تفاوت بازاریابی و فروش

تفاوت بازاریابی و فروش

تفاوت بازاریابی و فروش

هرجایی صحبت از کسب و کار به میان می آید بلافاصله به دنبال آن کلمات بازاریابی و فروش به ذهن متبادر می شود.  نکته ای که حائز اهمیت است و در این مقاله سعی میکنیم به آن بپردازیم این است که در بسیاری از اوقات به اشتباه این دو اصطلاح به جای یکدیگر استفاده میشوند. در صورتی که این دو هرکدام حوزه ای متفاوت از کسب و کار هستند و هرکدام اهداف متفاوتی را دنبال میکنند.  درست عمل کردن هریک از این دو حوزه در یک کسب و کار بسیار برای پیشرفت آن موثر است. به طور کلی در یک جمله میتوان گفت که فروش عمدتا بر مشتریان بالقوه متمرکز است در حالی که بازار یابی برداشتن قدمهایی است که سرنخ ها را به مشتری بالقوه تبدیل میکند یا به عبارت ساده تر برای خرید محصولات یا خدمات یک شرکت ایجاد علاقه مینماید. در اصل میتوان گفت ابتدا با بازاریابی میتوان مشتریان بالقوه را یافت و با فروش خدمات یا محصولات را به بعضی از آن مشتریان فروخت.

تعریف بازاریابی

بازاریابی به فعالیت هایی گفته میشود که محصولات یا خدمات یک سازمان یا واحد تجاری را به مصرف کنندگانی که به آن نیاز دارند معرفی مینماید و ضمنا تلاش میکند در آنها علاقه ایجاد کند که برای تهیه آن محصولات یا خدمات پول پرداخت کنند و نیاز خود را رفع کنند. هرچند که در زمانهایی که این محصولات یا خدمات جدید هستند قبل از بازاریابی باید فعالیت دیگری به نام بازار سازی انجام شود به این مفهوم که به گونه ای در این فرایند در مشتریان احساس نیاز ایجاد میشود.

تفاوت بازاریابی و فروش

آنقدر از آن نیاز صحبت میکند و محتوا در مورد آن تولید مینماید که افراد احساس کنند که چنین نیازی دارند و در مرحله بعدی بازاریابی شروع میشود و با فعالیت های متناسی برای رفع نیاز ایجاد شده با خدمات یا محصولات جدید ایجاد آگاهی مینماید. انواع فعالیت هایی که در بازاریابی انجام میشود به شرح ذیل است :

  1. تحقیق: شناخت نیازهای موجود بازار
  2. توسعه محصول : شناخت و ایجاد محصولات یا خدماتی که برای برطرف کردن نیازهای مشتریان لازم هستند.
  3. توزیع محصولات : ایجاد امکان دسترسی مشتریان به محصولات و خدمات .
  4. تبلیغات : انجام اقداماتی برای ایجاد آگاهی در مشتریان از محصولات یا خدمات یک بیزینس.
  5. قیمت گذاری: تعیین قیمت هایی که هم سودآوری داشته باشند و هم قابل رقابت باشند.

تعریف فروش

انجام فعالیت هایی که به طور مستقیم متمرکز است بر این موضوع که محصولات و خدمات را به مشتریان بالقوه ارائه دهد و درقبالش از آنها پول دریافت کند. به طور خلاصه میتوان گفت فروش یعنی محصولی که موجود است را بفروشید. همانطور که پیشتر ذکر آن رفت در ادامه ی فرایند ها و فعالیت های بازاریابی، فعالیت های فروش قرار دارند. فروشندگان با دانستن مهارتهای مذاکره و متقاعد سازی سعی میکنند محصولات را به مشتریان بالقوه ای که در فرآیند بازاریابی ایجاد شده اند بفروشند یا به عبارت ساده تر آنها را به پول تبدیل کنند. انواع فعالیت هایی که در فروش انجام میشود به شرح زیر است :

  1. شناخت مشتریان بالقوه
  2. مشخص نمودن نیاز مشتری
  3. مشخص نمودن بودجه مشتری
  4. ارائه نمودن محصولات مورد نیاز و متناسب با بودجه مشتری
  5. نهایی کردن فروش و دریافت پول بابت خدمات یا محصولات فوق الذکر

تفاوت های عمده بین بازاریابی و فروش

اصولا بازاریابی بر زمان آینده متمرکز است در حالی که فروش روی زمان حال متمرکز است. بازاریابی روی ایجاد نیاز و برآورده کردن آنها کار میکند درحالی که فروش سعی میکند محصول را به نیاز مرتبط کند و مشتری را برای خرید آن محصول یا خدمت متقاعد کند. بازاریابی مردم را دعوت میکند در حالی که در فروش به گونه ای اجبار میکند.

بازاریابی پیامهای یک طرفه ارسال میکند در حالی که در فروش امکان گفتگوی دوطرفه وجود دارد. همانطور که پیشتر ذکر آن رفت در بازاریابی بیشتر توضیحاتی ارائه میشود که محصولات چیستند و چه نیازهایی را چگونه و با چه هزینه ای برطرف میکنند، درحالی که در فروش از طریق مذاکره و متقاعد سازی سعی میشود محصولات به مشتریان تحویل شده و وجه آن دریافت شود. در بازاریابی سعی بر یافتن مشتریان بالقوه جدید است در حالی که در فروش تمرکز بر انجام فروش به مشتریان بالقوه است.

کلام آخر

یک کسب وکار برای اینکه بتواند به حیات خود ادامه دهد اول باید بقا داشته باشد. یعنی درآمد هایش کفاف هزینه هایش را بدهد و در مرحله بعدی باید به سودآوری برسد. برای اینکه بتواند این مهم را انجام دهد حتما باید فرآیند بازاریابی و فروش را به درستی پیاده سازی کند و انجام دهد و از مشاوره کسب و کار در اصفهان بهره مند شود. از مطالب پیش گفته مشخص است که بازاریابی و فروش اجزای جدایی ناپذیر از یکدیگر و همچنین از یک کسب و کار هستند؛ بدون بازاریابی، فروش ضربه خواهد خورد و بدون فروش، تمام هزینه ها و فعالیت های بازاریابی به هدر خواهد رفت نهایتا بدون بازرایابی یا فروش کسب و کاری وجود نخواهد داشت. چرا که از طریق این دو فعالیت است که پول به کسب و کار تزریق میشود و سود ایجاد میگردد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *