یک بوم کسب و کار خوب به چه سوالاتی پاسخ میدهد؟

یک بوم کسب و کار خوب به چه سوالاتی پاسخ میدهد؟

همانطور که ارسطو گفته فکر کردن یعنی یافتن سوالات خوب و بعد فکر کردن به پاسخ آن سوالات، بوم کسب و کار همانطور که در مقاله معرفی بوم کسب و کار ملاحظه فرمودید یک ابزار بسیار موثر است که در اختیار صاحبان کسب و کارها قرار دارد تا بتوانند کسب و کار خود را رشد دهند. یک بوم کسب و کار خوب باید به یک سری سوالات پاسخ مناسب بدهد در ادامه به معرفی تعداد مناسبی از سوالات میپردازیم.

چگونه یک بوم کسب و کار عالی پر کنیم:

برای پر کردن بیزینس مدل بهتر است به سوالات زیر پاسخ داده شود:

مشتریان محصول شما چه کسانی هستند؟

مشتری ها چه ویژگی ها و نیازها و علاقه دارند؟

چگونه بخش های مختلف بازار و اولویت بندی کنیم؟

محصول شما چیست و چه ارزشی برای مشتری خلق میکند؟

ویژگی محصول شما چیست؟

مزیت محصول شما چیست؟

کانال های ارتباطی شما با مشتریان چه هستند؟

چگونه مشتری را از محصول و ارزش‌های آن آگاه می‌کنیم؟

چگونه مشتری محصول شما را ارزیابی می‌کند؟

چگونه مشتری محصول شما را می خرد؟

چگونه محصول خریداری شده را به دست مشتری می‌رسانید؟

چگونه خدمات پس از فروش را به مشتری ارائه میدهید؟

یک بوم کسب و کار خوب به چه سوالاتی پاسخ میدهد؟

پاسخ دادن سوالاتی از این دست خیلی به کامل شدن بوم کسب و کار کمک میکند و در این قسمت میخواهیم با نه بخش بوم کسب و کار آشنا شویم :

  1. بخش بندی مشتریان : به صورت دوره ای باید چک شود. مشتری شما کیست؟
    1. من چه اطلاعاتی از مشتریان نیاز دارم ؟
    2. از کجا میتوانم دیتابیس بدست بیاورم ؟
  • چگونه اطلاعات مشتریان را تحلیل و تفکیک کنم؟
  1. مشتری شما کیست؟ مهمترین مشتریان از لحاظ سن جنسیت منطقه و شغل و عمده فروش، خرده فروش سایز و غیره
  2. مشتریان چه ویژگی ها علایق و نیازهایی دارند؟
  3. دهک درآمدی آنها چیست؟

مشتری چه کسی است: پنج W

  1. جمعیت شناختی مناسب برای کسانی که b to c کار میکنند. جنسیت سن تحصیلات شاغل هستند درآمد تعداد اعضای خانواده و غیره
  2. مشتری دقیقا کجاست؟ اقلیم آب و هوا

قیف فروش فراموش نشود:

  1. آگاهی: مرحله اول قیف آموزش دادن است 86 درصد افراد قبل از خرید سرچ میکنند پس باید محتواهای آموزشی رایگان بگذاریم آنجایی که مشتری دنبال من میگردد.
  2. ارزیابی: نوشتن مزیت محصول شما با رقبا
  • خرید: مرحله تصمیم گیری مشتری برای خرید از ما. امکان تست و لمس بدهید نسخه آزمایشی بدهید – از لحاظ احساسی باید درگیر بشوید – کال تو اکشن
  1. ارزش پیشنهادی :محصول شما چیست؟ (سمت راست بوم)

پنج دسته اصلی دارد: راحتی، قیمت، کیفیت و نوآوری، کاهش دادن (هزینه یا ریسک) و برند و جایگاه

نکته: ارزشهای پیشنهادی شما باید در یک جمله قابل توجیه باشد و باید با مشتری چک کنید ببینید آیا واقعا ارزش است از نظر مشتری؟

  1. محصول چیست؟ چه مشکلی را حل میکند؟
  2. چه ارزشی را به مشتریان ارائه میکنم؟ از جمله ارسال سریع تخفیف قیمت مناسب کیفیت طراحی خوب پاسخ گویی سریع گارانتی وارانتی اقساط و چک هدیه دادن و …
  1. کانال های ارتباط با مشتری : چگونه مردم از وجود شما آگاه می شوند؟ چجوری محصول شما به دست مشتری میرسد؟ (سمت راست بوم)
    1. چگونه مردم و مشتریان از خدمات و کالای ما آگاه میشوند؟
    2. مشتری چگونه و از چه طریقی ما را ارزیابی میکند؟
    3. مشتری از چه طریقی محصولات مارا سفارش میدهد؟
    4. مشتری از چه طریقی میتواند محصولات و خدمات ما را دریافت کند؟
    5. چه برنامه هایی برای وفادار سازی مشتری داریم؟
  2. چارچوب تعامل با مشتری : چطور احساس مشتری را درگیر میکنی؟ (سمت راست بوم)
    1. پیگیری تلفنی سفارشات- نظر خواهی بعد از دریافت کالا و خدمات
    2. پاسخ گویی سریع به شبکه های اجتماعی و تلفن ها
    3. ارائه تخفیف به معرف ها
  3. مدل درآمدی : چگونه پول دریافت میکنید؟ (سمت راست بوم)
    1. از چه طریق کسب درآمد میکنیم :
      1. مدل فری میوم : محصول رایگان دارم
      2. مدل پرمیوم : از اول پولی است
    2. پرداخت های مشتری به ما چگونه انجام میشود.
    3. چرخه خرید مشتری چند وقت یکبار است.
  1. فعالیت های کلیدی: (سمت چپ بوم ):

طبق نظر آموزش مدیریت کسب و کار در اصفهان، ما باید فعالیت های غیر ضروری را به حداقل برسانیم بر روی فعالیت های اصلی تمرکز کنیم مدیریت منابع انسانی بازاریابی طراحی و ساخت محصول

  1. چه فعالیت هایی قبل از فروش لازم است؟
  2. چه فعالیت های در حین فروش لازم است؟
  3. چه فعالیت های بعد از فروش لازم است؟

  1. منابع کلیدی: (سمت چپ بوم ) برای پشتیبانی فعالیت های کلیدی
    1. منابع انسانی
    2. منابع مالی
    3. منابع فیزیکی
    4. منابع معنوی
  2. شرکای کلیدی: عمده فروشان – تیم محتوا و به طور کلی کسانی که فعالیت هایی را از ما بهتر و سریعتر و ارزانتر انجام میدهند (سمت چپ بوم ).
  3. ساختار هزینه : (سمت چپ بوم )
    1. هزینه های متغییر چیستند؟
    2. مهمترین هزینه ها چیستند؟
    3. گران ترین منابع کلیدی چیست؟
    4. گران ترین فعالیت کلیدی چیست؟

نتیجه گیری

با توجه به مشاوره مدیریت کسب و کار در اصفهان، اگر یک بیزینس دارید و میخواهید آن را حفظ کنید یا توسعه دهید حتما میباست پاسخ سوالات فوق را استخراج کرده و به صورت روزانه آنها را پاسخ دهید و برای پیشبرد اهداف کسب و کار خود آنها را ارتقا دهید. سعی کنید پاسخ های فوق را در قالب بوم کسب و کار نوشته و در معرض دید خود قرار دهید که هر روز بتوانید آن را ببینید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *