اهمیت رعایت آداب معاشرت یکی از عوامل مهم موفقیت در مارکتینگ

اهمیت رعایت آداب معاشرت یکی از عوامل مهم موفقیت در مارکتینگ

بازاریابی یکی از با اهمیت ترین بخش های یک کسب و کار است. کسب و کارها از طریق بازاریابی میتوانند به بازارها و مشتریان جدید دست پیدا کنند، به آنها فروش انجام دهند و نهایتا به هدف اصلی یک کسب و کار که رسیدن به سود است نزدیک شوند. برای اینکه یک کسب و کار بتواند به درستی و به صورت موثر در بازاریابی موفق باشد باید موارد بسیاری را رعایت کند که یکی از این موارد رعایت اصول آداب معاشرت به صورت صحیح است. در این مقاله ابتدا بررسی میکنیم که اولا آداب معاشرت صحیح چیست و چه بخشهایی دارد، دوم اینکه رعایت این آداب چه تاثیراتی میتواند در بازاریابی داشته باشد.

تعریف آداب معاشرت

آداب معاشرت یا اتیکت به مجوعه قوانین و قراردادهایی گفته میشود که در رفتارهای اجتماعی نهادینه شده است. این آداب و قوانین برای رعایت احترام به دیگران و تاثیر گذاری مثبت بر آنها رعایت میشود. از آنجایی که برای انجام یک بازاریابی موفق باید بتوانیم تاثیرات مثبت روی طرف مقابل یا مشتری بگذاریم رعایت این آداب و قوانین از اهمیت بالایی برخوردار است.

انواع آداب معاشرت

آداب معاشرت انواع مختلفی دارد از جمله میتوان به آداب لباس پوشیدن، آداب غذا و نوشیدنی خوردن، آداب ایمیل زدن و رفتار در شبکه های اجتماعی، آداب استفاده از تلفن، آداب رفتاری و آداب گفتاری درهنگام ملاقاتهای حضوری، اشاره کرد. رعایت مجموعه این قوانین در تمامی محیط های فوق، نهایتا به ما کمک میکند که بتوانیم در مارکتینگ تاثیر مثبتی روی مشتریان بالقوه خود بگذاریم. علاوه بر موارد فوق میتوان به چند مورد کلی اشاره کرد که در تمامی این محیط ها قابل تعمیم است:

  1. پاسخگویی به موقع
  2. رعایت صداقت در گفتار
  3. امانت داری اطلاعات مشتریان
  4. رعایت احترام کامل در تمامی برخوردهای حضوری و غیر حضوری
  5. احترام به زمان مشتری چه در خصوص قرار ها و چه در خصوص مدت زمانی که به ما اختصاص میدهد.

 انواع آداب معاشرت

آداب لباس پوشیدن یکی از رایج ترین انواعی است که وقتی صحبت از آداب معاشرت میشود به ذهن خطور میکند. متاسفانه اغلب افراد استفاده از البسه  و کفش مارک و گران قیمت را جزء آداب معاشرت میدانند درصورتی که تمیز، مرتب و آراسته بودن است که مهم است و عموما اهمیت ندارد که مارک لباس شما چه باشد(هرچند که در بعضی از رشته های کاری اهمیت پیدا میکند). از جمله دیگر اصول کلی برای آداب لباس پوشیدن این است که در مصاحبه های کاری و محل های کاری رسمی، حتما از لباس رسمی استفاده شود که برای خانمها لباس بلند با کفشهای پاشنه دار و آقایان کت و شلواراست.

گاها موقعیت هایی پیش می آید که شما میبایست با مشتری در محلی یک وعده غذایی یا یک نوشیدنی میل کنید. در اینگونه موارد است که اهمیت رعایت آداب نوشیدن و خوردن مشخص میشود. اصولی از جمله مرتب و منظم و باوقار غذاخوردن . حتما اجازه دهید طرف مقابل شروع کند. تا همه افرا حاضر نشده اند چیزی میل نفرمایید. زمانی که طرف مقابل دهانش پر است از وی سوال نپرسید و بسیار آداب دیگر که حتما باید مورد بررسی و آموزش قرار گیرد.

