تغییر عادت ها ( قسمت سوم )

قانون کمترین تلاش

اگر ما در وضعیتی قرار گیریم و قرار باشد بین سه کار انجام یکی را انتخاب کنیم؛ قطعا آن کاری را انتخاب میکنیم که نیاز به کمترین تلاش از طرف ما دارد. این موضوع در خصوص عادت ها هم صدق میکند. پس بهترین کار ساده سازی انجام عادتهاست. یکی از روشها این است که محیط را به گونه ای تغییر دهید که شما را به یاد عادت های جدیدتان بیندازد. مثلا اگر رژیم گرفته اید به دورهمی های شلوغ نروید. آماده سازی محیط یک نوع ساده سازی است. سنا غیور بهترین مشاور کسب و کار در اصفهان با انجام مشاوره آنلاین کسب و کار، مشاوره تلفنی کسب و کار و مشاوره حضوری کسب و کار در تغییر عادت ها به شما کمک می کند.

قانون دو دقیقه ای برای کاهش اتلاف وقت

برای ما انجام یک کار تکراری راحت تر از اضافه کردن عادتهای جدید است. قانون دو دقیقه به ما کمک می کند که جلوی کارهای اضافه را بگیریم. برای اضافه کردن عادت ها باید از عادت هایی شروع کنیم که فقط دو دقیقه وقت بگیرد. مثلا به جای خواندن یک کتاب کامل فقط یک صفحه کتاب بخوانید یا بجای یک ساعت ورزش فقط 10 دقیقه ورزش کنید. این باعث میشود که یک قدم به تغییر عادت نزدیکتر شوید. هر کاری برایتان سخت است سعی کنید فقط ۲ دقیقه آن را انجام دهید و سپس به مرور زمان انجام را اضافه کنید. با توجه به اینکه عادت های ما روی رفتار های بعدی ما هم تاثیر میگذارند با این کار ما براحتی میتوانیم یک سلسله رفتار برای تغییر عادتهای خود ایجاد کنیم.

چگونه عادت های خوب را جذب کرده و عادت های بد را از خود دور کنیم؟

لازم نیست خود را مجبور به انجام عادتهای خوب کنیم؛ بلکه میتوان انجام عادتهای بد را دشوار نمود. مثلا کمتر مواد خوراکی شیرین بخرید تا برای بدست آوردن آن به زحمت بیفتید. تمام راههای رسیدن به عادت بد را مسدود کنید. مثلا گوشی را جای دوری قرار دهید تا برای سر زدن به آن به زحمت بیفتید. از بشقابهای کوچک و قاشق کوچک برای غذا خوردن استفاده کنید و ….. یک راه دیگر این است که از تکنولوژی برای ایجاد عادت های خوب استفاده کنیم. بسیاری از نرم افزارها هستند که می‌توانند در این زمینه به شما کمک کنند.

تغییر عادت ها ( قسمت سوم )

قانون اساسی تغییر رفتار

انجام عادتها باید برای ما لذتبخش باشد تا به طور خودکار آنها را انجام میدهیم. مثلا استفاده از خمیر دندانهای خوشبو و خوش طمع برای بچه ها. مشکل تغییر عادتها این است که معمولا نتایج حاصل از آنها با تاخیر مواجه هستند. یعنی باید یکسال ورزش کنیم تا به اندام ایده آل دست پیدا کنیم. از آنجا که ذهن انسان عجله دارد باید سعی کنیم نتایج کوتاه مدتی هم برای آن به وجود آورید. استفاده از پاداشها یکی از این نتایج زود هنگام است که میتوان در نظر گرفت. مثلا باز کردن یک حساب و ریختن پول سیگار در آن میتواند یک انگیزه برای نکشیدن سیگار باشد یا برای ورزش ماساژ در نظر بگیرید.

چگونه هر روز به عادتهای خوب پایبند بمانیم؟

سعی کنید برای خود چوب خطی بگذارید که نشان دهد شما چند بار عادتهای خوب را انجام داده اید و در آخر هفته آن را بررسی کنید. یعنی در تقویم یا در دفترچه ای یاداشت کنید تا بتوانید پیشرفتهای خودرا در انجام عادتهای جدید ببینید. این کار فوایدی دارد:

ردیابی عادات مشهود است – نسبت به رفتار خود اگاهی پیدا خواهید کرد.

ردیابی عادات جذاب است – انگیزه لازم را به ما خواهد داد.

ردیابی عادات رضایتبخش است- مانند دستیابی به پاداش است خط زدن خیلی به شما کمک میکند.

