اگر کسی کسب و کار نداشته باشد شاید از خود بپرسد که تکنیک های متقاعد سازی چه ارتباطی به من دارد؟ اما نکته با اهمیت اینجاست که هر انسانی در طول زندگی نیازمند متقاعدسازی است. از آنجایی که انسان، موجودی اجتماعی است، بنابراین ارتباطات یکی از نکات با اهمیت در زندگی انسان است. برای اینکه یک انسان، زندگی موفقی داشته باشد باید بتواند ارتباطات خوبی را با اطرافیان خود برقرار کند و برای برقراری ارتباطات خوب باید بتواند آنها را متقاعد کند.

متقاعد سازی در طول زندگی انسان

به نظر شما انسانها در چه زمانهایی لازم است از تکنیک های متقاعد سازی استفاده کنند؟  زمانی که فرزند در حال مذاکره با والدین خود است، زمانی که شاگر در حال مذاکره با معلم خود است زمانی که والدین مشغول مذاکره با فرزندان خود هستند زمانی که زمانی که یک معلم یا استاد دانشگاه در حال درس دادن به دانشجویان است، زمانی که یک فروشنده مشغول فروش محصول یا خدمت خود است، زمانی که یک کارمند در حال مذاکره با رئیس خود است یا بالعکس، و به طور کلی بهتر است بگوییم ما در طول زندگی همواره در حال متقاعد سازی دیگران هستیم.

اصلی ترین موضوع در متقاعد سازی

اصلی ترین موضوع در متقاعد سازی این است که انسان بتواند به موضوع از دید طرف مقابل نگاه کند. در این صورت وی میتواند احساسات و افکار طرف مقابل را بهتر درک کند و در مذاکره و متقاعد سازی موفق تر عمل کند. عموما افرادی که از دید طرف مقابل به موضوع نگاه میکنند انسانهای شادتر و موفق تری هستند. از طرفی این همان هوش هیجانی است که عامل موفقیت بسیاری از انسانهاست. در یک آزمایشی به افراد گفته شد که حرف B  را به صورت انگلیسی روی پیشانی خود با دست خود بنویسند و بالای 90 درصد از افراد حرف را به گونه ای نوشتند که خودشان میتوانستند بخوانند و این موضوع نشان میدهد که چقدر از دید دیگران به موضوعات نگاه کردن برای انسانها سخت است.

تکنیک صندلی خالی

یکی از تکنیک هایی که به کسب و کارها کمک میکند که بتوانند از دید مشتری به موضوع نگاه کنند تکنیک صندلی خالی است. در این تکنیک وقتی که افراد تیم برای تولید یا توسعه یا تغییر یک محصول مشورت می کنند یک صندلی خالی دور میز نگه میدارند که اصطلاحا محل نشستن مشتری است. تمامی افراد موظف هستند به گونه ای صحبت کنند که گویی مشتری در جلسه حاضر است. این موضوع باعث میشود که تمام افراد تیم سعی کنند از دید طرف مشتری به مساله نگاه کنند.

تقویت روابط

از دید دیگران به موضوعات نگاه کردن یک مهارت است که در طول زمان و با تکرار و تمرین شکل میگیرد. هر فردی که بتواند این عادت را در خود پرورش دهد به جرات میتواند زندگی موفق تری داشته باشد. از آنجا که زندگی ما از روابط تشکیل شده و تقویت روابط زمانی صورت میگیرد که حرف های ما را بپذیرند، بنابراین کلید موفقیت، متقاعد نمودن دیگران است که با مهارت از دید دیگران به مسائل نگاه کردن میتواند روابط قدرتمندی برقرار کرد. در تمام جلسات آموزش بیزینس کوچینگ در اصفهان یا مشاوره آنلاین کسب و کار یا حضوری یا در تمامی دوره های آموزشی توصیه ای ثابت به مراجعین دارم و آن این است که مهارت متقاعد سازی را فرا بگیرند و توسعه دهند چرا که کلید موفقیت آنها در کسب و کارشان است.

متقاعد سازی آموختنی است یا تجربی؟

باید گفت که ترکیبی از هردو است. اما بسیاری از انسانها را دیده ایم که بدون آموزش دیدن در این حوزه قدرت تاثیر گذاری بالایی دارند و به راحتی دیگران را متقاعد میسازند. اینها افرادی هستند که به تجربه متقاعد سازی و مذاکره را با مشاهده و تجربه آموخته اند. اما باید گفت که اگر همین افراد تحت آموزش تکنیک های متقاعد سازی را فرا گیرند بسیار موفق تر از قبل خواهند بود. از طرفی اگر فردی تمام تکنیک های متقاعد سازی را فرابگیرد ولی عملا آن را انجام ندهد مانند این است که چیزی در خصوص متقاعد سازی نمیداند. بنابراین، میتوان گفت بهترین حالت برای فراگیری متقاعد سازی ترکیبی از آموزش و تجربه است.

استفاده از پارامترهای ارتباطی در متقاعد سازی

برای متقاعد سازی باید تکنیک های ارتباطی را رعایت کنیم. قبل از هر چیز برای برقراری ارتباط برنامه ریزی قبلی داشته باشیم. هدف خود را از برقراری ارتباط مشخص کنیم. شیوه صحیح ارتباطی یا ابزار مناسب را بررسی و انتخاب کنیم. به اشتراکاتمان با طرف مقابل توجه کنیم و تا آنجا که ممکن است از نقاط مشترک ارتباط خود را آغاز کنیم.

اهمیت ثانیه های اولیه و انتهایی برخورد

با توجه به اینکه لحظات ابتدایی و انتهایی برخورد در اذهان باقی میماند، این خیلی مهم است که در این لحظات چه تصویری از خودمان در ذهن مخاطب باقی بگذاریم. ظاهر ما و رفتار های غیر کلامی مواردی هستند که در لحظات اولیه تصویری در ذهن مخاطب میسازند که خیلی باید حواسمان به آنها باشد. از جمله مواردی که در لحظات اولیه و پایانی میتوانند تاثیر گذار باشند: داشتن یک لبخند، برقراری ارتباط چشمی، ظاهری آراسته، شنونده خوب بودن و متمرکز بودن است.

برای برقراری ارتباطی موثر باید تفاهم ایجاد کنیم؟

برای ایجاد تفاهم یکی از کارهایی که میتوانیم انجام دهیم کپی کردن رفتار و کلام فرد مقابل است البته بدون اینکه فرد متوجه شود با اختلاف چند ثانیه از وی حرکات او را کپی کنیم. مثلا اگر دست زیر چانه گذاشت یا پایش را روی پایش انداخت چند ثانیه بعد ما هم این کار را انجام دهیم این موضوع باعث ایجاد حس تفاهم میشود. یک راه کار دیگر انجام دادن یک کار کوچک مشترک است. داشتن صداقت یکی دیگر از راه کارهای ایجاد تفاهم است. صحبت کردن مواردی که مورد علاقه طرف مقابل است هم به همین ترتیب است.

نتیجه گیری

فراگیری تکنیک های متقاعدسازی بسیار با اهمیت است. البته پس از فراگیری تکنیک ها لازم است آن را تمرین کنیم. این مساله آنقدر با اهمیت است که ما در هر سن و سالی که هستیم و هر فعالیت شغلی که انجام میدهیم اولین و مهمترین کاری که باید انجام دهیم توسعه مهارت های متقاعد سازی است به این ترتیب در ارتباطاتمان قدرتمند تر شده و نهایتا رشد اجتناب ناپذیر خواهد بود.