آداب رفتاری و گفتاری که میتوان به صورت خاص از آنها صحبت کرد: سعی کنید در برخورد اولیه حتما لبخندی مناسب بر چهره داشته باشید و این موضوع را در طول مذاکرات ادامه دهید. هرگز در حرف مشتری نپرید. هنر خوب گوش دادن را بیاموزید و به صورت فعالانه به صحبت های طرف مقابل گوش دهید. درملاقات های کاری از جویدن آدامس یا استفاده از سیگار در محیط های بسته اجتناب کنید. در ارتباطاتتان هرگز از دیگران یا دیگر برند ها بدگویی نکنید. از کلمات زیبا در مکالمات خود استفاده کنید.

از دیگر آداب رسمی معاشرت میتوان گفت : حتما سپاس گزاری را در دستور کار خود قرار دهید. همیشه دستمال در دسترس داشته باشید که اگر نیاز شد سریعا استفاده بفرمایید. به آرامی، مودب و با وقار صحبت کنید. از کلمات مناسب استفاده کنید. در هنگام ورود و خروج اجازه دهید مشتری اول، وارد یا خارج شود. هیچوقت بدون اطلاع قبلی به جایی سر نزنید. وقت شناس باشید، حتما کمی زودتر از زمانی که قرار گذاشته اید در محل حاضر شوید و به مدت زمانی که قرار بوده جلسه شما طول بکشد، پایبند باشید. هیچگاه در هنگام صحبت یا در بین جلسه گوشی خود را چک نکنید. البته در صورتی که موردی مربوط به همان ملاقات است با عذر خواهی و توضیح موضوع این کار را انجام دهید. آداب معاشرت صحیح در فضای مجازی چه شبکه های اجتماعی، چه تلفن و چه استفاده از ایمیل هم امروزه از اهمیت ویژه ای برخوردار است که لازم است آموزشهای صحیح در این خصوص دیده شود.

همانطور که میدانید اتیکت یا آداب معاشرت چیزی نیست که بتوان در یک مقاله کوتاه به طور کامل به آن پرداخت، ضمن اینکه هدف از این مقاله یادگیری آن آداب نیست و ما سعی دارید اهمیت رعایت اتیکت یا آداب معاشرت صحیح را بررسی کرده و تاثیرات شگرف آن را در مارکتینگ بررسی کنیم به همین دلیل به ذکر موارد فوق بسنده میکنیم و یادگیری اصول صحیح آداب معاشرت با به خوانندگان عزیز واگذار میکنیم.

نتیجه گیری

در پایان با توجه به مواردی که مطرح شد خوانندگان را دعوت میکنیم به فراگیری اصول آداب معاشرت. چرا که این اصول نه تنها به موفقیت ما در محیط کاری کمک میکند بلکه در تمام عرصه های زندگی برای ایجاد ارتباطات موثر با دیگران ما را یاری میدهد. آن چیزی که موضوع این مقاله است این است که فراگیری و رعایت اصول و قواعد آداب معاشرت تاثیر شگرفت و مستقیم در موفقیت یک شرکت دارد.

در تمامی جلسات مشاوره کسب و کار در اصفهان یا آموزش بیزینس کوچینگ در اصفهان آنلاین یا حضوری یکی از مواردی که به صاحبان و مدیران کسب و کارها پیشنهاد میکنیم این است که فروشندگان، بازاریابان، مدیران و به طور کلی افراد در هر رده ای از سازمان که در ارتباط مستقیم با مشتریان و دیگر افراد خارج سازمان هستند را با آموزش های رایگان در جریان رعایت این اصول و قوانین بگذارند. هرچند که ممکن است به ظاهر هزینه ای بر دوش کسب و کار تحمیل شود، ولی نتایج آتی آن غیر قابل باور است .

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *