1. تاثیر بزرگ برخی از عادتهای کوچک و به ظاهر بی اهمیت

بهبود بخشیدن به موارد جزئی نتایج عظیمی به بار خواهد آورد ایجاد تغییر در  عادتهای کوچک باعث به وجودآمدن تفاوت‌ های بزرگ میشود. همه ما دوست داریم برای  رسیدن به موفقیت و پیشرفت تغییرات بزرگی در زندگی خود انجام دهیم. ولی از این موضوع غافل هستیم که تغییرات کوچک چقدر می تواند به ما کمک کند البته در بلند مدت. اگر بتوانیم هر روز یک درصد بهتر از دیروز باشیم چه اتفاقی خواهد افتاد؟ وقتی میگوییم روزی یک درصد بهتر شویم یعنی هر روز که از خواب بیدار می شویم یک درصد از عادت های بد و مضر خود را کم کنین. هر انسانی که به دنبال موفقیت و پیشرفت است باید بداند که نتیجه‌ ای که در آینده به آن دست پیدا می کند نتیجه فعالیتها و اقدامات امروز اوست اگر امروز خوب عمل کنیم قطعا در آینده نتایج خوبی خواهیم گرفت.

یکی از عادت هایی که ما داریم این است که سریعاً به خودمان استرس وارد می کنیم؛ بنابراین باید سعی کنیم با دقت نظر تمام مواردی که که باعث ایجاد استرس می شوند را حذف کنیم. یا اینکه به طور آگاهانه به خودمون یادآور شویم که برای هر چیزی به خود استرس وارد نکنید. کمی تمرین ذهنی نیاز دارد و اینکه یاد بگیریم در لحظه حال زندگی کنیم.

 یکی دیگر از عادتهای مضر، فکرهای منفی است؛ باید سعی کنیم در طول روز تا آنجا که می‌توانیم از قضاوت کردن شرایط، موقعیت ها و افراد پرهیز کنیم. ما قرار نیست با بررسی و تجزیه تحلیل اطرافمان دیگران و جهان را اصلاح کنیم. اگر واقعا دوست داریم به اصلاح جهان کمک کنیم باید بتوانیم خودمان را اصلاح کنیم.

مطلب سوم خشم است ما می توانیم آگاهانه خشم خود را کنترل کنیم همونطور که میدانید خشم دقیقاً مانند یک موج عمل می کند آن روزی که با یک رفتار خشونت آمیز شروع شود تا آخر پر از درگیری خشونت و ناراحتی است. پس بهترین کاری که می توانیم بکنیم این است که جلوی اولین خشم خود را بگیریم به همین راحتی.

البته نباید منتظر این باشیم که با تغییر عادت های کوچک، تغییرات بزرگ برای ما با سرعت بالایی اتفاق بیفتد. باید بدانیم که تغییر عادت های کوچک معمولاً در دراز مدت تاثیرات مثبت خود را می گذارد پس نباید ناظر به نتیجه های زودهنگام باشیم. با تغییر عادتهای کوچک ، در زندگی ما تغییرات بزرگ اتفاق خواهد افتاد ولی به آرامی و با صبر. سنا غیور ارائه دهنده خدمات مشاوره آنلاین کسب و کار 100% تضمینی در کنار مشاوره تلفنی کسب و کار، مشاوره حضوری کسب و کار و مشاوره آنلاین کسب و کار راه های تغییر عادت ها را نیز به شما می آموزد.

  1. اهمیت تعیین اهداف در تغییر عادتها

در کنار تغییر عادتهای کوچک باید یاد بگیریم  را که برای خود اهدافی تعیین کنیم و و برای رسیدن به آن اهداف، عادت های کوچک و اقدامات کوچک در زندگی خود طرح ریزی کنیم و هر روز سعی کنیم حتی اگر شده یک کار کوچک برای رسیدن به اهداف مان انجام دهیم.

نکته دیگری که در تعیین اهداف حایز اهمیت است این است که که نباید منتظر رسیدن به اهداف باشیم. بلکه باید از طی مسیر به سمت اهداف مان لذت ببریم. یعنی به این فکر نکنید که من وقتی پول دار شوم انسان خوشبخت و خوشحالی خواهم شد؛ بلکه همین امروز باید انسان خوشحالی باشیم. خلاصه ماجرا این است که ما هر آنچه که می خواهیم در آینده به آن تبدیل بشویم باید همین امروز نشانه هایی از آن در زندگیمان و شخصیتمان پدیدار باشد.

اگر میخواهیم در آینده سلامت باشیم امروز باید ورزش کنیم. حتی اگر شده 15دقیقه پیاده روی. اگر می خواهیم در آینده آرامش داشته باشیم امروز باید بتوانیم جلوی خشم خود را بگیریم. نباید اجازه دهیم که تعیین اهداف برای ما تبدیل به بت بشود و همیشه منتظر آن باشیم که وقتی به هدفمان رسیدیم به آن احساس برسیم یا به آن شخصیت تبدیل شویم. چنین چیزی غیرممکن است هر چیزی که امروز باشید بعد از رسیدن به اهدافتان نیز خواهید شد. یک مدرک علمی، ثروت فراوان، فلان خانه، فلان ماشین… این‌ها ممکن است در کوتاه مدت احساس شادی بهمراه داشته باشیند اما هیچ تاثیری در دراز مدت در شخصیت، رفتار، افکار و احساس ما نخواهند داشت اگر یاد نگرفته باشیم که بدون آنها هم خوشحال باشیم. البته منظور این نیست که ثروت بد است، مساله این است که اگر ما بدانیم چگونه بدون داشتن پول خوشحال باشیم قطعا وقتی به پول میرسیم به شادی بیشتری دست خواهیم یافت. ولی اگر ندانیم بدون پول چگونه احساسات خوبی داشته باشیم با پول هم نمیتوانیم احساسات خوب پایداری داشته باشیم.

هدف نباید محدود به یک چیز باشد باید همیشه به این مسائل توجه داشته باشیم که قبل از رسیدن به یک هدف هدف بعدی را برای خود تعیین کرده باشیم. درغیر اینصورت وقتی به هدفی دست پیدا میکنیم اگر هدف بعدی تعیین نشده باشد احساس پوچی به ما دست میدهد.

 به راستی چرا برای اغلب انسان ها تغییر عادت سخت است؟

  1. یافتن باورهای تعیین کننده

 ما باید دنبال تغییرات کوچک ولی تاثیر گذار باشیم. عادت ها، زندگی ما را میسازد ولی باید بدانیم اصلی ترین آن ها کدام هستند و تلاش در تغییر آن را داشته باشیم. برای تغییر عادت ها مهمترین کاری که باید انجام دهیم این است که باورهای محدود کننده خود را که در خصوص آن عادت پیدا کرده ایم را تغییر دهید. وقتی که ما بتوانیم باورها تصورات و تجسمات خود را را تغییر دهیم به راحتی قادر به تغییر عادت ها یا حتی حذف عادت های بد خواهیم بود. باورها عبارتند از مواردی که در گذشته از سنین کودکی توسط پدر، مادر، خواهر، برادر، معلم، دوستان، رسانه ها و غیره بارها و بارها تکرار شده اند و ما آنها را قبول کرده ایم و بدون اینکه بدانیم این باورها در ضمیر ناخودآگاه ما جا گرفته اند و بر اساس این باورها رفتار و عادت هایی در زندگی ما متولد شده است برای اینکه بتوانیم این عادت ها را تغییر دهیم باید بتوانیم این باورها را کشف کرده و آن ها را تغییر دهیم مثلاً اگر فردی میخواهد سیگار را ترک کند باید قبول داشته باشند که استعمال سیگار برای او چه ضرر هایی دارد و اینکه با نکشیدن سیگار به چه منفعت یا منفعت هایی بدست خواهد آورد.

باید ما اعتقادات گذشته خود را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهیم و سعی کنیم بدون تعصب باورها و اعتقادات جدید را جایگزین آنها کنیم مثلاً فردی که که میخواهد عادت کند به درس خواندن و گرفتن مدارک دانشگاهی باید این نکته را قبول کند که درس خواندن برای ارتباط شخصیتی، فکری، رفتاری و گفتاری چقدر موثر است.

قبل از هر چیز باید برای خود تعیین کنید که شما میخواهید چه شخصیتی داشته باشید. چه رفتاری، چه احساسی، چه ارتباطاتی؟ باید خود را لایق رسیدن به آن شخصیت و موقعیت بدانید به عبارتی ذهن شما باید قبول کند که شما قادر به رسیدن به چنین هدفی یا چنین شخصیتی هستید. در این مرحله شما باید عادت های کوچکی که برای تبدیل شدن به یک شخصیت نیاز دارید را در خود پرورش دهید یا عادت های مخرب و نامربوط را حذف کنید، به همین راحتی.

  1. تعیین پاداش برای انجام عادتهای جدید و حذف عادتهای بد قبلی

عادت ها با تکرار کردن در ذهن ما حک می شوند سعی کنید برای خود و برای تغییر عادت های خود پاداش های کوچکی تعیین کنید و ذهن خود را آموزش دهید که وقتی فلان عادت ترک شد یا فلان عادت تکرار شد شما می توانید فلان غذای خوشمزه، فلان موسیقی خوب،  فلان فیلم زیبا را تماشا کنید. پاداش باعث می شود که ما برای رسیدن به عادت های مان مستمر تر عمل کنیم.

اولین کاری که برای تغییر عادت ها باید انجام دهیم این است که آنها را بشناسیم برای اینکه بتوانیم عادتهای خود را بشناسیم در وهله اول باید آنها را یادداشت کنیم به مدت یک هفته عادت های خود از کوچک به بزرگ را یادداشت کنید. در اینجا نیاز داشته باشیم شخصی به ما کمک کند که برخی از عادت هایی که داریم ولی آنها را نمی بینیم دیگران به ما نشان دهند.

بعد از این که عادت های خود را یادداشت کردیم باید آنها را دسته بندی کنید عادتهای مضر یا مخرب عادتهای مفید یا سودمند و عادت های خنثی. بعد از اینکه این کار را انجام دادید فقط کافیست که سعی کنید بعد از انجام دادن عادت های خوب به خودتان امتیاز مثبت دهید و هر زمانی که توانستید تعداد انجام عادت های بد را کم کنید باز به خودتان امتیاز دهید. همانطور که میدانید تکرار باعث می شود که یک موضوع تبدیل به باور و عادت شود بعد از مدتی که شما تلاش کردید به صورت آگاهانه عادتهای خوب را توسعه دهید و عادت های بد را حذف کنید ضمیر ناخودآگاه شما ما بر اثر تکرار به کمک شما خواهد آمد و باعث می شود که بدون اینکه متوجه باشید این روند را ادامه دهید.

منابع :

  1. کتاب اثر مرکب نوشته دارن هاردی
  2. کتاب عادتهای اتمی اثر جیز کلیر
  3. https://psychcentral.com/lib/7-steps-to-changing-a-bad-habit/