درست درخواست کردن و تاثیر آن در موفقیت

یکی دیگر از تکنیک های رسیدن به موفقیت و بدست آوردن خواسته ها، درخواست کردن است. درخواست کردن یک مهارت است که بسیاری از انسانها این مهارت را ندارند. اما کسانی که از این مهارت در زندگی و کسب و کار خود استفاده می کنند خیلی سریع رشد میکنند و در مدت زمان کوتاه تری به خواسته های خود دست پیدا میکنند.

برعکس، کسانی که این مهارت را کسب نمی کنند همواره در حسرت خواسته های خود هستند و در ذهن خودشان از دیگران انتظار دارند که خواسته های آنها را تشخیص دهند و این درحالی است که خیلی از اوقات اگر درخواست را به زبان نیاوریم کسی آن را متوجه نمیشود. در تمامی روابط این قانون برقرار است چه رابطه بین کارگر و کارفرما، همسران، فرزندان با والدین و … از آنجایی که موفقیت یا عدم موفقیت ما در زندگی و در کسب و کارمان مرهون باورهای ماست نیاز است که کمی از کسب و کار خارج شده و به موارد روانشناسی مروری داشته باشیم. از نظر من مشاوره کسب و کار در اصفهان بدون دانستن اصول پایه ای روانشناسی نتیجه مناسبی در پی نخواهد داشت.

ترس از قضاوت دیگران

مثل تمامی تکنیک های دیگر موفقیت فقط دانستن آن کمکی به شما نمیکند کاری که باید انجام دهید این است که اصول آن را فرا گرفته و شروع به درخواست کردن کنید، به همین سادگی . دلیل اصلی اینکه ما نمیتوانیم درخواست کنیم به دو باور اساسی بر میگردد. اولین و مهترین آن ترس از قضاوت دیگران است که معمولا در زمان کودکی یا نوجوانی از طرف اطرافیان به ما منتقل می شود. آنها به ما می اموزند که اگر این کار یا آن کار را بکنیم “مردم چه فکر میکنند” یا مردم چه می گویند؟” این قبیل اظهار نظر ها آرام آرام در ضمیر نا خودآگاه ما نهادینه میشود و با عث می شود در تمام زندگی به خاطر ترس از قضاوت دیگران دست به خیلی از کارها نزنیم و بسیاری از موقعیت ها را از دست بدهیم.

دنبال علائق خود نرویم. خلاقیتمان کور شود و… این در حالی است که اصلا نمی دانیم چرا نمیتوانیم بعضی از کارها را انجام دهیم یا برای انجام آنها از دیگران کمک بگیریم. البته موارد مرتبط روانشناختی این موضوع فراوان است که بررسی آن در تخصص ما نیست و فقط میتوانیم به آنها اشاره کنیم.

ترس از نه شنیدن

باور دومی که همیشه ما را از انجام اقدامات و مطرح کردن درخواستهایمان باز می دارد ترس ازنه شنیدن است. مانند تمامی باورهای دیگر این باور هم معمولا از زمان کودکی همراه ما شده است. البته در هر دو مورد باید گفت که میزان این ترس ها در انسانهای مختلف متفاوت است. ولی تقریبا همه انسانها با این دو ترس به میزانهایی مواجه هستند. بعضی اوقات فرد از قضاوت یا نه شنیدن از یک قشر خاص یا یک فرد خاص خیلی می ترسد و در بسیاری از موارد انسانها از قضاوت یا نه شنیدن از هر انسانی واهمه دارند.

مهارت درخواست کردن

برای رسیدن به خواسته ها باید یاد بگیریم که درخواست کنیم. برای اینکه بتوانیم درخواست کنیم باید تمرین کنیم. مثلا یکی از تمرین ها این است که در یک میدان بایستیم مثلا میدان آزادی و از افرادی که رد می شوند بپرسیم ببخشید میدان آزادی کجاست؟ این باعث میشود کمی ترس از قضاوت دیگران در ما فروکش کند. در هواپیما حتما یک غذای اضافه درخواست کنید. از درخواستهای کوچک شروع کنید این موضوع باعث میشود زمانی که در کسب و کار خود هستید از رقیب خود درخواست کنید تکنیکش را به شما یاد دهد.

از کارمند خود درخواست کنید فلان کار را که اصلا به شرح وظائفش ربطی ندارد انجام دهد به کارفرمای خود درخواست کنید که حقوق شما را دو برابر کند- این دقیقا کاری بود که در زمان کارمندی خودم انجامش دادم. البته برای بدست آوردن مهارت درخواست کردن نیاز است که یک کار ذهنی دیگر انجام دهید و آن بالا بردن احساس لیاقت و ارزشمندی در وجود خودتان است.

چگونه احساس لیاقت و ارزشمندی را در خود پرورش دهیم ؟

برای روشن شدن این مطلب تجربه دو برابر کردن حقوقم را بررسی میکنیم. از لحاظ ذهنی اگر شما به کاری که در حال انجام آن هستید اعتقاد نداشته باشید و به توانایی های خود و ارزشی که برای مجموعه ایجاد میکنید واقف نباشید محال است بتوانید درخواست اضافه حقوق کنید. 6 سال پیش در شرکتی که به عنوان مدیر امور مالی مشغول به کار بودم تصمیم گرفتم برای افزایش 20 درصدی حقوق خودم اقدام کنم. هربار که میخواستم موضوع را با مدیرعامل مطرح کنم یک اتفاقی می افتاد که به خودم میگفتم بعدا مطرح میکنم و حتی یک بار هم که مطرح کردم ایشان گفتند شرایط خوب نیست و امکان اضافه کردن حقوق نیست.

درست درخواست کردن و تاثیر آن در موفقیت

بعد از مدتی با خواندن یک مقاله متوجه شدم که باید احساس لیاقت و ارزشمندی را در خودم بالا ببرم تا بتوانم اضافه حقوق درخواست کنم. پس یک دفتر چه برداشتم و شروع کردم کارهایی که به نفع شرکت انجام داده بودم و منفعت هایی که به آن شرکت رسانده بودم را نوشتم و هر روز آنها را مرور میکردم و ضمنا اگر مورد دیگری به ذهنم می رسید به آن لیست اضافه میکردم . تنها بعد از گذشت دو ماه که این کار را انجام دادم موقعیتی پیش آمد که با مدیر عامل تنها بودم و به وی گفتم که من این کارها را برای شرکت انجام داده ام و این منفعت ها را به شرکت رسانده ام و انتظار دارم حقوقم دو برابر شود توجه کنید من به جای درخواست افزایش 20 درصدی، درخواست افزایش 100درصدی دادم و جالب اینجا بود که بلافاصله با آن موافقت شد. به طور کلی در مورد هر درخواستی که داریم اگر احساس لیاقت کنیم میتوانیم درخواست کنیم و در غیر این صورت یا اصلا جرات نمیکنیم درخواست کنیم یا اگر با کلی مشقت درخواست را انجام دادیم قطعا پاسخ منفی دریافت میکنیم.

یک تجربه در انجام مشاوره کسب و کار

در یکی از مشاوراتی که انجام دادم، مراجع من یک مربی مهد کودک بسیار توانا بود که تقریبا اعتبار یک مهد کودک به خاطر حضور او بود. ایشان حقوق خیلی کمی دریافت میکردند(کمتر از حداقل قانون کار). وقتی به من مراجعه کردند متوجه شدم که دقیقا مشکل در عدم احساس لیاقت هست. وقتی میگفتم که درخواست بدهید ایشان میگفتند که بازه حقوقی مربیان مهد کودک همین است، تنها در دو جلسه مشاوره حضوری کسب و کار و یک جلسه مشاوره آنلاین به ایشان کمک کردم که احساس ارزشمندی و لیاقت در خودشان احساس کنند و یک ماه بعد ایشان با شعف تمام با بنده تماس گرفتند و از افزایش 80 درصدی حقوق دریافتی خود خبر دادند.

نتیجه گیری

ما میتوانیم موقعیت های فوق العاده ای را که همیشه از کنار آنها رد می شویم با افزایش مهارت درخواست کردن مال خود کنیم و یا حتی موقعیت هایی را برای خود ایجاد کنیم. برای این کار باید تمرین کنیم که احساس لیاقت بیشتری کنیم و قبول داشته باشیم که لایق داشتن بهترین چیزها در زندگی و کسب و کار خود هستیم. باید بدانیم که اگر نه شنیدیم اصلا اشکالی ندارد با این باور که قرار است در موقعیت های بهتری پاسخ مثبت دریافت کنیم. فقط کافی است به این موضوع فکر کنید که تاکنون در زندگی خود چه موقعیت هایی را به خاطر درخواست نکردن از دست داده اید. خود این موضوع انگیزه ای میشود برای تقویت این مهارت.