سعی کنید از ردیابی 10 عادت فقط از یک عادت شروع کنید و علامت بزنید – برای همه پیش میاید که برای مدتی انجام عادتها را کنار بگذارند و این کاملا طبیعی است. مثل سفر یا بیماری، ولی بعدا برگشتن به ان تعهد میخواهد. در سریع ترین زمان ممکن دوباره به موقعیت قبلی باز گردید. پیشرفت در کارها به شما احساس رضایت میدهد. تحت هر شرایطی زنجیره عادتها را حفظ کنید و دوباره به آن برگردید.

چگونه یک نفر همراه، قدرت تغییر هر چیزی را به ما میدهد؟

برای انجام عادتها دو نفر را باخود شریک کنید و تنبیه هایی برای انجام ندادن عادتها در نظر بگیرید . این همراهی باعث میشود که متعهد تر عمل کنید. ضمنا میتوانید قرارهای گزارش دهی برای این تغییرات بگذارید این موضوع باعث می شود که به خاطر گزارشی که قرار است بدهید خود را مجبور به انجام عادتهای جدید کنید.

حقیقت استعداد 

حوزه مناسبی برای رقابت انتخاب کنید. عادتهایی انتخاب کنید که با روحیات و ویژگی های شما همخوانی داشته باشد. هر انسانی قابلیتهای مخصوص به خود دارد. پس قبل از هرچیز توانایی ها قابلیت ها و علایق خود را بشناسید تا بتوانید موثر تر عمل کنید.

چگونه شخصیت شما روی عادت های شما تاثیر میگذارد؟

باید بتوانیم عادتهای متناسب با شخصیتمان استفاده کنیم. طبق طبیعت خاص خود شکل بگیرید و سعی نکنید از دیگران تقلید کنید. برعکس سعی کنید چیزی که انتخاب میکنید با مهارتها و روحیات شما متناسب باشد. چند سوال از خود بپرسید.

کدام مورد برای من لذت بخش و برای دیگران کارمحسوب میشود؟

چه فعالیت هایی را میتوانم با بازده بیشتری انجام دهم؟

الهامات من چیستند ؟

مهارتهای من چیستند ؟

برای انجام چه کاری گذر زمان را متوجه نمیشوم ؟

این باعث می شود که برتری زیادی داشته باشیم و زمان کمتری برای رسیدن به عادتهای خود صرف کنیم و تمام تمرکز را روی خود قراردهیم و از مقایسه خود با دیگران پرهیز کنیم.

کنترل خستگی روزانه 

راهی پیدا کنید که خستگی روزانه را دفع کنید. بین زندگی و کار حدودی بگذارید و دفع فشار کنید. این باعث می شود انگیزه شما برگردانده شود. وقتی خستگی در نرود از انجام عادتها خسته میشویم.

نقطه ضعف ایجاد عادت های خوب

گاهی درگیر تکرارهایی میشویم که به آن ها فکر نمیکنیم. عادتها نقطه قوت و ضعف دارند. در انجام عادتها خطاها را متوجه نمیشویم. باید مهارتهایی را یاد بگیرید تا آن عادت ها به خوبی انجام شود. یک سیستم بازبینی برای خود بگذارید و دستاورد ها و شکستها را یادداشت کنید. عادتهای خوب یا قابل اصلاح را استخراج کنید. اجازه ندهید که یک عادت وارد تمام شخصیت شما بشود. مدام خود را بررسی کنید و بفهمید که عادتها در خدمت شماست یا بلاعکس. باید بتوانیم عادتهای بد و مهم  زندگی را به موقع تغییر دهیم.  باید عادت های قدیمی خود را اصلاح کنیم و همچنین هویت خود را مستقل از عادتهای خود ببینید.

نتیجه گیری 

اگر یک اقدام کوچک بارها تکرار شود تاثیر فوق العاده خواهد داشت. تعداد عادتهای کوچک را مورد توجه قرار دهید تا زندگی شما زیر و زبر شود. عادتهای کوچک ما ترکیب شده و معجزه ایجاد می کنند. تغییر کوچک باعث نتایج بزرگ در دراز مدت می شود.

این شش درس را همواره مد نظر داشته باشید:

درس اول: اگر نسبت به چیزی آگاهی داشته باشیم به سمت آن تمایل پیدا میکنیم.

درس دوم: اگر شما نسبت به وضعیتی رضایت دارید یعنی تمایلی به تغیر آن ندارید.

درس سوم: وقتی تصوری از لذتهای یک کار داشته باشید به سمت آن کشیده میشوید.

درس چهارم: احساسات شما این قدرت را دارند که رفتارهای شما را مدیریت کنند.

درس پنجم: اقدامات شما نشان میدهد که چقدر چیزها را میخواهید.

درس ششم: وقتی برای خواسته فداکاری کنید پاداشها در انتظار شما خواهد بود.

منابع :

  1. کتاب اثر مرکب نوشته دارن هاردی
  2. کتاب عادتهای اتمی اثر جیز کلیر
  3. https://psychcentral.com/lib/7-steps-to-changing-a-bad-habit/

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *