برای خرید مراجعه میکنند. اینها اصلا از صحبت های زیاد خوششان نمی آید. خیلی خلاصه پاسخ آنها را بدهید. کلید رفتاری این است که باید خوب به حرفهایشان گوش دهید و شما هم از ناحیه قدرت وارد شوید.

اگر بتوانید اصول را رعایت کنید راحترین و سریعترین فروش را میتوانید به این تیپ شخصیتی انجام دهید. نکاتی که مد نظرشان هست را دقیقا لحاظ کنید و سعی نکنید نظرشان را تغییر دهید. نکاتی که فراموش کرده از شما بپرسد، خودتان از وی سوال کنید تا نظرش را دقیقتر متوجه شوید. حتما یک خدمت یا محصول کامل را به آنها ارائه دهید، سعی کنید هیچ نقصی نداشته باشد. اینها مشتریان قابل اعتمادی هستند و اگر درست رفتار کنید احتمال کمی دارد که سراغ رقبای شما بروند . قیمت را از همان اول درست اعلان کنید نه زیاد نه کم قیمت اصلی را اعلان کنید.

تیپ شخصیتی I: شوخ طبع و پرحرف. بسیار راحت هستند، سریع دوست میشوند و داستان زندگی و حتی ارتباطات خود را تعریف میکند. در حین فروش به تیپ شخصیتی I فروشنده احساس خوبی دارند. رفتار صمیمانه داشته باشید ولی کمی با ملاحظه تر از او باشید. هنگام خرید معمولا ترجیح میدهند شخصی را همراه داشته باشند. برای تصمیم گیری حتما باید به آنها کمک کنید. تعداد زیادی محصول را به آنها نشان دهید. سعی کنید صحبت را سر فروش برگردانید. مدیریت فروش را در دست بگیرید. کسی که همراهشان است خیلی تاثیر گذار است و باید بتوانید روی شخص همراه تاثیر بگذارید.

تیپ شخصیتی S: انسان دوست و مردد هستند. بسیار احساساتی هستند و دلسوز و اجتماعی. معمولا برای خریدهمراه با خود می آورند. خیلی کار کردن با این تیپ سخت است و برای تصمیم گیری به جزئیات زیادی می پردازند. حداقل محصول را به آنها نشان دهید . البته تعداد محصولات یا خدماتی که به این تیپ شخصیتی نشان میدهید بالا تر از دو سه تایی است که به تیپ D نشان میدهید و کمتر از تعدادی است که به تیپ شخصیتی I نشان میدهید.

شناخت تیپ شخصیتی مشتریان

اصلا نباید تحت فشارشان قرار دهید. بگذارید خودشان هر موقع راحت بودند تصمیم را بگیرند. با احترام با آنها صحبت کنید و باید زیاد حرف بزنید تا قانع شوند . نکاتی که به ذهنشان نمیرسد را حتما توضیح دهید، حتی ممکن است خیلی گوش ندهند شما چه میگویید ولی برایشان مهم است که شما زیاد جوانب را بگویید. خیلی تصمیاتشان تحت تاثیر احساس است .

تیپ شخصیتی C: دقیق و موشکاف هستند و کارکردن با آنها بسیار سخت است. معمولا خیلی انسانهای بد بینی هستند. به آنها مشخصات محصول را کاملا و دقیقا توضیح دهید و هرجا اطلاعی نداشتید حتما تحقیق کنید و بعد جواب را به آنها بدهید. باید برای سوالاتشان جواب درست داشته باشید. توضیحات دقیق و کامل لازم است و برای تصمیم گیری نیاز به زمان دارند. این تیپ شخصیتی بسیار افراد قدردانی هستند و قدر زحمات و توضیحات شما را میدانند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *