تغییر عادت ها(قسمت دوم)

تغییر عادت ها(قسمت دوم)

بهترین راه برای شروع یک عادت جدید

یکی از بهترین راه ها برای ایجاد عادت های جدید این است که برای خودمان اهداف مشخص در بازه های زمانی مشخصی تعیین کنیم. این کار باعث می شود که از پراکندگی پرهیز شده و همواره متمرکز بران اهداف باشیم و به هر درخواست پاسخ مثبت ندهید و هر پیشنهادی را را قبول نکنیم.

برای ایجاد عادت های جدید یک راهکار بسیار خوب وجود دارد و آن این است که ابتدا باید عادتهای قدیمی را بشناسیم و سپس عادت های جدید را ما بین آنها قرار دارد دهیم. به این ترتیب انرژی کمتری از ما گرفته می شود چرا که آن را به یکی از عادتهای قبلی خود چسبانده ایم. مثلاً اگر عادت دارید صبح های زود از خواب بیدار شوید با خود قرار بگذارید که به محض بیدار شدن از خواب ۱۰ دقیقه مدیتیشن انجام دهید. در ادامه سنا غیور با مشاوره آنلاین کسب و کار، مشاوره حضوری کسب و کار و مشاوره تلفنی کسب و کار به شما برای شروع عادت جدید کمک می کند.

نقش محیط در ایجاد عادت ها

برای کسانی که با بی خوابی دست پنجه نرم می‌کنند، پیشنهاد می شود که فرد از اتاق خوابی که کاملاً تاریک است فقط برای خوابیدن استفاده کند. به این ترتیب ذهن شما عادت خوابیدن را ناخودآگاه درک کرده و راحت تر از قبل انجام می‌شود. اگر یک فرد سیگاری سیگار را ترک کند باید سعی کند تا آنجا که می تواند در محیط هایی که او را تهدید به سیگار کشیدن می کند کمتر قرار گیرد. مشخص کردن یک صندلی مختص مطالعه نیز ازجمله اقداماتی است که برای ایجاد عادت مطالعه در خود می‌توانیم انجام دهیم. بنابراین برای تغییر عادت باید چارچوب های جدیدی را ایجاد کنیم.

چگونه یک عادت را غیر قابل مقاومت کنیم؟

باید از تکنیک جذاب سازی استفاده کنیم. وقتی برای یک موضوع پاداش تعیین میکنید دوپامین در بدن شما بیشتر ترشح می شود و بنابراین شما راحتتر میتوانید آن کار را انجام دهید. میتوانیم عادت های جدید را با یکی از عادت های مورد علاقه خود پیوند بزنیم، مثلاً اگر علاقه مند به اخبار هستید در هنگام  دویدن اخبار گوش دهید.

نقش خانواده و دوستان در شکل دهی به عادت ها

ما معمولاً همان کاری را انجام می‌ دهیم که جامعه اطرافمان آن را انجام می دهد. خانواده، دوستان، مدرسه، فامیل و … معمولاً راجع به درست یا غلط بودن آنها اصلاً فکر نمی کنیم. ما معمولاً از اطرافیان خود تقلید می کنیم. از آنجایی که این مورد به صورت ناخودآگاه اتفاق می‌افتد بهتر است با افرادی نشست و برخاست کنیم که رفتارهایشان متناسب با اهداف ما باشد.

تقلید از اکثریت- تغییر آدم اگر به صورت گروهی باشد خیلی راحت تر است. پس یکی از راههای تغییر عادتها این است که یک گروه تشکیل دهیم و ایجاد یا تغییر عادتها را آنجا قرار بگذاریم.

چگونه علل عادت های بد را شناسایی و اصلاح کنیم؟

باور غلط موجود در جامعه این است که سیگار باعث می‌شود که اعصاب انسان آرام شود. حال اگر بجای این باورغلط ما رنج های پشت سیگار کشیدن را برای خود شناسایی کنیم آنگاه ترک کردن سیگار راحتتر خواهد بود. در عوض می توانیم فکر کنیم که ما با ورزش کردن میتوانیم اعصاب خود را آرام کنیم به این ترتیب ناخودآگاه ما کمک می کند که  به مرور ما به جای سیگار کشیدن ورزش را جایگزین کنیم.

سعی کنید برخی از نیاز های خود را با انجام عادت های جدید مرتفع سازید. زمانی که این اتفاق بیفتد شما به راحتی تمایل خواهید داشت که عادت جدید را تکرار کنید تا به آن نیاز شما پاسخ داده شود. مثلاً نیاز شما این است که چربی خونتان پایین بیاید. کافی است برای خود تعریف کنید که ورزش کردن یا خوردن یک غذای خاص یا نخوردن یکسری غذاهای خاص به این موضوع کمک می کند و نیاز شما را پاسخ می دهد. با تکرار این مواضیع و تبدیل کردن آن به باور در ذهنتان، به مرور به انجام آن کارها عادت خواهید نمود.

همه چیز به ذهنیت بستگی دارد. ذهنیت است که رفتارها و احساسات ما را رقم میزند. خیلی راحت می توانیم یک روز کاری را روزی پرفشار تصور کنیم به این ترتیب قطعا آن روز روزی طاقت فرسا برای ما خواهد بود و از طرف دیگر می توانیم فکر کنیم که ما ماموریت داریم که امروز برویم و بهترین خدمات را ارائه دهیم. تصور کنید که چقدر تفاوت بین این دو روز وجود خواهد داشت.

تبدیل عادات بد به عادات خوب

ورزش کردن را با جملات و کلمات منفی برای خود سخت نکنید. به جای اینکه بگویید من باید روزی یک ساعت بدوم، بگویید من باید با دویدن مقاومت بدنم را بالا ببرم. یعنی از جملات تاکیدی مثبت استفاده کنیم تا این موضوعات در ضمیر ناخودآگاهمان قرار گیرد و بعد از آن به راحتی می توانید ببینید که بدون اینکه مجبور باشید شما در حال ورزش کردن هستید و از آن لذت می برید. برای ایجاد عادت پس انداز کردن میتوانیم از این عبارت استفاده کنیم: اگر این ماه پس انداز کنم می توانم فلان وسیله مورد علاقه ام را بخرم. مثلاً برای انجام سخنرانی نگویید من  مضطرب هستم. بلکه بگویید با این کار دارم به برندسازی خودم کمک می کنم.

آرام به جلو بروید ولی به عقب برنگردید

نخواهید همیشه بهترین باشید چون این موضوع استرس و اضطراب به شما وارد می کند. اما تلاش کنید که همواره رو به جلو حرکت کنید. تغییر وقتی این اتفاق می افتد که اقدامی انجام دهیم. هرچقدر که آن اقدام کوچک باشد مهم نیست به هرحال مارا به جلو هدایت میکند. هرچه بتوانید یک رفتار را بیشتر تکرار کنید؛ آن تکرار باعث می شود که ضمیر ناخودآگاه شما آن را دریافت کرده و بعد از آن بدون آن که خودتان بخواهید آن رفتار از شما سر می زند. مثلا برای ایجاد عادت به مطالعه کردن سعی کنید حداقل به مدت ۳۰ روز روزی یک صفحه کتاب هم که شده بخوانید این مطلب به راحتی به شما کمک می کند که در آینده بتوانید به راحتی مطالعه کنید. با ساده کردن رفتارها می توانید راحت تر آنها را تکرار کند کنید مثلاً یک صفحه کتاب خواندن یا ۱۰ دقیقه پیاده روی….

منابع :

  1. کتاب اثر مرکب نوشته دارن هاردی
  2. کتاب عادتهای اتمی اثر جیز کلیر
  3. https://psychcentral.com/lib/7-steps-to-changing-a-bad-habit/
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *